Skum sjukdom !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Belgarath
    Användare
    • February 2005
    • 584

    Skum sjukdom !

    Sitter och följer en tråd på Cichlids.dk, en av användarna där har fått en konstig sjukdom hos sina djur. Han säger att det hela började när han fick hem en grupp Ahli's där alla djuren är ungfiskar och max 8 cm i storlek. Sjukdomsförloppet är som så: 1st ser han en liten bula precis bakom höger bröstfena, denna bula växer lite, sen blir den till ett litet öppet sår, detta sker tydligen bara på ett par dagar. När sen fisken väl fått sitt öppna sår är det good night, fisken dör. Det som tydligen förbryllar mest är att det ALLTID är bakom höger bröstfena, aldrig på den vänstra sidan. Och nu har tydligen en Venustus oxå drabbats i hans kar så sjukan sprider sig till andra djur oxå. Så nu undrar jag om det är någon här som vet vad detta kan vara och om det finns någon bot. Kan ju vara bra om någon har erfarenheter av detta och hur man i så fall kan bota sjukan.

    Länk till tråden, där finns en bild av hur såret ser ut och dess placering.



  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

    #2
    Mycket intressant!

    Jag (eller snarare mina fiskar) har faktiskt råkat ut för samma sak ett par gånger. Senast det inträffade blev min ögonsten chamspsochromis caeruleus drabbad. En svullnad bakom höger bröstfena som på en vecka eller två övergick i ett stort öppet köttsår som slutligen gjorde mig tvungen att avliva honom. Jag testade att medicinera med octozin, flagyl och aquafuran, men inget av dessa fick död på de förmodade bakterinerna som orsakade såret.

    Jag har inte ens reflekterat över vart såren vart placerade för än du nämnde den danska tråden, och nu när jag tänker efter har samtliga fiskar jag haft som fått denna elaka pryl haft det på samma ställe. Om det är slump att endast haplisar fått det hos mig vet jag inte, men ingen mbuna hittils har drabbats.
    Tony Englund

    Kommentar

    • Belgarath
      Användare
      • February 2005
      • 584

      #3
      Ja Tony...våra danska vänner är grymt förbryllade. Och tro det, detta låter ju faktiskt mycket skumt. Kan det vara någon parasit som ligger latent i äggen eller nått? Med tanke på att Clausl säger att det är F2 det gäller, och nu talar dom om att det rör sig om 40-45 djur (allt från små yngel upp till ungdjur 6-8 cm) alla ahli's utom nu hans Compressiceps (det var visst inte Venustus som jag fick för mig). Yngel/Ungdjur ska tydligen härstamma från 4 olika honor oxå så det är inte från 1 hona bara. Eller kan det komma från nått foder, levande eller fryst...ja jag blir bara mer och mer konfys över detta. Din teori om streptokocker är oxå interessant, just med tanke på hur aggresiv denna sjuka verkar vara. Hoppas att någon kan komma med ett bra svar för det kan ju bara vara till allas gagn om man nu skulle drabbas själv.

      Kommentar

      • mpimbwe
        Användare
        • December 2004
        • 170

        #4
        Samma här tyvärr... haft ett helt gäng socolofi som trillar av pinnen en och en.. är just nu en som utvecklat en bula bakom höger bröstfena. Verkar inte vara något man kan göra.... de skumma är att det är säkert en till två månader sen sist.
        /Andreas (Karlstad)

        Under uppbyggnad:
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=353092

        (1000L, 840L, 2*720L, 2*540L, 3*375L, 240L, 3*222L, 2*200L, 9*180L, 2*105L, 9*54L)

        Kommentar

        • Tony
          Användare
          • April 2002
          • 4594

          #5
          Häng med i den danska tråden, där har dykt upp en väldigt vettig förklaring.
          Tony Englund

          Kommentar

          • Belgarath
            Användare
            • February 2005
            • 584

            #6
            Här är ett svar från en av våra Danska vänner:

            Den sygdom i har er en bakterie der hedder Mycobacterium, denne bakterie kan komme fra myggelaver og andre ting fra naturen, men kan selvfølgelig også overføres hvis der er en død fisk som bliver spist af lige på det område hvor såret er. Mycobacterium kommer indefra og bevæger sig ud gennem fiskens væv til det er slut. Det er en sygdom man skal passe på fordi den kan hvis uheldet er ude overføres til mennesker, jeg har billeder fra en Tysk læge hvor man kan se dette, så husk altid at vaske nallerne efter man har rodet med akvarievand.

