SARF:s Riksstämma 2007
Kollaps
X
-
-
Lite om vad som ingår i de olika avgifterna:
Detta ingår i det pris som du betalar:
Helpension: 1039:-(enkelrum) eller 939:-(del i dubbelrum) Inkluderar
konferenslokal 28-29/4, eftermiddagskaffe, fördrink, supé (varmrätt inkl
lättöl+efterrätt med kaffe),logi, frukost och förmiddagskaffe.
Dagkonferenspaketet: 439:- konferesslokal 28/4, eftermiddagskaffe, fördrink,
supè (varmrätt inkl lättöl+efterrätt med kaffe)
Dagkonferens Lördag: 139:- inkluderar konferenslokal 28/4 samt eftermiddagskaffe.
Dagkonferens Söndag: 139:- inkluderar konferenslokal 29/4 samt förmiddagskaffe.
Tillval: 595:-(enkelrum) eller 395(del i dubbelrum). Här ingår en
övernattning på Fredagen den 27/4 samt frukost den 28/4.
Vi ses på Park Inn.
LasseLasse Omfors
Akvaristiken går i vågorKommentar
-
Det är snart två år sedan den här tråden skapades och så sent som för snart tio månader sedan var krocken ett faktum igen och det berodde inte på SARF.
Nu blir det till vissas besvikelse ingen krock. I stället kommer akvaristerna i Sverige att få uppleva två kanonhelger inom fyra veckor. Vilken ortolig akvarievår det blir.
Fyra veckor efter Ciklidstämman arrangerar Bollmora Akvarieklubb en kanonhelg med Riksstämman inbakad.
På fredagen den 27 april Kommer först Kaj Persson att berätta och visa bilder från Asienresan till flera kända diskusodlare, som han just har gjort. Dessutom kommer Bosse Quiding berätta med bilder om Amazonasresan som han gjorde i november med ett kul gäng. Det är fritt inträde på fredagen.
På lördagen och söndagen kommer ni att få lyssna till fem kanonföredrag. Sune Holm har nya idéer igen med "Spännande akvarier". Janne Ekström berättar i "Rio Xingu - en flod skapad för L-malar" om sin nyligen genomförda res dit. Ola Åhlander som bl.a. älskar sina små barber visar det i "Asiatiska juveler" och Heiko Bleher kommer att hålla ett föredrag varje dag. På lördagen berättar han i "The history of discovery of the Discus and its species" och på söndagen "West-Africa Expedition with its unique fishes and unknown tribes people"
Sune Holm kommer att ha några av sina nya skapelser uppställda under helgen och Bokförlaget Akvaristen kommer att ha försäljning av sina böcker. Även Heiko Bleher kommer att ha ett bord där han kommer att visa och sälja sin senaste bok "Bleher´s Discus". Akvarieklubbarna kommer att tävla i "SM i akvaristik". Kom och heja på din klubb.
Info om helgen den 27-29 april hittar du på bollmoraakvarieklubb.orgDiskfiskKommentar
-
Ursprungligen postat av BosDet är snart två år sedan den här tråden skapades och så sent som för snart tio månader sedan var krocken ett faktum igen och det berodde inte på SARF.
Nu blir det till vissas besvikelse ingen krock. I stället kommer akvaristerna i Sverige att få uppleva två kanonhelger inom fyra veckor. Vilken ortolig akvarievår det blir.
Fyra veckor efter Ciklidstämman arrangerar Bollmora Akvarieklubb en kanonhelg med Riksstämman inbakad.
Till exempel kolliderar ju ciklidstämman i år med ett stort akvariearrangemang i Danmark - men so what - har man bara ett bra program att erbjuda så kommer det garanterat folk. Uteblir besökarna så beror det garanterat inte på att att olika evenmenag kolliderar utan på att programmet inte är intresant nog - så enkelt är det.
För övrigt så kolliderade väl inte Akvariets Dag i Århus förra året med något akvaristiskt evenemang och ändå var det bara en handfull med svenskar som masat sig dit.Kommentar
-
Hej!
Hej!
Sarfs riksstämma är ett måste vill inte missa Heiko Bleher samt en massa bra föredrag, Mvh Ann-MariKommentar
-
Ursprungligen postat av Kjell FohrmanVarför detta ältande om att akvaristiska evenmang kolliderar - det är oundvikligt att det blir kollisioner med alla arrangemang som äger rum runt om i Europa.
Till exempel kolliderar ju ciklidstämman i år med ett stort akvariearrangemang i Danmark - men so what - har man bara ett bra program att erbjuda så kommer det garanterat folk. Uteblir besökarna så beror det garanterat inte på att att olika evenmenag kolliderar utan på att programmet inte är intresant nog - så enkelt är det.
För övrigt så kolliderade väl inte Akvariets Dag i Århus förra året med något akvaristiskt evenemang och ändå var det bara en handfull med svenskar som masat sig dit.
