Malupptagning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • skorpio
    Användare
    • October 2004
    • 244

    Malupptagning

    Är det någon som har ett kanontips på ett smidigt och 100% sätt att plöcka upp div malar på?Det jag far efter är att det är ett omak med många av dom, att dom fastnar i håven..sitter som berg...Ancistrusar är ju extrema med sina taggar.....vet inte hur många håvar jag fått klippa sönder för att få loss malar som fastnat...så alla ni som har knep/tips och ideer i ämnet....rocka lös............Moss
  • Belgarath
    Användare
    • February 2005
    • 584

    #2
    Köp en så finmaskig håv du kan...hade en vanlig med grönt nät som jag fick klippa isönder och då flyttade jag bara på en Pecoltia från inkoppningsspannen, Men nu när jag flyttade all (nästan) fisk från mitt 200 till 375 hade jag denna nya finmaskiga håv och både Ancistrusen och Pecoltian försökte sätta sig rejält på tvären..där fick dom tji det var bara att vända ut och in på håven och skaka den lite lätt så "släppte" dom taget.

    EDIT: Glömde skriva att den finmaskiga har vitt nät och den skulle passa utmärkt att fånga mygglarver med, mycket mycket fina maskor m.a.o.

    Kommentar

    • skorpio
      Användare
      • October 2004
      • 244

      #3
      Ok tackar för det...vet vad du menar för någon sorts håv....och jo låter ju kanon, om dom nu går bet med att fastna i dom....är ett fördärv och ett aber när man skall till och flytta med malarna annars....ska kila iväg och införskaffa en på studds.....Moss...
      Ps Hoppas det finns i alla de sju strl oxå....

      Kommentar

      • powerm84
        Användare
        • April 2005
        • 67

        #4
        de är bara att lägga håven i akvariet och låt den ligga en stund så fäller den in taggarna och slåpper taget själv...
        www.nogg.se/powerm84

        Kommentar

        • skorpio
          Användare
          • October 2004
          • 244

          #5
          hm..är ju just det....vet att det funkar ibland...men vissa gånger har dom ju snott in sig så förbannat så ännda vägen är att klippa sönder håven och hjälpa dom bli av med den....har allefall införskaffat håv i mycket tätt materiel nu...har testat lite.....och jo gick bättre men liten liten tendens till att fastna finns fortfarande.......just ancistrusarna är hopplösa....de fäller ut sina "kindtaggar" så fort dom blir skrämmda.....sen sitter dom berget.....men nya håvarna ser faktiskt bra ut.....men?!......ingen som har andra knep oxå?? Kan även förtälja att jag har ett par i ett kar som bara sprutar ut ungar...effektiva järnet är dom.....så ska flytta ca 200 kids (fyra kullar) idag till större kar.....Kul....ja är nu inte unikt att få ungar på ancistrus men då föräldrarna "bara" är ca 4 cm är det extra fränt att dom producerar så mycket dom gör.......Moss

          Kommentar

          Arbetssätt...