Tropheops & Pseudotropheus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

    Tropheops & Pseudotropheus

    Hallå!

    Vad tror ni om korsningsrisken mellan Ps. Saulosi och Tropheops "red top chilumba"? Jag har ca 20 saulosi och 12 tropheops som jag gärna vill ha i samma burk.

    Rent utseendemässigt skiljer sig honorna ganska mycket åt både i kroppsform och färg då tropheopsen är mer orange än saulosin. Hanarna skiljer ju sig ännu mer då tropheopsen är lila-röd.

    Blir jag tvungen att hålla dem isär tror ni?



    mvh

    Tony Lejvell
    Tony Englund
  • supermick
    Användare
    • May 2002
    • 151

    #2
    jag tror inte det är någon risk alls !

    hej hopp i plurret
    hej hopp i plurret

    Kommentar

    • Björn
      Användare
      • April 2002
      • 787

      #3
      Hej!
      Att påstå att det inte föreligger någon risk alls att två arter från malawisjön korsar sej bör du ta med en nypa salt. Samtliga arter från malawisjön kan rent teoretiskt korsa sej. Så länge du du har båda könen representerade hos båda arterna för risken ganska liten, men man kan aldrig vara säker.

      Mvh
      Björn

      fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • April 2002
        • 4594

        #4
        Ah, låter bra! Frågan var ju mest om det var extra stor korsningsrisk.

        Jag kan tillägga att det blir en enormt tjusig blandning med 20 saulosi och 12 tropheops.. för att inte tala om tempot i burken.



        mvh

        Tony Lejvell
        Tony Englund

        Kommentar

        • supermick
          Användare
          • May 2002
          • 151

          #5
          MMmmm det var liksom så att han hade många av varje representerade ! att dom "kan" korsa sig med varran är ju helt rätt
          jag har fått korsning av fuelleborni/elongatus vilket kan tyckas väldigt märkligt dom är otroligt lågt ifrån i utseende och storlek

          hej hopp i plurret
          hej hopp i plurret

          Kommentar

          Arbetssätt...