Vilka växter trivs i sand?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • susannefalk
    Användare
    • February 2005
    • 33

Vilka växter trivs i sand?

vi har biltema blästersand i vårt stora 375L.
    I det lilla med engelskt grus har sån där "vasillinia" gräs trivts bra men jag har läst att växter inte trivs i sand.

Ni som har finkornigt, vilka växter får ni att trivas?
  • reecord
    Användare
    • February 2004
    • 341

absolut inte min javaormbunke i för sig ska ju den växa på bredden och inte uppåt en jag tryckte ner den lite i sanden iallafall.
    Sydamerika

Kommentar

• Mathias-D
      Styrelsemedlem
      • January 2003
      • 513

Det är väll inte nått problem? Växer bra här iallafall.

Kommentar

• tropfrog
        Användare
        • July 2003
        • 1840

Växterna bryr sig inte om vilket bottensubstrat dom sitter i. Du kan ha alla växter i fin sand. Att det skulle vara på annat sätt är en myt som bygger på att döda saker mycket lättare ruttnar i fin sand. När folk då lyckats att ta dö på sina växter som varit planterade i fin sand så ruttnar rötterna. Antagandet måga då gör är att rötterna ruttnat pga sanden, men i själva verket dog plantan av andra anledningar och föruttnelsen var fullständig naturlig som med allt som hamnar nere i fin sand. Har växterna allt dom behöver för att växa så mår dom bra oavsett bottensubstrat (ja, även helt utan).

När man planterar just javaormbunke är det väldigt viktigt att man inte begraver själva rotstocken, för då kommer den att dö och som är fullt naturligt i fin sand ruttna. Rätt planterad och med rätta förutsättningar trivs javaormbunken mycket bra i fin sand. Det kanske rent av är så att den föredrar det, efterssom den gärna borrar in sina rötter i täta material såsom rötter och stenar.
        MVH
        Magnus

Kommentar

• pirran
          Användare
          • December 2004
          • 186

sussanne hur mycket blästersasand gick åt i ditt 375l? har 25 kg hemma man tvivlar hur långt det räcker?
          pirran

Kommentar

Arbetssätt...