Visst är det oundvikligt med krockar om du tar med hela Europa och ännu värre om vi utvidgar till hela världen - men inom gränserna i lilla Sverige.......DiskfiskKommentar
-
Ursprungligen postat av BosVisst är det oundvikligt med krockar om du tar med hela Europa och ännu värre om vi utvidgar till hela världen - men inom gränserna i lilla Sverige.......
Varje år brukar det mässan kollidera med årets stora killibegivenhet - i år kolliderar det också med Zoofackmässan i Stockholm
Det kollision som det gnälldes mest på senast var när Ciklidstämman i Filipstad kolliderade med Rikstämman i Göteborg. Jag är helt säker att det högt räknat handlade om 5 personer som valde Ciklidstämman ISTÄLLET för Riksstämman (varav jag var 1) och högst 5 personer valde Riksstämman före Ciklidstämman. Varför allt detta gnäll om dessa 5 personer -om man istället valde föredragshållare som pratar om ämen som är "inne" idag skulle man inte dra 5 personer ytterligare utan 100.
Exempel på "inneämnen"
Det finns suveräna föredragshållare om skaldjur som Chris Lukhaup, Friedrich Bitter, Lutz Döring och Uwe Werner
Inne är också växter och här är Daniel Knott verkligen på modet.
Många pratar ju också om miljön/akvariefisk och här finns Svein Fosså samt representanter för Marine Aquarium Council och Piaba.
En föredragshållare från vardera gruppen ovan samt kompletterat med några duktiga svenskar (det finns flera sådana - och ni har några på Bollmora-mötet, några var på stämman i Kungsbacka etc.) så skulle garanterat folk strömma till och man behöver inte bry sig om några eventuella kollisioner.
Själv har jag för övrigt självklart tänkt att åka på såväl Ciklidstämman som Riksstämman.Kommentar
-
Tack för tipsena på bra föredragshållare. Nu är det ju så att det är inte bara krocken 2005 som åsyftas. Krocken mellan dessa två arrangemang har ju inträffat fler gånger. Jag vet dessutom inte om jag vill kalla det gnäll som det är nu.
Du är som du vet jättevälkommen på Riksstämman, men vad hade hänt om de hade varit på samma dag?DiskfiskKommentar
-
Ursprungligen postat av BosTack för tipsena på bra föredragshållare. Nu är det ju så att det är inte bara krocken 2005 som åsyftas. Krocken mellan dessa två arrangemang har ju inträffat fler gånger. Jag vet dessutom inte om jag vill kalla det gnäll som det är nu.
Du är som du vet jättevälkommen på Riksstämman, men vad hade hänt om de hade varit på samma dag?
För övrigt är det nästintill omöjligt att lägga akvaristiska arrangemang på våren utan att det kolliderar med något annat - själv kommer jag inte att vara hemma en helg nu under de närmaste 2 månaderna pga detta.
Om Ciklidstämman hade kolliderat med Riksstämman i år så hade jag definitivt valt Ciklidstämman pga av att föredragshållarna där är i världsklass. Visserligen håller också föredragshållarna på Riksstämman mycket bra klass - men det är en bra bit upp till nivån på ciklidstämman.
Däremot vete sjutton vad jag hade valt om ni hade haft Friedrich Bitter, Daniel Knott, en reprsentant från MAC, kompletterat med någon/några av "era egna".
Nu lär det inte kommer mer en handfull Göteborgare på Riksstämman (trots att det inte kolliderar i år) - om föredragslistan hade varit enligt ovan hade det varit minst 20.Kommentar
-
Hej!
Ursprungligen postat av Kjell FohrmanJo det är definitivt gnäll eftersom det fortfarande ältas om och om igen trots att det är flera år sedan. Man skyller på att evenemangen kolliderar när det inte kommer folk istället för att titta på varför inte folk dök upp på mötet.
För övrigt är det nästintill omöjligt att lägga akvaristiska arrangemang på våren utan att det kolliderar med något annat - själv kommer jag inte att vara hemma en helg nu under de närmaste 2 månaderna pga detta.
Om Ciklidstämman hade kolliderat med Riksstämman i år så hade jag definitivt valt Ciklidstämman pga av att föredragshållarna där är i världsklass. Visserligen håller också föredragshållarna på Riksstämman mycket bra klass - men det är en bra bit upp till nivån på ciklidstämman.
Däremot vete sjutton vad jag hade valt om ni hade haft Friedrich Bitter, Daniel Knott, en reprsentant från MAC, kompletterat med någon/några av "era egna".
Nu lär det inte kommer mer en handfull Göteborgare på Riksstämman (trots att det inte kolliderar i år) - om föredragslistan hade varit enligt ovan hade det varit minst 20.Kommentar
-
Ursprungligen postat av annmariHej! Jag tycker SARFstämman har talare i abssolut hög internationelll klass snacket om världsklass verkar överdriven klart dom är bra men Heiko Bleher är en diskusexpert i värdsklass om man nu ska tala om värdlsklass dom övriga på Sarfmötet är mycket duktiga föredragshållare titta bara på Sune Holm ex,Mvh Ann-Mari
Även övriga föredragshållare på Riksstämman är väldigt bra ingen tvekan om det, liksom dom som var på Rikstämman i Göteborg också var, men likafullt har de nog faktiskt en bit kvar upp till den nivån som det är på Ciklidstämmans.
