Skum sjukdom !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • daniel_i_malmö
    Användare
    • April 2002
    • 1338

    #16
    Här är ytterligare en sida från SVA som tar upp Mycobacterium:


    Och minsann är det inte en ciklid på bilden (Archocentrus)!
    Tjugofem år med ciklider.
    http://www.malmoakvarieforening.se
    Centralamerika 2006
    Svart kaffe och drömmeri...

    Kommentar

    • Belgarath
      Användare
      • February 2005
      • 584

      #17
      Då tråden på cichlids.dk blev lite lång har Claus (som startade den) lagt upp en ny...och en sak är helt klar redan, någon TBC är det inte att tala om.

      För er som har interesse lägger jag upp länken till den nya tråden, med lite bilder (kommer säkert fler efterhand) på vad som drabbat hans fisk, och det ser f** i mig inte trevligt ut.

      Kommentar

      • daniel_i_malmö
        Användare
        • April 2002
        • 1338

        #18
        Nä, med infon i den nya tråden låter det inte som fisktuberkulos.

        Det som andra beskrivet, både i denna tråd och i den danska, med sår på händerna och underarmarna låter dock utan tvekan som fisktuberkulos.

        Mycket mysko att symtomen för den okända sjukdomen yttrar sig just bakom höger bröstfena. Det skulle kunna bero på något inre organ, typ lymfkärl eller något som passerar nära huden just där.
        Tjugofem år med ciklider.
        http://www.malmoakvarieforening.se
        Centralamerika 2006
        Svart kaffe och drömmeri...

        Kommentar

        • daniel_i_malmö
          Användare
          • April 2002
          • 1338

          #19
          Har nu läst igenom hela den nya danska tråden, jäkligt spännande det här. Riktigt bra att de fått tag i en fiskbiolog som hjälper till! Lösningen är nog ganska nära nu.
          Tjugofem år med ciklider.
          http://www.malmoakvarieforening.se
          Centralamerika 2006
          Svart kaffe och drömmeri...

          Kommentar

          • Nyllet90
            Användare
            • October 2004
            • 1133

            #20
            Daniel: förstår du vad som stor på det danska forumet?[] Det gör inte jag!
            Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

            Kommentar

            • daniel_i_malmö
              Användare
              • April 2002
              • 1338

              #21
              citat:Ursprungligen skickat av Nyllet90

              Daniel: förstår du vad som stor på det danska forumet?[] Det gör inte jag!
              Hehe, det är väl inga problem... Vi skåningar har goda språkkunskaper.
              Tjugofem år med ciklider.
              http://www.malmoakvarieforening.se
              Centralamerika 2006
              Svart kaffe och drömmeri...

              Kommentar

              • Frontosa
                Användare
                • November 2003
                • 10

                #22
                Jag tror det har med njuren att göra!
                Det verkar som om den ruttnar?
                Vi skulle också få njursvikt om vi åt saltade räkor och ärtor hela dagarna.
                Jag har sett några fiskar med detta sukdomsförlopp, men när jag började byta ut räkorna i mixen mot fiskfile försvann problemet.
                Det skulle vara bra om dom som har eller har sett sjukdommen berättar vad dom har matat med så kanske vi kan se ett samband.

                Hoppas det löser sig.

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

                  #23
                  Min forsta gissning hade varit mycobacterier nu ar den Glugea.

                  Sedan kan harsket fett fa levern att braka ihop.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Belgarath
                    Användare
                    • February 2005
                    • 584

                    #24
                    Glugea ?? Kan du utveckla detta Ola ?

                    Och angående räkmix så säger Claus att hans Ahli's fortfarande har 1:a portionen till godo, alltså har dom inte fått sånt ännu.

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • April 2002
                      • 14633

                      #25
                      Glugea ar en hyperacklig parasit ("spordjur" tror jag) som infekterar spigg, men aven killifiskar. Magarna ar fulla med vita ackliga knutor. En kollega har jobbat lite med Glugea pa Tilapiiner. Eller nagot narbeslaktat, kanske inte just slaktet Glugea, jag ar ingen mastare pa dessa organismer och en del som det lankats till kan vara ungefar samma sak. Hursomhelst sa blev det hudsar forutom att magen blev full med detta ackliga. Sok pa gluge pa natet.

