AkvarieBelysning?, vilka rör?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ixxe
    Användare
    • February 2005
    • 234

AkvarieBelysning?, vilka rör?

Som jag ser det i dagens läge är mycket av det som säljs i akvarie handeln lurendrejjeri. Tjejjen köpte häromdan "baby foder" i tron om att det var speciell fiskmat för yngel. Vid uppackning framkom det att det helt enkelt var finmalda flingor. Priset var ungefär 4ggr så högt som om hon skulle köpt ett vanligt foder o malt själv.

Enligt tummregel 0.5w per liter skulle jag ha minst 7 rör i mitt 540.
    Varför säljs akvariet med en ramp för 2 rör? E ju som gjort för att man inte ska lyckas med växterna i akvariet o hela tiden få köpa nya?

Sen börjar man undra lite på priset. Ett power-glo rör tex kostar 250 kr, är det verkligen så pass mycket bättre så det e värt pengarna?
    Jag känner mig verkligen tveksam till rekomendationer från tillverkare o skulle gärna vilja att nån som kan det här med växter delar med sig av sin erfarenhet o gjorde en lista på vilka rör som fungerar BRA.

/Martin

http://ixxe.se
  • Torsten
    NCS Medlem
    • September 2002
    • 647

Min erfarenhet, och det jag läst av andra, är att Aquarelle-rören (Philips TLD 89) är bland dom bästa. Köp sedan till reflektorer så får du ut "mer" av varje lysrör. Beroende på vilka växter du ska ha så är nog 2 rör för lite. Kan du tänka dig ha en ljusramp som är liite för lång så kör på 58W. Det blir stor skillnad om du kan ha 3-4st 58W istället för 2st 36W.

Nu har du redan en dubbel ljusramp, jag antar 2x36W, och då är reflektorer det bästa att börja med.. Tycker jag! =) Lycka till..

Kommentar

• ixxe
      Användare
      • February 2005
      • 234

Jo jag har varit o letat i stan efter reflektorer, på lampaffären visste dom inte ens vad det var när jag förklarade så tyckte hon att jag skulle gå till en plåtslagare .

Kommentar

• Belgarath
        Användare
        • February 2005
        • 584

Reflektoroer har väl din lokala Zoohandlare..och har han inga får han ju beställa hem, ska inte vara några problem med det.

Kommentar

• Nyllet90
          Användare
          • October 2004
          • 1133

HAHA.. fy vilken usel lampaffär!
          Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

Kommentar

• Torsten
            NCS Medlem
            • September 2002
            • 647

Okej, kul butik! NOT...
            Om du kollar in www.pwss.se så finns det reflektorer där, även lysrör. Men med tanke på frakt mm. så brukar det löna sig att köpa i sin lokala butik..

Kommentar

• ixxe
              Användare
              • February 2005
              • 234

Tja tyvärr är det så med ALLA affärer häromkring.
              Man är jobbig om man ska ha nåt, typ ställer till med besvär verkar det som.
              Lokala akvarieaffären har inte ett skit. Varken artemia ägg eller filtermaterial som vadd,macaroner, aktivt kol.
              Frågar man efter nåt så blir svaret "Nej det har vi inte", bryr sig inte ens om o ta hem mot beställning.

Så nuförtiden beställer jag allt på internet.

Kommentar

• Johan1
                Användare
                • May 2002
                • 390

Nja lysrör är knappast vad jag skulle rekommendera. Nu är jag ingen expert på växter. Men mina växt-tankar har HQL-lampor (bygglampor är billigare) visst en 150W kostar en del pengar men växterna växer och den är billigare i drift en typ 8 lysrör som man skall byt titt som tätt.
                https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

Kommentar

• Torsten
                  NCS Medlem
                  • September 2002
                  • 647

Aquarelle-rören är inget jag skulle byta titt som tätt. Jag har rör som är över 2 år i samma ramp som ett sprillans, jag kan inte se skillnad på dom. Men visst finns det rör som försämras avsevärt på kort tid. Mitt AquaGloo känndes kass efter knappt 10 månader.

Kommentar

• StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

ixxe:

Först skulle jag vilja säga att det är sällan det behövs speciellt yngelfoder om det inte är så att man har små arter som tetror och sådant. Med ciklider så räcker det gott och väl med att antingen smula sönder flingfoder eller räkmix som man ger till de vuxna.

Lysrör som är bra och ger starkt ljus är Power Glo, Triton och Aquarelle. Dessa rör är de bästa som jag använt...och jag har gått igenom en del innan jag hittade rätt för vad jag anser vara snyggt och ge ett bra ljus.

En annan sak som en del väljer att gå över till är T5 rör. Dessa lysrör behöver T5 kopplingar och de ger ett starkare ljus samt har en längre livslängd än vanliga lysrör. Jag kommer att starta ett DIY T5 projekt snart och bygga en egen ljusramp med Arcadias T5 kopplingar. Ska bli spännande att se skillnaden. De som redan gjort det säger att det är en avsevärd skillnad.

Vill du veta om växter och om ljus för växter så kan du maila defdac (Daniel Larsson) som är enormt duktig när det handlar om denna del i hobbyn.

Men jag varnar dig, du kan bli biten å det kraftigaste när du ger dig in i defdac´s värld.

Kommentar

• ixxe
                      Användare
                      • February 2005
                      • 234

Det med yngen var mest ett exempel på hur man "lurar" folk, tjejjen hade ju inte en aning typ.
                      Vad jag menar är att jag litar inte på en försäljare till 100% för han
                      vill tjäna pengar på mig,

Jo har läst en del av vad han har skrivit

Ahh trevlig ser fram emot o läsa om det.

Kommentar

Arbetssätt...