Rörgenomföringar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Rörgenomföringar!

    Vill bara ge er andra en upplysning som kan vara bra att veta om.
    Startade upp mitt nya Akvastabil 900L i lördags, allt såg frid och fröjd ut men efter några timmar ser jag lite vatten sippra fram på golvet, det visar sig att Akvastabils speciella rörgenomföring (tillbehör, för en smidig överföring till ytterfilter) smygläckte. Fick tömma allt och får göra om genomföringarna med Eheims standard rör istället. Akvastabils rörgenomföringar är skapade så att de ska passa upp till 16/22 slang, man kapar alltså av dom för den slangstorlek man har. För 16/22 slangen blir det för liten "anläggningsyta" för slangen, går inte att skjuta på tillräckligt långt, det tror jag var felet. Ändå hade jag använt mig av Eheims slangklämmor, som trycker jämt runt om hela slangen.
  • Nyllet90
    Användare
    • October 2004
    • 1133

    #2
    tråkigt att du va tvungen att tömma allt. Och dåligt att skiten inte funkade!
    Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

    Kommentar

    • anli
      Användare
      • March 2003
      • 3740

      #3
      Ja, själv kör jag med Eheims gråa "lyx-utsug/insug" och de byggde inte så mycket i höjd vid bakluckan... men en springa på en cm blev det ändå. Tänkte först bearbeta upp aluminiumprofilen, men orkade/tordes inte göra det. Störs inte av glipan i alla fall
      Anders L

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Ja, man tycker ju att det ska funka om det är anpassat för ändamålet.
        Jag har tagit sticksågen och sågat upp en lite större springa så jag får plats med rörböjarna (U-böjar).

        Kommentar

        • anli
          Användare
          • March 2003
          • 3740

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av sikkan

          Ja, man tycker ju att det ska funka om det är anpassat för ändamålet.
          Jag har tagit sticksågen och sågat upp en lite större springa så jag får plats med rörböjarna (U-böjar).
          Absolut borde det funka! Tröttsamt.
          Gick det bra med sticksågen då? Blev det snyggt
          Anders L

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Ja det var inga problem, ganska enkelt faktiskt och det blev snyggt.
            Väntar just nu på lite nya tillbehör, för att fixa till de nya anslutningarna. Tänker fylla karet i helgen, så får vi se om det går bättre då.

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              En annan sak, som gjorde att jag märkte smygläckan var att det verkar som det tar rätt så lång tid att få ut all luft från Eheim 2080. Har 2 st Eheim 2080 och det fanns fortfarande luft kvar efter ca 3 timmar. De är ju väldigt stora så jag kan tänka mig att det blir väldigt mycket luft kvar efter påfyllningen. Stannade filtren upprepade gånger för att trycka på "sughjälpen" och på så vis försöka trycka ut så mycket luft som möjligt. Men det verkar som sagt var ta tid, får se i helgen när jag testar igen.

              Kommentar

              • Johan
                Användare
                • August 2002
                • 3029

                #8
                prova ha pumpen på o trycka försiktigt på pumpknappen, då brukar luft försvinna rätt fort. iaf för mig när jag gör det.

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Kan man göra det utan att först ha stängt av filtret!?
                  Du säger försiktigt, vad kan hända om man råkar trycka för hårt?

                  Kommentar

                  • Johan
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3029

                    #10
                    när du trycker för hårt surrar det otäck, det är väl nån impell el nåt som går emot nåt men du får ta i lite men tryck ner typ så du hör pyset. funkar bra för mig.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...