Så som sagt vi ses på såväl ciklidstämman som på riksstämman - ser fram emot bägge arrangemangen.
Kan väl också vara värt att nämna att just årets Riksstämma i Bollmora är mer uppdaterad om vad som är "inne" än någon riksstämma varit tidigare.
Heiko har ju kommit med en relativt ny diskusbok som fått mycket beröm, Ola pratar om bl.a. Microrasboror som är verkligt inne just nu, Bosse pratar om Amazonasresan som det varit mycket skriverier om på nätet på sistone, Janne Ekström är ju på väg att bli en internationell kändis som har fått åtskilliga artiklar publicerade i såväl tryskspråkiga som engelskspråkiga tidskrifter etc. etc.
Så Bollmoraprogrammet erbjuder verkligen gräddan av de bästa föredragshållare som finns i Sverige för tillfälletSenast redigerad av Kjell Fohrman; 08 March 2007, 20:11.Kommentar
-
Hej!
Ursprungligen postat av Kjell FohrmanVisst Heikos nya diskusbok är riktigt bra (jag har den för övrigt) och hans föredrag är mycket bra (jag har även hört dom tidigare) - speciellt om han bantar ner dom lite .
Även övriga föredragshållare på Riksstämman är väldigt bra ingen tvekan om det, liksom dom som var på Rikstämman i Göteborg också var, men likafullt har de nog faktiskt en bit kvar upp till den nivån som det är på Ciklidstämmans.
Så som sagt vi ses på såväl ciklidstämman som på riksstämman - ser fram emot bägge arrangemangen.
Kan väl också vara värt att nämna att just årets Riksstämma i Bollmora är mer uppdaterad om vad som är "inne" än någon riksstämma varit tidigare.
Heiko har ju kommit med en relativt ny diskusbok som fått mycket beröm, Ola pratar om bl.a. Microrasboror som är verkligt inne just nu, Bosse pratar om Amazonasresan som det varit mycket skriverier om på nätet på sistone, Janne Ekström är ju på väg att bli en internationell kändis som har fått åtskilliga artiklar publicerade i såväl tryskspråkiga som engelskspråkiga tidskrifter etc. etc.
Så Bollmoraprogrammet erbjuder verkligen gräddan av de bästa föredragshållare som finns i Sverige för tillfälletKommentar
-
Ursprungligen postat av annmariHej.Varför Kjell hela tiden jämföra som du gör nu?.alla dessa föredragshållare oavsett dom är på ciklid eller riksstämman gör ett jättjobb för vår hobby jag förstår inte varför man hela tiden ska tala i världs eller distrikt eller europaklass alla som håller föredrag om hobbyn gör ju en bra grej för hobbyn.Sen att dom håller hög nivå det tvivlar ja inte på,men alla gör sitt för hobbyn det finns säkert många duktiga talare som inte i dina ögon tillhör "Världseliten" men som gör ett bra jobb för hobbyn och det är det som räknas tycker jag,Mvh Ann-Mari
Hur ofta besöker du själv förövrigt arrangemang utanför Stockholm - var du på Ciklidstämman senast i Göteborg eller gången innan i Filipstad? Var du på Riksstämman i Göteborg? Var du ens på Akvariets Dag i Uppsala som ju ligger nästgårds? Var du på Akvarieutställningen i Malmö i slutet av förra året eller på ciklidustställningen i Göteborg för drygt ett år sen?
Det handlar inte om en nedklassning utan om hur man skall få fler att besöka akvaristiska möten och begivenheter.
Man kan ju ta mig som exempel så ingen behöver känna sig förorättad - jag håller väl 7-8 föredrag om året i olika föreningar ute i landet och i övriga nordiska länder och de brukar vara mycket uppskattade. Att arrangera ett stort nationellt möte med enbart föredragshållare i min "klass" vore dock vansinne eftersom folk knappast skulle åka Sverige runt och spendera flera tusen för att lyssna på mig - det är jag alldeles för uttjatad för. Däremot "duger" jag säkert som komplement på ett stort möte där några internationella celebriteter är dragplåster.
Sen om jag gör ett bättre eller sämre jobb för hobbyn än dessa celebriteter är i grunden rätt ointressant - det är inte pga detta som folk kommer till mötena.
Så som sagt vi ses på ciklidstämman i Linköping eller på riksstämman i Bollmora eller kanske redan nu till helgen på zoofackmässan i Oslo eller kanske på ungfödarweekenden i Århus nästa helgKommentar
-
-
Bollmora Akvarieklubbs hemsida bollmoraakvarieklubb.org är nu helt uppdaterad vad beträffar helgen 27-29 april. Vi vill dessutom påpeka att vi har aldrig lotterier på våra stora arrangemang, och därför vill vi redan nu tacka våra sponsorer Imazo med Tetra, Akvarielagret och Akvarieleasing som betyder mycket för oss.DiskfiskKommentar
Kommentar