            Medicinen til at bekæmpe dette er stærke sager, det bedste man kan gøre er at blande det i fodret så de der er tilbage i akvariet får medicinen ind i maven, for dem der ikke spiser vil jeg tage op for de dør som regl alligevel. Medicinen hedder Tetracyclin, Rifampycin, Kanalplex, Doxicyclin, de fleste ting kan fås gennem en dyrelæge, hvis der er interesse for middler til dette kan man skrive til mig også og jeg kender den dosis de skal have, jeg har også billeder af sygdommen så man kan se om det er det de fejler men det lyder det til..

            Hoppas detta kan vara till hjälp om någon nu skulle drabbas av denna "giftiga" sjukdom.

            Kommentar

            • daniel_i_malmö
              Användare
              • April 2002
              • 1338

              #7
              Hehe, såg tråden för sent så jag missade chansen att glänsa...

              Fisktuberkulos (mycobacterium spp) hade jag gissat på först. Inte för att jag är en hejjare på fisksjukdomar men eftersom vi på kursen i infektionssjukdomar nyligen hade zoonoser som studiemål läste jag följande sida i förra veckan:



              Det som inte stämmer riktigt är dock att SVA anger att förloppet oftast är 'långsamt och smygande'. Av det första ovan inlägget verkar det som om det går rätt fort (få dagar).

              Anledningen till att det kallas fisktuberkulos antar jag är att tuberkulos orsakas av en bakterie i samma släkte, Mycobacterium tuberculosis.
              Tjugofem år med ciklider.
              http://www.malmoakvarieforening.se
              Centralamerika 2006
              Svart kaffe och drömmeri...

              Kommentar

              • daniel_i_malmö
                Användare
                • April 2002
                • 1338

                #8
                För övrigt så kan det vara värt att notera att SVA anger att någon direktkontakt med smittat foder eller fisk inte är nödvändig, utan det räcker med 'bakterierikt vatten'.

                Som en parantes kan nämnas att M. tuberkulosis är mycket känslig för UV-ljus, så pass att det anses att tuberkulos i smittar väldigt dåligt utomhus dagtid eftersom aerosolerna man hostar upp då utsätts för solljus. På vårdavdelningar för tuberkulos använde man förr slussar med UV-ljus som alla personer som passerade ut och in var tvugna att gå igenom. Troligtvis skulle filtrering över UV-ljus vara mycket effektivt i drabbade akvarium eller i förebyggande syfte.
                Tjugofem år med ciklider.
                http://www.malmoakvarieforening.se
                Centralamerika 2006
                Svart kaffe och drömmeri...

                Kommentar

                • Nyllet90
                  Användare
                  • October 2004
                  • 1133

                  #9
                  hur botar man den då?
                  Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                  Kommentar

                  • Tony
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4594

                    #10
                    Det verkar som att det är snudd på omöjligt att bota. Jag hade turen att bara en fisk drabbades av detta. Det är nu 4 månader sedan, och jag hoppas innerligt att bakterierna inte finns kvar i mina akvarium då ingen annan fisk visat symptom sedan dess.
                    Tony Englund

                    Kommentar

                    • dempa
                      Användare
                      • April 2005
                      • 35

                      #11
                      Usch, låter hemskt detta!

                      Angående medicinerna..
                      Tetracyclin är något slags "penicillin" som bland annat används mot svårare former av acne. De andra känner jag inte igen.

                      Kommentar

                      • Jonas E
                        Användare
                        • February 2003
                        • 2533

                        #12
                        jag har faktiskt haft en lite släng av fisktuberkulos, då visste jag inte vad det var. Det försvann efter ca två månader, hade kanske som mest tre sår på mina händer/armar samtidigt. Annars så var förloppet för mig att först hade jag ett sår, sen läktes det och sen kom ett nytt på ett annat ställe. Det var inget allvarligt, kliade lite ibland. Men jag smörjde in det med lite hudsalva(trode det var någon form av torr hud) och det gick ju bra, har inte haft det sen dess. Jag fick det under en period då jag skar mig på täckglas lite då och då (har slipat kanterna nu).

