Hur höja ph

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bmwpower
    Användare
    • December 2002
    • 1934

    Hur höja ph

    Har försökt hitta nyttig info om ph hur man höjer.
    Men har bara funnit hur man höjer den upp till 8,o med bikarbonat, men om jag vill ha ph 9 hur bär man sig åt då??
    Jag har en känsla av att troffar leker bättre i högre ph malwin bryr sig ju inte
  • bmwpower
    Användare
    • December 2002
    • 1934

    #2
    Inga förslag

    Kommentar

    • deathdealer
      Användare
      • August 2004
      • 1639

      #3
      fråga bmwpower; har ju inga trofffar (Tangakar), MEN är det inte extremt svårt att hålla ett så högt värde stabilt? Diskussioner här på forumet har tenderat till att tala om "hellre ett stabilt värde än ett exakt"...Bara jag som spekulerar...*asg*

      MEN det finns en tråd om samma fråga, och man kunde tillsätta en kemikalie (farlig sådan, som kunde slå omkull fiskarna om den inte tillsattes i exakta mängder)....så sök, för det är jag 100% säker på!

      Deathdealer - säger lycka till!
      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

      Kommentar

      • bmwpower
        Användare
        • December 2002
        • 1934

        #4
        frågan är ju högt ph man kan uppnå utan att det svänger

        Kommentar

        • Nilssonnet
          Användare
          • March 2005
          • 102

          #5
          Du kan ju prova att labba med natriumhydroxid (kaustiksoda), den har pH upp till 13. Fast en del varningar innan du leker med den, om du inte är bekant, den kan vara jäääääääääkligt farligt om du gör fel. Använd skyddsglasögon för satan! Får du stänk i ögonen blir du med all säkerhet blind.

          Fast det vete fan om inte den är för starkt frätande för att ha i akvarium...

          Kommentar

          • tropfrog
            Användare
            • July 2003
            • 1828

            #6
            Om man vill höja ph lite till kan man titta på hur saltvattensakvaristerna gör. Så här står det i marinakvariets kemikaliehandbok:

            "2.4 Bufferlösning
            För justering av karbonathårdheten och i viss mån pH-värdet kan man
            göra sin egen bufferlösning. I handeln säljs flertalet produkter (ex vis
            Seabuffer, kH-plus, Triple Buffer (Aqua Care)) som i princip gör samma
            sak. Innehållet i dessa är oftast natriumvätekarbonat, natriumkarbonat
            och natriumborat (Tropic Marins Triple Buffer innehåller även
            spårelement, ska ej lösas i vatten innan tillsättning). Har man stor
            förbrukning av karbonater kan man göra en egen bufferlösning som
            komplement eller delvis ersättning av de andra produkterna.
            Lös i 5 liter vatten (helst RO-vatten):
            NaHCO3 30 g
            Na2CO3 5 g
            Detta ger en stamlösning.
            Mät karbonathårdheten med jämna mellanrum för att fastställa behov av
            extra buffer. Rekommenderat intervall är 7-11 °dk. Vid behov kan
            stamlösningen göras mer koncentrerad."

            Detta brukar ge ett stabilt ph runt 9, det borde det göra i sötvatten också. Jämför man med vad finländarna använder i sina tanganyikasalter så är det liknande blandningar. Jag vet dock inte vilket ph dom hamnar på då, men det bör vara vid 9 även med den blandningen. Kolla närmare i ciklidbladet för info.
            MVH
            Magnus

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • July 2002
              • 5395

              #7
              Med bikarbonat får du närmare 8,5 än 8. 8,4 blir det är jag ganska säker på. Eftersom skalan är logaritmisk så är det stor skillnad på 8 och 8,5. (5 ggr mer om jag inte är fel ute). Jag tror att du kanske bör nöja dig med det. Det funkar bra till Tanganyika och är lätt att hålla stabilt. Att börja krångla med farliga ämnen verkar lurigt och frågan är om det är värt besväret.
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • ixxe
                Användare
                • February 2005
                • 234

                #8
                Detta är bara en tanke men ..

                Vi har ca ph 8.5 ur kranen , borde inte vattenverket vara hejjare
                på det där med o höja ph. Kanske går o höra med dom vilka kemikalier dom använder.

                http://ixxe.se

                Kommentar

                Arbetssätt...