Växter i krukor

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Frick
    Användare
    • November 2003
    • 20

Växter i krukor

Tjenar!

Jag har en tanke på att plantera mina akvarieväxter i krukor istället för i bottengruset, är det någon som har någon åsikt om vad man skall plantera i? sand? grus? lera? någon blandning?

Bakgrunden till ovanstående är att jag tror att det samlas en massa skit i ett tjockt lager engelsk sjösten, som sen gynnar algtillväxen och försämrar vattenkvalitén i karet, därför tänkte jag tunna ner bottengruset till endast någon centimeter, så att det är lättare att slammsuga.
    Är denna tesen riktig eller är den helt fel?

Info: 540 liter, discus, div. malar, div. växter.
    /Frick
  • tropfrog
    Användare
    • July 2003
    • 1840

Att du har växterna i kruka förändrar inte vilket bottenmaterial du bör välja.

Argumentationen kring växters preferenser för olika bottensubstrat är tämligen infekterad. Jag anser att växter växer bra oavsett bottensubstrat om bara alla andra behov är tillgodosedda, det är därför hydrokultur är så effektivt.

Personligen tycker jag att vanligt grus eller sand med lite organiskt slam är det bästa. DVS det du har i din botten nu. Slamet har bara en indirekt positiv effekt på växterna genom den mineraliseringsprocess som sker där. Om du vill göra eget slam så gör man det genom att lufta ur en hinkl med jord och vatten. Vattenbyten varje dag....När vattnet är klart har du ett fint slam för växterna. Men det som samlar sig i botten med tiden är både bättre och enklare, om man bara orkar vänta.
    MVH
    Magnus

Kommentar

• Frick
      Användare
      • November 2003
      • 20

Okej! Det låter ju som en logisk förklaring! Det kan man ju tänka sig att det finns en massa nyttigheter i slammet för växterna.

Är slammet endast till nytta, om man inte bara ser till växterna?

Någon egen slammtillverkning blir det nog inte!
      /Frick

Kommentar

• tropfrog
        Användare
        • July 2003
        • 1840

Om det ligger ovanpå grusen så skall det bort. Risken finns att fiskar som får i sig slam när dom äter på botten får sjukdomar. Sug alltid upp överflödigt slam vid vattenbyte.
        MVH
        Magnus

Kommentar

Arbetssätt...