Limmning...ajaj

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tli0817
    Användare
    • March 2004
    • 207

    Limmning...ajaj

    Nu har ja nyss gjort det man ALLTID säger och tänker man INTE ska göra. STRESSA vid limmning av akvarie! *suck* Sista glaskivan, fronten 2m X 50 cm blev stressigt limmat. Nu Ber och hoppas jag att detta inte påverkar karet. Rengjorde ordentligt iaf med aceton, sedan plaserade ut silikonet, tändstickorna och glaset. Jag var tvungen dit igen och titta till det hela pga mitt samvete om jag rengjort sidorna ordentligt..vilket ju inte märks förrän det hela spricker såklart(!!)

    Iaf så har jag tjockt glas, 10 mm och svart silikon vilket underlättar att se fogen igenom glaset. Det enda som oroar mig är de små ljusstrimmor som är mellan glasen och i silikonet. Kan detta vara luft? borde det väll vara..=/ undrar om detta kommer påverka nämnvärt? Men kan ju inte bero på att jag gjort något fel ändå, borde väll kommit dit HUR jag än gjorde?

    MVH / En Lite smått orolig Tobbe
  • Buckshot
    Användare
    • April 2002
    • 244

    #2
    Det låter som det är luft i fogen.
    Om det påverkar är svårt att säga. Det beror ju på hur mycket det är.

    Du har antagligen släppt efter på glasen.
    Det räcker med att man trycker ihop glasen och glasen delar sig en smula så vips har du luftbubblor.
    Ngn enstaka liten bubbla skulle jag nog låta vara men flera.....nä, jag skulle inte våga att ha det så.
    Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

    Kommentar

    • tli0817
      Användare
      • March 2004
      • 207

      #3
      Tar jag och skär bort silikonet med rakblad då? sedan rengör igen och limmar om eller är det en omöjlighet?

      Om det inte håller märker jag det direkt då eller är det något som kan komma som en "trevlig" överaskning låt säga ett halvår senare? Tänkte testa fylla det nu eller nästa vecka där det står nu..bra lokal och med avloppsränna efter hela golvet. Sedan tömma och förflytta det till sin riktiga plats där jag inte vill ha så mycke problem..

      Kommentar

      • Jonas E
        Användare
        • February 2003
        • 2533

        #4
        det är väl inte direkt skoj om det skulle hända, så om jag vore du, ta av rutan, skär rent, rengör ordentligt och limma om ordentligt. Det är det bästa för alla parter, fiskarna, du och lokalen du ska ha det i......
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

        Kommentar

        • tli0817
          Användare
          • March 2004
          • 207

          #5
          Ska titta till det imorrn...är ju bara det att jag gissar nog det sitter som berget den där skivan, Hade ändå 1 hel cm yta att limma på så tycker det borde hålla, men ska ta en noga titt imorrn. Ev om ja hittar några farliga partier ta någon bild..

          Kommentar

          Arbetssätt...