Bara att vänta in liemannen eller?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aquanord
    Användare
    • January 2005
    • 373

Bara att vänta in liemannen eller?

Var just och hämtade 6 st veija synspila som jag hade beställt i den lokala akvariebutiken. Tyvärr hade de vistats i riktigt dassigt vatten under transport från grossisten och vem vet i vilka temperaturer de hade utsatts för under vägen. Hur som helst var de rejält spaka när vi flyttade över dem till plastbacken jag transporterade dem i från buitken. 2 st la sig på sidan direkt men efter att ha rätat upp dem återfick de medvetandet och kvicknade till. När jag kom hem körde jag en syresten i backen och koppade in vatten från akvariet under ett par timmar. När jag till slut släppte ner dem i akvariet simmade de sakta runt och såg rätt groggy ut.

I samma kar simmar 3 st små påfågelciklider som är ungefär i samma storlek som synspilorna. Jag hade hoppats att det skulle gå bra att släppa ner de nya invånarna efter lite ommöblering och i samband med matning men det gick inte alls. Mini-påfåglarna gick genast till attack på synspilorna och nafsade allt de kunde. Synspilorna hade nog med att överhuvudtaget hålla sig upprätt och mobbingsituationen blev hopplös.
    Jag blev tvungen att fort som attan köra igång ett 40-liters akvarium (Fyllt med akvarievatten från det stora och ett igångsatt filter sedan tidigare)och flytta synspilorna dit.
    Jag har släckt belysningen och satt ner syrestenen.
    Kollat nitrithalten, var helt ok.
    Status i detta akvarium är just nu:

2 st synspilor ligger på botten. Den ena upprätt och andas snabbt. Den andra upp och ner, död.
    De andra fyra står vid ytan och kippar. En av dessa i vertiklat läge.

Frågan är, vad göra nu?
    Finns det något man kan göra i det här läget?
    Är det bara att vänta in liemannen för allihop eller?
    simma lungt...
    ------------------------
    www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
    Umeå akvarieförening
    ------------------------
  • anli
    Användare
    • March 2003
    • 3740

Salt brukar vara ett råd! Rejält dessutom
    Anders L

Kommentar

• aquanord
      Användare
      • January 2005
      • 373

Tillsatte över 2 msk. Nu simmar/snurrar 3 stycken vertikalt, de lever nog inte länge till. Två stycken står horisontalt men det är bara en av dessa som ser något så när ok ut. Man får hoppas att i alla fall den överlever. Jävla skit.
      simma lungt...
      ------------------------
      Umeå akvarieförening
      ------------------------

Kommentar

• davide
        Användare
        • December 2003
        • 335

Kan inte ett alternativ vara att lägga tillbaka synspilorna i stora karet där det är bra vatten, och samtidigt släcka ner totalt (kanske täcka över) så att inte påfåglarna hittar några synspila att spöa.

Efter någon dag kanske då synspilorna har kvicknat till och orkar försvara sig.

Detta är bara en tanka, inget jag testat.
        MVH David
        www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

Kommentar

• Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

Enligt http://edis.ifas.ufl.edu/BODY_VM007 0.1 - 0.3 %. Om du har 35 liter vatten sa ar det mellan 0.35 och 1 dl grovt salt. Det bor du borja tillsatta omedelbart (men gissningsvis sa bor du sprida ut okningen over en halv till en timma).
          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

citat:Ursprungligen skickat av davide

Kan inte ett alternativ vara att lägga tillbaka synspilorna i stora karet där det är bra vatten, och samtidigt släcka ner totalt (kanske täcka över) så att inte påfåglarna hittar några synspila att spöa.

Efter någon dag kanske då synspilorna har kvicknat till och orkar försvara sig.
            Nej, det ar inget alternativ! Firrarna ar doende av stress och ska lamnas i fred. Det enda som hjalper ar salt och lugn och ro. Jag forutsatter att det inte ar nagot fel pa vattnet i 40 literskaret. Det basta hade varit att ta ut pafaglarna, inte synspilorna (bortsett fran att ha gjort ratt fran borjan och latit synspilorna repa sig innan de slapptes i karet).

Nar synspilorna inte ar doende av stress sa ar radet daremot utmarkt.
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• aquanord
              Användare
              • January 2005
              • 373

Tack Ola, nu har jag tillsatt mer salt. Vattnet i yngelkaret är felfritt. Jag har öven täckt över alla rutor på karet så det ska bli riktigt mörkt och ostört. Nu är det bara att vänta och hoppas antar jag.
              simma lungt...
              ------------------------
              Umeå akvarieförening
              ------------------------

Kommentar

• aquanord
                Användare
                • January 2005
                • 373

Saltkuren och mörkret verkar ha gjort verkan. 4 av de 6 synspoilorna överlevde och nu ser de mycket piggare ut. De har fått tillbaka färgen och andas normalt och simmar runt lite nyfiket i yngelkaret. Hur länge bör jag vänta innan jag på nytt försöker introducera dem i det nya karet? Den här gången tänker jag plocka ur mini-påfåglarna alt. sätta någon slags avgränsare vid introduceringstillfället. Hantelparet som simmar i karet är så mesiga att de troligtvis inte utgör någon fara. Jag har även tänkt sätta i en mindre grupp svärdbärare i det här karet. Kan det vara ide att sätta i dessa samtidigt som synspilorna? Jag tänkte att det kanske blir mindre aggressivitet om det fler nya individer samtidigt + att man sprider risken lite. Tänker jag fel?
                simma lungt...
                ------------------------
                Umeå akvarieförening
                ------------------------

Kommentar

• Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

Krisen är över och fiskarnas salbalans fungerar. Det ser man på att de kan styra sin kropp och att de inte är mörka. Det du ska göra nu är att sänka salthalten mha vattenbyten. Sedan har nog fiskarna väldigt höga kortisolhalter (ett av alla stresshormon) vilket kan ta ett bra tag innan de sjunker (kommer tyvärr inte ihåg hur länge), men jag tror nog att du kan flytta dem så fort du fått ner salthalten.

Svärdbärare samtidigt är en bra idé. Det bästa är om de får känna lukten av de nya först. Varsin stor nätkasse i ett par dagar är bra, men att släcka brukar räcka.
                  Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...