Vilken sand?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PowerMerca
    Användare
    • March 2005
    • 173

    Vilken sand?

    Hjälp mig att välja sand.


    I min 222 L har jag blandad engelsk sjösten som är mellan 1mm-25mm. Jag tycker att det blir väldigt skitigt mellan stenarna och funderar på att köpa ny sand/grus. Jag har hört att det ska finnas någon sug-grej att köpa i akvariebutikerna som ska virvla upp gruset och sedan bara ta skiten. Någon som har en sådan manick?
    Iaf, om man byter till finkornig sand typ bläster eller råda kan man använda en sådan apparat då? Och kommer man inte att få fullt med sand i filtret (Jag har ett innerfilter från Hydor 900L/h).
    Var får man tag i dessa billigt? Har hört att bläster ska finnas på biltema...men dit är det 5 mil. Finns det på andra byggvaruhus(?), för jag tror att det är billigast att inte köpa i akvarieaffär.
    Råda vet jag inte var man kan köpa.

    Någon som har en bra bild på bläster- eller rådasand??



  • Orppo
    Användare
    • September 2004
    • 518

    #2
    Jag har hört att det ska finnas någon sug-grej att köpa i akvariebutikerna som ska virvla upp gruset och sedan bara ta skiten. Någon som har en sådan manick?


    Japp, man kan köpa en sådan.
    Man kan också bygga sig en.

    1st hyffsat grov slang.
    1st PET-flaska.

    1. Fimpa botten på flaskan med vass kniv, (var försiktig)
    2. Trä på slangen på flaskan silicona eller tejpa om det inte blir helt tätt.

    Och vips, så har du en kanonbra slamsug.


    Kolla runt på närmaste byggvaruhus efter sand/grus.
    Det får inte vara några tillsatser i gruset,(brukar stå på påsen)

    Tvätta den noggrant sedan.

    Kanon! Billigt ska de va.

    Kommentar

    • skorpio
      Användare
      • October 2004
      • 244

      #3
      Ja en sådan manick kan du annvända även på råda...bra/dålig en smaksak...tar ju med en del allefall...rådasand får du tag i på närmsta byggvaruhus...går under filtersand...billigt! Finns i olika strl.....blir snyggt i karet allefall...har tyvärr ingen bild på det.
      Fördelen med finsand är ju att skiten lägger sig uppepå...lätt att suga bort........Moss

      Kommentar

      • stahl_mikael
        Användare
        • January 2004
        • 114

        #4
        jag har bläster sand i mina om du kolla på min zoon

        Kommentar

        • Pikkenix
          Användare
          • March 2005
          • 254

          #5
          Mikael: Hur mycket sand går åt uppskattningsvis om man har i dina dimensioner? Har ett 480l kar.
          Mvh
          Daniel Eriksson, aktivitetsansvarig i Jönköpings akvarieförening

          Söker du odlare i ditt närområde? Simma in på Fiskförmedlingen! (Nu även med Köp & Sälj-avdelning)

          Kommentar

          • blackened
            Användare
            • January 2005
            • 1042

            #6
            Tänk på att ju finare sand desto snyggare! Det ska inte vara grus i karet =)

            Kommentar

            • Nyllet90
              Användare
              • October 2004
              • 1133

              #7
              stahl_mikael: fyyyy va snygg den där mooriin på första 17januari bilden är!! ser den ut dådär på riktigt eller bara på bbilden?
              Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

              Kommentar

              • mek
                Användare
                • January 2005
                • 540

                #8
                Om man vill ha fin eller grov sand är vl en smaksak?? Finsand hade jag i förra karet. Blev skitigt 2 dagar efter rengöring! Har idag Rådasand på ca 2-6 mm. Blir skitigt mellan stenarna (mest i närheten av stenrösen), men det suger man bort en del av i samband med vattenbytet. Den skit som blir kvar är bra, för den gynnar bakteriefloran

                Kommentar

                • stahl_mikael
                  Användare
                  • January 2004
                  • 114

                  #9
                  Har för mig att jag hadde i två och en halv säck i 222an. Är det 25 eller 50 kg i varje?

                  Kommentar

                  • Pikkenix
                    Användare
                    • March 2005
                    • 254

                    #10
                    Är 25kg i de säckar jag har köpt, så uppskattningsvis behöver jag nog 3-4 säckar i mitt kar. Tack för informationen.
                    Mvh
                    Daniel Eriksson, aktivitetsansvarig i Jönköpings akvarieförening

                    Söker du odlare i ditt närområde? Simma in på Fiskförmedlingen! (Nu även med Köp & Sälj-avdelning)

                    Kommentar

                    Arbetssätt...