Hej hej!
Nu börjar mitt stora projekt att arta sig och det börjar bli dags att tänka på hur filteranordningarna ska lösas rent praktiskt. Alltså vatten ut och vatten in till akvariet.
Jag hade ju tänkt ha totalt fyra ledningar. En för färskvatten som kommer uppifrån direkt från kranen så att säga, den är inga problem.
Men dom tre som återstår vet jag inte vad jag ska göra med. Jag vill ha ett rör som går ända från botten och upp till ytan så jag får ytavrinning. Den ska sedan gå direkt till avloppet.
Sedan måste den stora vattenmängden "cirkulationsvattnet" som ska passera genom diverse filter ta sig ut och tillbaka på något sätt.
Enda möjligheten som finns för dessa tre är egentligen att komma genom botten på karet, men hur löser man det med tätningar och liknande? Finns det några smarta sätt?
Ska man ha flera utlopp och inlopp? Det borde ju ge bäst cirkulation så? Och hur ska man i så fall lösa det? Jag vill ju av säkerhetsskäl helst borra så få hål som möjligt i plywoodskivan i botten. Ska man kanske använda sig av förgreningar på insidan som hamnar under gruset?
Ursäkta om det blev virrigt. Men alla tips är välkomna.
Kommentar