Mycket intressant föredrag...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

    Mycket intressant föredrag...

    GCG var sådär drygt 20 personer som lyssnade på Sverre idag och det var riktigt intressant. Han berättade om fiskars olika sinnen, hur de använder dem och hur fiskarna uppfattar sin värld. Han pratade 80 minuter, men det kändes som 15!

    Av massor av saker tyckte jag personligen att två saker var lite extra intessanta:

    1. Fiskar kan utsöndra en slags "skräckvätska" när de blir skrämda som andra fiskar i akvariet kan reagera på och göra samma sak de med. På så sätt kan man få en rundgång i akvariet vilket gör att fiskarna jämnt håller sig undan och är gömda.

    2. En annan sak (som vi pratar mycket om här) var att han helt och hållet förkastade att tömmning av munruvare skulle på något sätt påverka yngelvården hos nästa generation. Han förklarade att dålig yngelvård istället kan bero på andra faktorer, exempelvis att vissa individer är helt enkelt dåliga yngelvårdare och att vi akvarister inte "urvalsodlar" efter individernas lekvillighet och yngelvårdande egenskaper. En annan sak kan vara att milöjn i ett akvarium ofta är så stressat och hotande att honan äter upp sin rom själv eftersom den vet att den inte kommer ha en chans att överleva ändå och då är det lika bra att ta tillvara på energin själv. I naturen äter föräldradjur ofta upp yngel som simmar på farligt vis för att de ändå är så "dumma" att de inte skulle klara sig.

    Mycket intressant, tyckte iallafall jag

    Vi får tacka Sverre för att han ställde upp (även om han kanske inte läser här) och hoppas vi får chansen att lyssna på honom igen någon gång!

    PS: Nästa GCG-evenemang är auktionen 7/5 i vår nya mycket trevliga lokal!
    Läs mer på www.gcg.se
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se
  • mpimbwe
    Användare
    • December 2004
    • 170

    #2
    Skulle mer än gärna suttit i publiken... låter väldigt intressant! Punkt två som du tar upp har ju varit en het potatis under många år i vilken jag haft samma åsikt som Sverre.. var intressant att läsa hur han förklarade dålig yngelvård med miljön, urvalsodling och andra faktorer...

    Synd att man inte var där...
    /Andreas (Karlstad)

    Under uppbyggnad:
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=353092

    (1000L, 840L, 2*720L, 2*540L, 3*375L, 240L, 3*222L, 2*200L, 9*180L, 2*105L, 9*54L)

    Kommentar

    • Mathias-D
      Styrelsemedlem
      • January 2003
      • 512

      #3
      Det låt verkligen intressant! hoppas ni hade roliga

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • July 2002
        • 5395

        #4
        Roligare än att vara med i GCG går inte att ha! Veeeet du la!
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • Orppo
          Användare
          • September 2004
          • 518

          #5
          Jag tror att mina malawis har utsöndrat skräckvätska,för de är rädda för allt.

          Kommentar

          • Hasse_H
            Användare
            • April 2002
            • 1081

            #6
            Japp, ett mycket intressant föredrag. Tiden gick alldeles för fort och visst fick man lite att fundera över och kanske omvärdera en del uppfattningar man haft innan om hur fiskar upplever sin omvärld.

            mvh
            /Hasse

            Kommentar

            • mpimbwe
              Användare
              • December 2004
              • 170

              #7
              Viktor: Lovar att gå med i GCG den dagen jag tar mitt pick o pack o flyttar till GBG =)
              /Andreas (Karlstad)

              Under uppbyggnad:
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=353092

              (1000L, 840L, 2*720L, 2*540L, 3*375L, 240L, 3*222L, 2*200L, 9*180L, 2*105L, 9*54L)

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • July 2002
                • 5395

                #8
                Ja, det förutsätter jag
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • Tony
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4594

                  #9
                  Ja, nog var det lite surt att missa föredraget så du får helt enkelt dra en repris på det Viktor

                  Tony Englund

                  Kommentar

                  • Robin
                    Användare
                    • January 2003
                    • 4526

                    #10
                    Andreas: Det borde väl inte ta så lång tid.. nu när du slutar studierna snart.. Du kan väl inte bo kvar i den där hålan?
                    Mvh
                    Robin

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • April 2002
                      • 14633

                      #11
                      Ang. tomning sa ar det Sverre sager samma sak som det jag och Mike Noren skriver hela tiden, men referatet ovan missar en viktig grej: Om man tommer honor som inte visat att det klarar detta sa "urvalsodlar" man inte pa beteendet (tror att Sverre menade sa).

                      Sedan ar det forvanande att han "helt och hållet förkastade att tömmning av munruvare skulle på något sätt påverka yngelvården hos nästa generation" (vilken generation?). Det finns inlarning hos ynglen och jag skulle bli forvanad om det inte paverkar i nagon form (ex av storre grad av misslyckande vid forsta forsoket). Daremot tror jag inte att det ar orsaken till de stora problemen. Att domesticerade djur tappar delar av sina beteenden ar ett vanligt fenomen som sakert har flera orsaker.