                        Det enda som var lite läskigt var att jag inte visste vad det var, men det försvann ju efter ett tag.
                        /Jonas
                        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                        Kommentar

                        • Belgarath
                          Användare
                          • February 2005
                          • 584

                          #13
                          Kollade precis på den Danska sida, en av grabbarna som har smittad fisk har själv blivigt rejält dålig....typ reumatisk värk, 1 finger har svullnat upp rejält, feber och huvudvärk. Tydligen en jäkligt aggresiv bakterie denna. Skulle man få in detta i sitt kar får man f** ringa Smittskyddet eller nått, så se upp alla akvarister. Får ni liknande symptom på er fisk så var för tusan väldigt väldigt försiktiga när ni hanterar den och se till att inte ha sår på händerna för det kan sluta riktigt illa ser det ut som.

                          Det ska tydligen finnas någon medecin som "kan" hjälpa och som fås via veterinär, den ska heta Oxytetracycline. Dosering och användande känner jag inte till, kanske mer info kommer om detta senare.

                          Kommentar

                          • Tascha
                            Användare
                            • October 2002
                            • 214

                            #14
                            För några dagar sedan så skrev jag och frågade om just exakt samma sjukdom. Fick dock inte några svar.
                            Jag har fått det på mina Ahli. Exakt samma sjuldomsförlopp och på höger sida.
                            Just nu så ser det inte ut som om någon är sjuk. Det är nu 14 dagar sedan någon dog.
                            Jag har lagt i en ganska stor mängd salt.
                            Det konstiga är att det bara är Ahlina som blir sjuka och inte mina RödZebra eller Maingano.
                            /Roger

                            Kommentar

                            • daniel_i_malmö
                              Användare
                              • April 2002
                              • 1338

                              #15
                              citat:Ursprungligen skickat av Belgarath

                              Tydligen en jäkligt aggresiv bakterie denna. Skulle man få in detta i sitt kar får man f** ringa Smittskyddet eller nått, så se upp alla akvarister. Får ni liknande symptom på er fisk så var för tusan väldigt väldigt försiktiga när ni hanterar den och se till att inte ha sår på händerna för det kan sluta riktigt illa ser det ut som.

                              Det ska tydligen finnas någon medecin som "kan" hjälpa och som fås via veterinär, den ska heta Oxytetracycline. Dosering och användande känner jag inte till, kanske mer info kommer om detta senare.
                              Nja,
                              Jag skulle vilja påstå att den tvärt om inte alls är särskilt aggressiv. Det krävs sår i huden för att bakterien (troligtvis Mycobacterium marinum) ska ha en chans att få fäste, och när den väl fått fäste förökar den sig mycket långsamt. Hudinfektion hos människa självläker ofta ut, även om det tar lång tid (år). Däremot är den rätt besvärlig att medicinera bort, och kräver långvarig behandling med antibiotika (tetracyklin är förstahandsvalet). Att Mycobakterium marinum ger systemiska symtom som feber och huvudvärk verkar vara mycket ovanligt (ingen av mina mikrobiologi eller patologiböcker nämner det).

                              Med detta inte sagt att man bör negligera risken att bli smittad av sin akvariefisk, men att kalla på smittskyddet är lite aftonbladet-löpsedel...

                              Det är troligt att Mycobacterium marinum finns i de flesta akvarium, som tur är smittar den inte särskilt lätt. Den behöver inte fiskar att leva på utan trivs i fuktiga miljöer. Förutom akvarier är dåligt klorerade swimmingpoolar en vanlig smittkälla, och där finns ju inga fiskar. Sjukdomen heter också 'Fish-tank granuloma' eller 'Swimming pool granuloma' på engelska.

                              Två enkla försiktighetsåtgärder:
                              Rota inte i ditt akvarium om du har sår på händer och underarmar.
                              Tvätta händerna noggrant efter att du rotat i ditt akvarium, och skulle du skära dig på täckglas eller liknande så tvätta dig extra noga.

                              Vi ska vara glada att det inte är släktingen Mycobacterium leprae vi har att göra med. Den smittar inte heller så lätt men symtomen är lite värre...
                              Tjugofem år med ciklider.
                              http://www.malmoakvarieforening.se
                              Centralamerika 2006
                              Svart kaffe och drömmeri...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...