Varför blir det så skitigt?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blackened
    Användare
    • January 2005
    • 1042

Varför blir det så skitigt?

Hejsan

Köpte för ett par månader sedan vit marmorkross (billig) till malawikaret och jag har lite problem med den. Den har skitsnygg färg och allt men den blir smutsig på nolltid. Jag tvättade av det så det var helt rent förra helgen men nu är det lika brunt och fult igen. Det ser riktigt skabbigt ut.

Är det gruset som är dåligt eller? Vattnet är så gott som kristallklart så jag förstår inte riktigt... Karet är inte överbefolkat heller 16st i 230l.

Har sett att många kör med faxegrus, är det bättre?

Mvh
  • daniel_i_malmö
    • April 2002
    • 1338

Har svårt att tänka mig att skiten har med typen av grus att göra.

Är det möjligt att det du kallar smuts i själva verket är bruna alger? I så fall har det definitivt inget med grusen att göra men naturligtvis skulle det synas mindre på en mörk grus.
    Tjugofem år med ciklider.
    http://www.malmoakvarieforening.se
    Centralamerika 2006
    Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• blackened
      Användare
      • January 2005
      • 1042

Det skulle kanske kunna stämma... hur åtgärdar man sånt då?

Kommentar

• Belgarath
        Användare
        • February 2005
        • 584

Bättre belysning eller UV-C rör på din pump brukar rekommenderas

Kommentar

• blackened
          Användare
          • January 2005
          • 1042

Vad innebär bättre belysning? Jag kör med ett ensamt sylvania aquastar..

Kommentar

• Belgarath
            Användare
            • February 2005
            • 584

Hade skaffat en ljusramp för 2 rör då..

Kommentar

• blackened
              Användare
              • January 2005
              • 1042

Jag har en lysramp med för två rör men använder bara ett =) Du menar alltså att det bli bättre med MER ljus? Varför?

Kommentar

• skorpio
                Användare
                • October 2004
                • 244

att du får skitig botten beror ju inte på vad du har för bottensubstrat....klart allt syns bättre på vitt än på annan färg.
                Är ju tyvärr en av nackdelarna att ha just ljus botten att allt skit syns med en gång.....inte mycket att göra något åt....det du kan göra är att du vänder runt på "sanden" med jämna mellanrum så håller det sig skapligt vitt alt. att du lägger i mörkare "sand" för att slippa besvären......Moss

Kommentar

• Belgarath
                  Användare
                  • February 2005
                  • 584

Brunalger (kiselalger) brukar tydligen uppstå när man har dåligt ljus, och ska man ha alger i karet är dom gröna att föredra...vilka då kommer med mer ljus. Allt har jag läst härinne i en annan tråd.

Kommentar

• blackened
                    Användare
                    • January 2005
                    • 1042

Skorpio: Självklart! Men nu handlar det om att det vita knappt syns igenom det bruna efter en vecka =) Klart att vitt är känsligt men det får det vara värt eftersom det är snyggast.

Belgarath: Okej =) Det var inte min mening att ifrågasätta =) Det lät lite märkligt bara... Ska införskaffa ett powerglo och ett lifeglo. Får se om det löser problemet!

Tack för era svar!

Kommentar

• skorpio
                      Användare
                      • October 2004
                      • 244

håller med om att vitt är snyggt...men...nackdelen är som sagt att ALLT skit syns direkt .....tror inte du lyckas hitta något bot mot det tyvärr.....vända runt på sanden ha det skapligt vitt eller förlikas med att det ser dyngigt ut...ja är nog alt.....tyvärr!.....en fråga: har du några malar i?..brunalger uppkommer som redan sagt vid dålig belysning....bättre ljus + malar kan kanske få dig att slippa det mesta av obehaget....Moss

Kommentar

• blackened
                        Användare
                        • January 2005
                        • 1042

Jag har en gibbiceps och en ancitrus.

Kommentar

• jarinen
                          Användare
                          • April 2003
                          • 1888

Balansen fisk/mat vs filter/vattenbyten verkar inte vara i balans.

Om det efter en vecka är igenalgat av brunalger så är det den biten det handlar om, på en vecka ska inte gruset påverkas oavsett ljus eller inte om nämnda faktorer är någorlunda i balans.

Mvh Jari

Kommentar

• blackened
                            Användare
                            • January 2005
                            • 1042

230 liter - Fluval 4+ - 30% vattenbyte/vecka - matar precis så att alla har fått sig en munfull, inte mer.

Kanske behövs ett bra ytterfilter?

Kommentar

• jarinen
                              Användare
                              • April 2003
                              • 1888

Om du har för litet filter, vilket jag tycker du har, så klarar det inte att bryta ned avföringen och därmed blir det gödning i stället, speciellt om du inte är noga med att suga upp minsta lilla synligt smuts och byter mer vatten än du gör idag. Du anger inte vilka ciklider du håller och hur stora dom är. Har du lite större ciklider så är det svårt att få en sorts balans med Fluval 4an, ytterfilter vore kanon i det fallet men ändå köra Fluvalen som mekaniskt filter.

Själv har jag en Fluval 4a som ensamt filter i 150 liter, men jag har tagit ur hela inkråmet och kastat och skurit ut en lagom blå filtermatta 10 ppi som fyller hela karossen så att säga. Då fungerar den rätt bra som ett biologiskt filter i lite mindre kar faktiskt. Blir åtminstone en dryg liter filterarea som är betydligt bättre än originalsvamparna.

Mvh Jari

Kommentar

Arbetssätt...