Fiskmisshandel på Macdonalds

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rickard
    Användare
    • April 2002
    • 727

    #16
    Alla kan göra misstag p.g.a. okunskap men eftersom dom rättar till det så tycker jag att man skall ge MacDonalds eloge för att alla instanser är intresserada av att förbättra sig. Igentligen är det värre när det är misskötsel i akvarieaffärer där det finns kunnig personal som skiter i hur det skall va.

    M.v.h.
    Rickard
    M.v.h.
    Rickard

    Kommentar

    • Agnes
      Användare
      • July 2002
      • 106

      #17
      Ja en en gång kommer denna debatt upp. Jag måste medje att jag inte är så fruktansvärt intreserad av att några kongo-tetror far illa på Mcdonalds. Kossorna kanske är lite viktigare. Men sen fins det även arbetare i tredje världen som Mcdonals utnytjar.
      Det jag försöker få fram är...
      Man kan angagera sig i många olika saker. Man får själv bedömma vad som är viktigt. Det kan bli ett riktigt filosofiskt resenomang.

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

        #18
        Att denna debatt råkar handla om fiskar istället för kossor eller de arbetare som utnyttjas av mäktiga bolag världen runt beror på att detta forum är till för NCS medlemmar och inte någon bondeförening, politisk förening eller amnesty.

        Därför bryr vi oss om fiskarna...men vi struntar inte i de övriga heller för den delen. Det finns dock andra forum än NCS att vädra sina besvikelser över denna världs orättvisor.

        Stefan, Skövde

        375L frigobkgr aluram...
        Tropheus sp.black Pemba F2.
        Ancistrus Golden.
        Spathodus Erythrodon VF.
        Lamprologus Ocellatus SO.

        2st 100L Yngelkar.

        Kommentar

        • fredrikr
          Användare
          • October 2002
          • 985

          #19
          Det finns tyvärr en zooaffär i närheten av Handelshögskolan i Stockholm vars akvarieavdelning just nu både ser ut och luktar som ett bättre dyhål. Akvarierna missköts å det grövsta och många av fiskarna är i en tragisk kondition (i alla fall de man kan se genom algmattan). Butiken kan rimligen inte skylla på okunskap, utan det får bli ointresse för akvarieavdelningen eller extrem underbemanning. Det var i alla fall några av de äckligaste akvarier jag har sett i en offentlig lokal.


          Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
          http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • April 2002
            • 4619

            #20
            Hej.
            Uppmärksammar man vanvård av djur är det ens skyldighet att agera. Först att påpeka det för affärsinnehavaren och om inte det hjälper anmäla det till Miljö och Hälsa i resp. stad, att inte göra detta är detsamma som att stillatigande acceptera vanvården.
            Ciklidhälsningar
            Kjell Fohrman

            Kommentar

            • Björn
              Användare
              • April 2002
              • 787

              #21
              Jag håller fullständigt med Kjell! Jag har själv gjort precis så. Talade med personalen om hur deras misskötta djur egentligen mådde. Dom verkade inte bry sej speciellt mycket, så jag tog kontakt med Miljö/hälsa. Tyvärr verkade inte heller dom speciellt intresserade av att rätta till problemet. Jag förklarade EXAKT vad som borde ses över, i det här faller främst deras reptilavdelning. Snubben på Miljö/hälsa svarade knappt på mitt mail. (Han tog nog min kritik personligt, eftersom han själv godkänt deras anläggningar utan anmärkning) Men det är ingen anledning till att ge upp. Djurens väl går före intäkter och dagskassor..

              Mvh
              Björn

              Ps. Det vore intressant att höra varför Agnes kossor är viktigare än fiskarna, och se vilken fakta som stödjer att McDonalds utnyttjar människor i fattiga länder. Dock inte här...

              fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

              Kommentar

              • thorgil
                Användare
                • June 2002
                • 64

                #22
                citat:
                .... så jag tog kontakt med Miljö/hälsa. Tyvärr verkade inte heller dom speciellt intresserade av att rätta till problemet. Jag förklarade EXAKT vad som borde ses över, i det här faller främst deras reptilavdelning. Snubben på Miljö/hälsa svarade knappt på mitt mail. (Han tog nog min kritik personligt, eftersom han själv godkänt deras anläggningar utan anmärkning) Men det är ingen anledning till att ge upp. Djurens väl går före intäkter och dagskassor...
                Problemet med det hela tror jag beror på kommunernas i många fall bristande kompetens på djurskyddsområdet inom miljö/hälsa. Speciellt i små kommuner som kanske bara har en snubbe som behandlar allt från sjukvård till industriutsläpp.

                Det finns på förslag att staten skall ta överdjurskyddsansvaret igen (som det var förr). Personligen tror jag att jordbruksverket har bättre kunnande i ämnet än kommunerna.

