Var just och hämtade 6 st veija synspila som jag hade beställt i den lokala akvariebutiken. Tyvärr hade de vistats i riktigt dassigt vatten under transport från grossisten och vem vet i vilka temperaturer de hade utsatts för under vägen. Hur som helst var de rejält spaka när vi flyttade över dem till plastbacken jag transporterade dem i från buitken. 2 st la sig på sidan direkt men efter att ha rätat upp dem återfick de medvetandet och kvicknade till. När jag kom hem körde jag en syresten i backen och koppade in vatten från akvariet under ett par timmar. När jag till slut släppte ner dem i akvariet simmade de sakta runt och såg rätt groggy ut.
I samma kar simmar 3 st små påfågelciklider som är ungefär i samma storlek som synspilorna. Jag hade hoppats att det skulle gå bra att släppa ner de nya invånarna efter lite ommöblering och i samband med matning men det gick inte alls. Mini-påfåglarna gick genast till attack på synspilorna och nafsade allt de kunde. Synspilorna hade nog med att överhuvudtaget hålla sig upprätt och mobbingsituationen blev hopplös.
Jag blev tvungen att fort som attan köra igång ett 40-liters akvarium (Fyllt med akvarievatten från det stora och ett igångsatt filter sedan tidigare)och flytta synspilorna dit.
Jag har släckt belysningen och satt ner syrestenen.
Kollat nitrithalten, var helt ok.
Status i detta akvarium är just nu:
2 st synspilor ligger på botten. Den ena upprätt och andas snabbt. Den andra upp och ner, död.
De andra fyra står vid ytan och kippar. En av dessa i vertiklat läge.
Frågan är, vad göra nu?
Finns det något man kan göra i det här läget?
Är det bara att vänta in liemannen för allihop eller?
I samma kar simmar 3 st små påfågelciklider som är ungefär i samma storlek som synspilorna. Jag hade hoppats att det skulle gå bra att släppa ner de nya invånarna efter lite ommöblering och i samband med matning men det gick inte alls. Mini-påfåglarna gick genast till attack på synspilorna och nafsade allt de kunde. Synspilorna hade nog med att överhuvudtaget hålla sig upprätt och mobbingsituationen blev hopplös.
Jag blev tvungen att fort som attan köra igång ett 40-liters akvarium (Fyllt med akvarievatten från det stora och ett igångsatt filter sedan tidigare)och flytta synspilorna dit.
Jag har släckt belysningen och satt ner syrestenen.
Kollat nitrithalten, var helt ok.
Status i detta akvarium är just nu:
2 st synspilor ligger på botten. Den ena upprätt och andas snabbt. Den andra upp och ner, död.
De andra fyra står vid ytan och kippar. En av dessa i vertiklat läge.
Frågan är, vad göra nu?
Finns det något man kan göra i det här läget?
Är det bara att vänta in liemannen för allihop eller?
Kommentar