                      Edit: Lyckades rota fram artikeln. Nagon annan far svara pa om Glugea ar slakt med Myxobolus

                      Infection patterns of Myxobolus heterospora in two tilapia species (Teleostei : Cichlidae) and its potential effects
                      Gbankoto A, Pampoulie C, Marques A, Sakiti GN, Dramane KL
                      DISEASES OF AQUATIC ORGANISMS
                      55 (2): 125-131 JUL 8 2003
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • olof
                        Användare
                        • April 2002
                        • 1823

                        #26
                        Hej!

                        citat:Vi skulle också få njursvikt om vi åt saltade räkor och ärtor hela dagarna
                        Jag är tvärtom övertygad om att de flesta av oss skulle må betydligt bättre om vi endast åt räkmix.

                        Spänande parasit förövrigt. Jag ser fram emot upplösningen.

                        Mvh

                        olof
                        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                        Kommentar

                        • daniel_i_malmö
                          Användare
                          • April 2002
                          • 1338

                          #27
                          Lite kuriosa ur dagens DN angående spåret med vatten, hudinfektioner och mykobakterier:


                          OBS, det är altså antagligen inte mykobakterier det handlar om i den danska orginaltråden, utan en parasit. I de två trådarna har dock flera nämnt att de själva drabbats av svårläkta hudsår som de sätter samband med sina akvarium (sk Fish-tank granuloma).
                          Tjugofem år med ciklider.
                          http://www.malmoakvarieforening.se
                          Centralamerika 2006
                          Svart kaffe och drömmeri...

                          Kommentar

                          • Clausl

                            #28
                            Så skal vores svenske venner ha' en lille update på den grumme sygdom.

                            Tilsyneladende holder vores teorier stik om at den lever i fisken i lang tid inden den begynder at spise fisken op indefra.

                            Det der sker er at den endnu ukendte klump vokser sig større og større - heraf den lille bule bag højre finne. når så der ikke er flere indvolde at spise af - bevæger den sig ud af fisken - opg i samme øjeblik den bryder igennem huden - indtræffer døden.

                            Man er nået så langt i efterforskningen nu at vi er sikre på at det er en parasit - som finder sin nye værts-fisk ved at blive spist af fisken selv. Hermed er formeringen sikret.
                            Grunden til at inubations-tiden er så lang er at parasitten først skal have tid at vokse i inden fisken mærker noget.

                            Hvis i vil følge med i udviklingen er den nyeste udvikling i sagen her :


                            Den oprindelige tråd - som gik hen og blev meget lang finder i her :


                            Og jeg som har problemet ( og Jan ligeså ) takker for jeres store interesse for sagen.

                            Claus

                            Kommentar

                            • Belgarath
                              Användare
                              • February 2005
                              • 584

                              #29
                              Gott att se att det löste sig med dina probs. att logga in här Claus, och som du vet är vi ett gäng på den här sidan Sundet som följer din trådar med spänd förväntan.

                              Så nu är det alltså helt klart att det är en parasit?? Men var tusan kommer den ifrån då? Är det som jag var inne på att den kommer med Vf-fisk..?? Kan modern överföra denna parasit till sina ägg ? Eller smittar den bara om annan fisk äter på en som är död ? Som du vet är jag ju även inne på att när denna parasit lämnar värddjuret kanske angriper frisk fisk oxå, den bör ju vara mikroskopiskt liten och då kan ju frisk fisk få den i sig bara genom att "andas" eller hur. Finns säkert många fler frågor som borde ställas men kan inte komma på fler just nu.

                              Keep us updated please

                              Kommentar

                              • Clausl

                                #30
                                Jeg skal gøre hvad jeg kan fot at holde infoen på maksimum både her og på cichlids-dk.

                                Det er lidt hårdt at skrive begge steder - da jeg lige i øeblikket skriver med biologer, ofg folk fra både tyskland og belgien samtidig.
                                Men lige så snart der sker nyt skal i få infoen.

                                En grum sygdom under alle omstændigheder

                                Kommentar

                                Arbetssätt...