                      Gissningsvis sa "helt och hållet förkastade [han] att tömmning av munruvare skulle på något sätt påverka yngelvården hos nästa generation" som en ryggradsreaktion mot att forvarvade egenskaper gar i arv. Det ar inte helt sannt. Kultur ar forvarvade egenskaper som gar i arv. T ex dialekt i fagelsang. Om vi tar det har scenariot: akvarist a tvangsspottar. Akvarist B far avkomman. Nar dessa leker kakar de upp aggen. Akvarist B tvangsspottar och ger till akvarist C. Cs fiskar kakar upp aggen. Tvangsspottningen har alltsa gatt i arv i generationenr MEN DET HAR INGET MED GENETIK ATT GORA! Om Cs fiskar far ga tiden ut sa ar dessa yngel "fullarda" (jag utgar fran att det inte draller av inlarning i detta beteende och det har ar ett hypotetiskt exempel, inget som jag eller nagon annan visat).

                      Som sagt. Jag tror att vi genom att tvangsspotta mm. later gener vara kvar som vi hade fatt bort om vi endast latit de som klarar detta fatt fortplanta sig. Miljo mm paverkar ocksa negativt MEN tvangsspottning ar ocksa miljo!

                      (Ps. jag haller med alla om att det alltid ar intressant att lyssna pa Sverre och det har inlagget ar ingen kritik mot Sverre pa nagot vis)
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • mpimbwe
                        Användare
                        • December 2004
                        • 170

                        #12
                        Haha... Robin om jag vore du skulle jag hålla mig väldigt lugn =)... Grästorp är ju inte precis Sveriges metropol
                        /Andreas (Karlstad)

                        Under uppbyggnad:
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=353092

                        (1000L, 840L, 2*720L, 2*540L, 3*375L, 240L, 3*222L, 2*200L, 9*180L, 2*105L, 9*54L)

                        Kommentar

                        • Zaphi
                          NCS Medlem
                          • July 2002
                          • 5395

                          #13
                          Ola: Jag fattar det mesta du skriver, men kanske inte allt

                          Jag frågade två gånger om han var säker på att det inte på något sätt skulle påverka och han sa att det inte finns en chans i världen att just tvångsspottandet skulle göra att ynglen själva blev sämre yngelvårdare. Han var mycket tydlig i detta. Yngelvården är så skarkt rotad i djurens instinkter att att det är omöjligt. Han jämförde också med fåglar som inte lär sig flyga utan helt enkelt kör igång "flygprogrammet" så kan de det.

                          Däremot sa han just det med att den stressiga och hotfulla miljön gör att de ofta äter upp grejerna själva. En annan sak var just det med att vissa individer är sämre yngelvårdare och han pratade om exempel där vissa har urvalsodlat enligt detta, alltså i princip struntat i färg och form utan endast tagit tillvara på de som vårdar yngel bäst, vilket ju då ger fler lyckade ruvningar.

                          En annan sak var att om man hela tiden tömmer en hona eller tar bort rommen så kan just den honan tillslut bli lite konfunderad och leka mindre och mindre. Det kan också hända att de leker så ofta så att de i princip använder för mycket kroppsfetter för att producera äggen så att de tillslut blit "uttjänta". "Det är då man säljer dem till föreningen som lekpar" skämtade han..

                          Han hade flertalet exempel på försök där folk jämfört vildfångade fiskar (bla scalarer) med sådanna individer som är inavlade i flera steg (och förmodligen också tagits bort rommen på) där de givits samma förhållanden och "skitscalarerna" var exakt lika bra yngelvårdare, bara de gavs rätt förhållanden.

                          Jag upprepar mig kanske mycket nu, men så e det iallafall
                          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 14633

                            #14
                            Ja, ja. Här anser jag att Sverre ger sig utanför vad vi egentligen vet och dessutom inte "trott" på en del hypoteser och resultat (eller missat dem), men jag tänker inte orda mer om det nu.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • daniel_i_malmö
                              Användare
                              • April 2002
                              • 1338

                              #15
                              Låter som ett mycket spännade föredrag. Måste se om det går att få ner Sverre som föredragshållare här i Malmö.

                              Precis som Ola ställer jag mig lite tvekande till professorns kategoriska uttalande att tvångsspottning inte har någon som helst negativ effekt.
                              Mitt resonemang går så här:
                              1. Om munruvningen inte är inlärd så är den nedärvd.
                              2. Nedärvda egenskaper upprätthålls och förbättras över generationer genom urval ("det naturliga urvalet" kallar vi det urval som sker i naturen).
                              3 Ett komplext nedärvt beteenden kräver att det sker ett kontinuerligt urval. Utan ett urval som gynnar detta beteende försvinner beteendet med tiden eftersom de som är bäst på detta beteende då inte har någon fördel. Då blir beteendet bara en onödig barlast och andra egenskaper gynnas av andra urvalskriterier.
                              4 Om man tvångsspottar honor får man fram yngel även på de honor som är sämre på att ruva, och skulle ha ätit upp äggen i förtid. Det komplexa beteendet som munruvning innebär riskerar då försämras eftersom ynglena till de honor som tuggar bra inte har någon överlevnadsfördel. Över tid och generationer skulle det innebära att munruvandebeteendet försämrades.

                              Det är vad jag tror.

                              /Daniel
                              Tjugofem år med ciklider.
                              http://www.malmoakvarieforening.se
                              Centralamerika 2006
                              Svart kaffe och drömmeri...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...