Sjukdom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anettea
    Användare
    • August 2004
    • 75

    Sjukdom?

    Hej,
    Två av mina fiskar har fått något vitt på överläppen. Någon som vet vad det kan vara? Botemedel? De två fiskarna är inte samma art.
    Mvh
    Anette
  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

    #2
    Vad är det för typ av fisk? Om det är "bråkande" fisk får de ofta vita partier runt munnen för att de "brottas" med hjälp av den och får då ärrbildning.
    Tony Englund

    Kommentar

    • anettea
      Användare
      • August 2004
      • 75

      #3
      Den ena är en Labidochromis "Hongi" och den andra är en Cyn. Afra Grayali. Vad jag vet har inte dessa två varit några "munhuggare".
      Mvh
      Anette

      Kommentar

      • Belgarath
        Användare
        • February 2005
        • 584

        #4
        Kanske de bråkar när du inte ser, är helt på Tony's linje. Skulle tro att det är spår efter en häftig revirfight.

        Kommentar

        • Tony
          Användare
          • April 2002
          • 4594

          #5
          Du kan nog vara ganska säker på att det är munfighting som orsakat det vita runt munnen. Om du har möjlighet att kolla in några olika grupper med vuxna hongi kommer du se att väldigt många av dem kommer att ha denna åkomma då de är några envisa bråkstakar.

          För övrigt är Cynotilapia "afra grayali" ingen cynotilapia och ännu mindre en afra enligt Ad Konings som nu vill ha den till Pseudotropheus sp. "zebra hara" vilket verkar mer rimligt med tanke på utseendet
          Tony Englund

          Kommentar

          • anettea
            Användare
            • August 2004
            • 75

            #6
            Ja, nu känner jag igen mina fiskar som "Zebra hara". Jag fick fel uppgifter om namnet förra året när dom inhandlades. Ja, det kan nog stämma om revirfighter. Det är icke dominanta hanar som har blivit vita om läpparna. Tack för upplysningen om artnamnet. Dom är lite bråkiga eller hur? Den dominanta hanen är riktigt tjusig. Jag önskar jag kunde bifoga en bild.
            Mvh
            Anette

            Kommentar

            Arbetssätt...