hur ska jag skicka firren?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • reecord
    Användare
    • February 2004
    • 341

    hur ska jag skicka firren?

    ska skicka en fisk med bussgods hur går jag tillväga då?
    Sydamerika
  • Fredrik H.
    Användare
    • April 2002
    • 1884

    #2
    Det viktigaste är att du snackar med dem så att de begriper att det är viktigt med ankomsttider osv. Jag har även varit med om att den som tar emot på terminalen säger att man inte fraktar levande djur. På deras hemsida finns skrivet att så är fallet men det finns ett undantag just för akvariefisk. För skerhetsskull har jag skrit ut det och haft med mig eftersom det är ovanligt och den som tar emot kanske aldrig varit med om situationen.

    Man kan inte lita på deras tidtabeller och inte bara lämna en låda. Man måste snacka och dunka ryggar om man vill vara på den säkra sidan.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

      #3
      citat:Ursprungligen skickat av Fredrik H.

      Det viktigaste är att du snackar med dem så att de begriper att det är viktigt med ankomsttider osv.
      Jo och ändå kan det gå fel. Alldeles nyligen hade en leverans fisk från en grossist upp till en butik här i Luleå fått övernatta på bussterminalen, nästan samtliga afrikanska ciklider hade dött, de amerikanska arterna hade klarat sig bättre men det var ett stort bortfall även där. Som jag fattade det hade han som hade fraktat fisken åkt upp tidigare men glömt bort att meddela att fisken hade lämnats på bussterminalen. Butiksägaren fick meddelandet dagen därpå från bussterminalen att de hade ett paket till honom, ett paket med död fisk visade det sig.
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • Nyllet90
        Användare
        • October 2004
        • 1133

        #4
        Fy va dåligt! Fick bussbolaget ersätta firrarna?
        Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

        Kommentar

        • jannemannen
          Användare
          • July 2004
          • 306

          #5
          Man kanske inte skall skicka fisk med bussgods ? Det verkar vara lite vanskligt, och dessutom djurplågeri... Eller ?

          Mvh/Janne
          Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

            #6
            Nyllet90: Jag vet inte men jag antar det, pengarna är ju dock inte det värsta i en sån situation, känns ju onödigt att så många fiskar bara ska dö så där utan vidare pga den mänskliga faktorn.

            jannemannen: Om allt går som det ska så är det lugnt, fisk skickas med buss eller lastbil hela tiden hit upp till norr, normalt är det inte alls särskilt många dödsfall, men går nåt fel så kan det som sagt gå väldigt illa. Man bör nog se till att få numret till chauffören så man kan kolla då han börjar närma sig bara så man kan hämta fiskarna på en gång.
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • imported_n/a
              Användare
              • November 2004
              • 572

              #7
              håller med fredde här....typ visa dig....slår aldrig fel..har jag visat mig för chaffisen så går det bra...han är väl en smidig..typ...vill inte ha nått krångel,

              Kommentar

              • Nyllet90
                Användare
                • October 2004
                • 1133

                #8
                FI: Det är ju klart att fiskarna kommer i första hand. Men affären måste ju kunna leva vidare!
                Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                Kommentar

                • Pikkenix
                  Användare
                  • March 2005
                  • 254

                  #9
                  Själv arbetar jag på Swebus Express (ej som chaufför dock) så har lite koll på bussgods.

                  Bussgods har något som heter SmartPak som man får betala en extra avgift för men då får man en "tidsgaranti", du kan med andra ord gå dit samma dag, betala lite extra och sen få paketet fraktat till destinationen senast en viss tid då mottagaren kan gå till bussgodset och hämta ut paketet. Denna tjänst rekommenderas om man ska frakta fisk då mottagaren vet exakt när paketet anländer till terminalen.
                  Ring det lokala bussgodkontoret och fråga vilken tid du kan skicka paketet från en destination för att få fram det samma dag med SmartPak så hjälper de dig nog. Detta pga. bussgods "hyr in sig" på vissa speciella avgångar och inte på alla bussar så man bör ha koll på det innan man skickar paketet så att det inte blir liggandes en dag i onödan.
                  Mvh
                  Daniel Eriksson, aktivitetsansvarig i Jönköpings akvarieförening

                  Söker du odlare i ditt närområde? Simma in på Fiskförmedlingen! (Nu även med Köp & Sälj-avdelning)

                  Kommentar

                  Arbetssätt...