Är det någon som vet hur man kan skilja hanar från honor på delfiner,har ganska nyligen införskaffat ett gäng,inbillar mig nu att vissa blir mörkare både på kropp och fenor,kan det var hanarna som färgar på det viset?Tacksam för info.
könsskillnad c.moori?
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Färgen säger inte mycket. Det är inte alltid så lätt att se skillnad på delfiner faktiskt. Hanar får ju mycket större puckel och blir oftast mycket större med, men puckenstorleken kan också variera beroende på var de är fångade. Honor kan också få lite av en puckel ibland. Jag hörde även nyligen att hanar har rosare läppar, om det stämmer eller inte är jag osäker på.
Du kan ju alltid vända på dem, men det är inte heller lätt om de inte lekt ännu. -
Ett annat sätt att skilja dom är att kolla på anal fenorna...
Hanarnas analfenor är spetsiga och längre än honornas..
Ett halvbra exempel:
Kommentar
-
-
-
-
För att kunna se könet på dem krävs att de är ganska stora. Innan de kommit upp i lekmogen ålder tycker jag de ser väldigt lika ut. Om man utgår från samma kull med yngel växer hanarna dock mycket fortare än honorna, så den metoden är ju iaf skapligt säker.
Tony EnglundKommentar
-
-
Cyrtocara moorii blir ganska biffiga med åren, så i ett 375 skulle åtminstone inte jag ha mer än 1+3 eller så. Att starta med 10 yngel är iofs en bra start, så kan man plocka ur lämpliga par efter hand som man ser skillnad på dem.
Tony EnglundKommentar
-
-
-
-
C. moorii brukar vara lätta att få tag på privatodlade. Då kanske det är 20-30kr/st istället vilket gör det lite trevligare.
Tony EnglundKommentar
-
-
Hej,
Titta in på min länk så kan du få hämta ett "gäng" som vi fött upp från en F1 familj på 1+5.Björn
bjorn@duzall.seKommentar
Kommentar