DIY genomföringar och filtrering

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MickeA
    Användare
    • June 2003
    • 456

DIY genomföringar och filtrering

Hej hej!

Nu börjar mitt stora projekt att arta sig och det börjar bli dags att tänka på hur filteranordningarna ska lösas rent praktiskt. Alltså vatten ut och vatten in till akvariet.

Jag hade ju tänkt ha totalt fyra ledningar. En för färskvatten som kommer uppifrån direkt från kranen så att säga, den är inga problem.

Men dom tre som återstår vet jag inte vad jag ska göra med. Jag vill ha ett rör som går ända från botten och upp till ytan så jag får ytavrinning. Den ska sedan gå direkt till avloppet.

Sedan måste den stora vattenmängden "cirkulationsvattnet" som ska passera genom diverse filter ta sig ut och tillbaka på något sätt.

Enda möjligheten som finns för dessa tre är egentligen att komma genom botten på karet, men hur löser man det med tätningar och liknande? Finns det några smarta sätt?

Ska man ha flera utlopp och inlopp? Det borde ju ge bäst cirkulation så? Och hur ska man i så fall lösa det? Jag vill ju av säkerhetsskäl helst borra så få hål som möjligt i plywoodskivan i botten. Ska man kanske använda sig av förgreningar på insidan som hamnar under gruset?

Ursäkta om det blev virrigt. Men alla tips är välkomna.
  • tropfrog
    Användare
    • July 2003
    • 1836

Om du vill ha enbart biologisk filtrering och ingen mekanisk så är ytavrinning det allra bästa. Men det måste kompleteras med något mekaniskt filter i karet.

Genomförningar för rör köper du mycket billigt i tyskland. Lägg lite extra pengar på en genomförning som dkruvas på plats med tätningar, en sån där röret skjuts igenom och tätas runt istället för dom enklare som måste limmas. Det tjänar du på så fort du vill göra modifieringar på karet.

Men det räcker sällan med endast ett rör som ytavrinning. Vad händer om en fisk fastnar där? Då blir det lätt översvämning. Nej satsa på en glasbox med riktig ytavrinningskam.

Returen kan man alltid lägga utanom bakom akvariet. Om man helt tvunget måste ha det igenom bottnen så finns det fiffiga rörlösningar där returvattnet går i ett separat rör inuti ytavrinningsröret. Mer än ett hål till cirkulationen skall du inte behöva. MEN, den som alltid tar det säkra före det osäkra borrar två hål. I det ena sätter man då ytterligare ett ytavrinningsrör som sticker upp något mer än det andra. Om något mot förmodan skulle täppa igen det ena röret så höjs ytan i ytavrinningsboxen tills det andra röret tar vid. Då skulle man kunna ha returen konstant på det extra avloppet för att inte konkurera om plats för den ordinarie avrinningen.

För att undvika att det låter och skvalpar i ytavrinningen så krävs det att du har en kulventil och kan strypa tills vattnet står en liten bit upp i ytavrinningsröret. Om du fortfarande tycker att det låter för mycket går det att fylla röret med något som mildrar fallet. Makaroner eller biobollar brukar fungera fint.

Hur stort filter kommer du att ha och vilket material?

Själv bygger jag på ett 500 literskar med 100 litersump. Sumpen skall fyllas med biobollar och kompleteras med fluval innerfilter för mekanisk rening.

MVH
    Magnus

Kommentar

• MickeA
      Användare
      • June 2003
      • 456

Ja, jo, men jag tror inte att jag vill ha ytavrinning för filtreringen. Ytavrinningen ska gå direkt till avloppet hade jag tänkt, så kan det sakta få sippra in kranvatten konstant till karet. Så får jag kontinuerligt vattenbyte och hela tiden samma ytnivå.

Dessutom inbillar jag mig att det blir dåligt syresatt om man bara tömmer ut ytvattnet, kör det genom ett filter och pumpar tillbaka det vid ytan.

Tyskland? Det lät som om fraktkostnaden kommer att äta upp det jag tjänar på att inte köpa dem här hemma. Det är ju bara totalt tre genomföringar det handlar om egentligen. Men det gäller att få tag på sådana också, som klarar ganska grova rör. Jag hade ju tänkt ha åtminstone 80mm på bägga ut-ledningarna. Returvattnet kanske kan vara lite tunnare.

Men sätter man en kam längst upp, hela vägen runt ett runt rör så kan väl inte en fisk fastna där och täppa igen? Man får ju hålla koll på det såklart, men just det är jag inte så orolig för.

Returen går i dagsläget inte att ta på något annat sätt än genom botten på karet. Alternativt skulle jag kunna borra lite mer i väggarna, men jag hade hoppats slippa det.

Låter och skvalpar kommer det nog att göra ganska mycket ändå är jag rädd för, om man inte kan rikta returvattnet på något smart ljuddämpande sätt förstås, men jag är rädd att det inte blir tillräkligt syresatt om det inte skvalpar rejält. En liten noja jag har.

Fildet har jag tänkt bygga mig ett själv på något sätt av en medelstor ålasttunna (om jag lyckas få tag på någon) som jag fyller med biobollar. Troligen blir det någon typ av "förfilter" också som tar bort det grövre materialet som kommer, t.ex. vadd, filtermatta eller något liknande, så jag bara behöver göra rent den någon gång i halvåret eller så. Biobollarna hoppas jag att jag aldrig ska behöva skölja rena.

Det börjar i alla fall dra ihop sig till att beställa glasskivan nu och då vore det bra om allt det andra vore klart. Jag vet fortfarande inte riktigt hur jag ska göra med belysningen heller. Jag vägrar att använda lysrör, så jag tror jag kommer att köra med byggstrålkastare som succesivt byts ut emot metallhalogen efter hand som ekonomin tillåter.

Kommentar

Arbetssätt...