Hämtmat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kalle-Maja
    Användare
    • December 2004
    • 1324

    Hämtmat

    Gjorde en liten tur i skogen i helgen efter fiskmat. Det var främst svarta mygglarver jag var ute efter men hittade både det ena och det andra. Mygglarverna var mycket små men många och det fanns även gott om cyclops och en del vattenloppor. I håven fastnade oxå några slags dykbaggar(egenpåhittat namn), larver/nymfer, en ödla(!) och en del obeskrivliga kryp.

    Min fråga är: finns det några djur man ska passa sig för och inte slänga ner i baljan?
  • imported_n/a
    Användare
    • November 2004
    • 572

    #2
    några kryp finns det ju...men det brukar va lugnt om du håvar från en fiskfri pöl,parasiter som karplöss tex ..annars....sländlarver+dykare kan va killers på småfisk.

    Kommentar

    • Karon
      Användare
      • April 2002
      • 880

      #3
      Gäddor skall man nog vara försiktig med

      Kommentar

      • tseppae
        Användare
        • March 2005
        • 104

        #4
        har du mindre fiskar så akta dig för Trållslände larver

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • February 2003
          • 2695

          #5
          Salamandern (antar jag att det var) är fridlyst.

          Annars är det som sagt mest trollsländelarver, stora dykarskalbaggar, och dykarskalbaggslarver man kan behöva se upp med.

          Kommentar

          • Kalle-Maja
            Användare
            • December 2004
            • 1324

            #6
            För tydlighets skull vill jag säga att salamandern fick bo kvar i sin pöl.

            Kommentar

            • stahl_mikael
              Användare
              • January 2004
              • 114

              #7
              hittade denna artikel på zoonen om lite mat till fiskarna.

              Kommentar

              • endymion

                #8
                Dykbaggarna lär ju flyga runt i rummet efter ett tag, gjorde åtminstone det hos mig när jag släppte ner såna i ett kallvattensakvarium

                Kommentar

                • dempa
                  Användare
                  • April 2005
                  • 35

                  #9
                  Verkar intressant det här med att bege sig ut till skogs och fånga levande mat.
                  Men om man tar och fångar med håv (vilket jag antar att man gör), så har man det i en hink med vatten. Sen då, när man är hemma och ska bjuda fiskarna på lite käk, hur ger man då? Med håv även där, eller häller man i lite av vattnet ner i akvariet?

                  Känns ändå lite riskabelt att ge sig ut och hitta någon vattensamling, man vet ju aldrig vad det kan vara för slags föroreningar eller skit där..?
                  Tänk om en älg pissat där eller nåt..

                  Kommentar

                  • reecord
                    Användare
                    • February 2004
                    • 341

                    #10
                    själklart en håv!

                    finns masor fisk mat i naturen jag brukar mata med daggmask tex.
                    Sydamerika

                    Kommentar

                    • endymion

                      #11
                      Ta med en hink med vatten ut dit du ska fånga käket. Sen kan du glatt skvimpa i både vatten å insekter på en gång. Tog vatten en gång från ett dike som låg bredvid en konstgödd åker. Detta hällde jag i tillsammans med insekter i ett kallvattensakvarie varpå varenda fisk dog.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...