                /T

                tObiAz
                tObiAz

                Kommentar

                • Bilbo
                  NCS Medlem
                  • April 2002
                  • 1159

                  #23
                  Om en Zoohandlare måste gå kurser borde väl rimligtvis också tillsynsmyndigheten gå den, detta kanske är något för ZOORF att ta upp med regeringen?

                  // Magnus

                  // Magnus Arvidsson

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4619

                    #24
                    Hej,
                    Tyvärr finns det inte något krav på att de som har hand om tillsynen skall ha någon kunskap om det de har tillsyn över, det kan verka horribelt men så är det.
                    Detta främsta boven är dock inte de som har hand om tillsynen utan de myndigheter som skyfflat över denna uppgift på dem utan att se till att samtidigt utbilda dem och ge dem till tillräckligt med personal.
                    I en del kommuner finns det kunnig personal, men långt ifrån hos alla - detta är något som ZOORF påpekat för jordbruksverket eftersom det också är ett problem för zoohandlarna att de som skall kontrollera deras verksamhet alltförofta inte kan något - tyvärr utan resultat.
                    "Personligen tror jag att jordbruksverket har bättre kunnande i ämnet än kommunerna" skriver Tobiaz, men det tror inte jag att man generellt kan påstå.
                    Oavsett vilket kan man dock tycka att de som kontrollerar handeln skall ha en viss kunskap om vad de kontrollerar.
                    Ciklidhälsningar
                    Kjell Fohrman

                    Kommentar

                    • thorgil
                      Användare
                      • June 2002
                      • 64

                      #25
                      citat:
                      ...resultat.
                      "Personligen tror jag att jordbruksverket har bättre kunnande i ämnet än kommunerna" skriver Tobiaz, men det tror inte jag att man generellt kan påstå....
                      ...Ciklidhälsningar
                      Kjell Fohrman
                      Vadå... kan man inte påstå att jag har en åsikt.....? *fniss*

                      /T, skämtsam


                      tObiAz
                      tObiAz

                      Kommentar

                      • Agnes
                        Användare
                        • July 2002
                        • 106

                        #26
                        Kossor osv (om man endast är inntresserad av fiskar kan man hoppa över denna del)
                        Vem de nu var som sa det kan jag hålla med om att det inte är så konstigt att man skriver om fiskmisshandel på en fisksida. Det jag reagerar på är att vissa människor (nu menar jag inte att ngn här behöver vara sån) har ett väldigt dubbelt naivt engagemang som jag personligen gav upp i femman. Exempel: äta ko-kött men inte kanin för de är så söta. Detta kan låta lite extremt men jag träffar dagligen på liknande fall. Om kossor är mer värda en fiskar... Jag tycker nog det, kossor är intellegentare (tror jag).
                        Om uttnyttjade arbetare. Att Mcdonalds uttnyttjar fattiga människor som arbetare trodde jag var accepterad fakta.
                        Specielt efter alla skriverier för något/några år sen om barnarbetarte som tillverkade happymeal leksakerna.

                        Till ämnet Mina erfarenheter vad det gjäller djurskyddsinpektören är goda, fast jag bor i stockholm. Brukar det inte vara fd vetrinärer som är djurskyddsinspektörer?
                        Finns det ngt förslag på hu systemet skulle kunna förbätrar skulle man ju kunna göra en mailing lista som man skickar runt, ellr gå genom zoorf, det verkar ju finnas ett stort inntresse för att våra fiskvänner ska ha det bra. Jag tycker iaf att om så många ser det här som ett problem bör väl någonting göras.

                        Det finns en lag om att nån i affären måste ha gått en kurs om de djuren butiken säljer.

                        Fredrikr är det igueana zoo du pratr om? De brukar vara dåliga på att ta hnd om sina djur.

                        Ja, ja jag fick inte riktigt fram vad jag ville säga så om jag verkar vara helt dum i huvudet så får ni väl ha lite överseende med en lätt naiv vänstrare, och sörja över att jag faktiskt brukar räknas till en av de mer intellegenta i min klass (det säger kanske ngt om den genomsnittliga nivån).


                        Kommentar

                        • Micke U
                          Användare
                          • April 2004
                          • 51

                          #27
                          Skulle lämna in några Golden på Iguana (hade för många). Efter att ha frågat vad de var för fisk sa de att de inte kunde så mycket om fiskar så jag fick berätta hur de skulle tas om hand om och vilka de kunde vara med osv. Det kändes väldigt konstigt, ungefär som att på en bilverkstad berätta hur en bil fungerar. Har även hört skrämmande historier från praktikanter om andra djur. Varför, och varför får de, i överhuvudtaget sälja djur? Akvarierna där är en tragisk syn.
                          Auloncara "Ruby Red"
                          Labidocramis "Golden"
                          Labidochromis sp. "hongi"
                          Sciaenochromis fryeri
                          Pseudotropheus sp. "acei"
                          Glasmalar

                          Kommentar

                          Arbetssätt...