If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Hade tänkt köpa en digitalkamera som jag ska fota firrarna med..vad ska jag köpa för att ta bra bilder? ska man ha en med bildstabilisator och hur mkt zoom behöver man egentligen?
Om du vet vart smärtgränsen ligger ekonomiskt är det lättare att tipsa.
Om du skall ha en någorlunda billig tycker jag KonicaMinolta Z3 ger grymt bra fiskbilder för pengarna och har du lite mer pengar att spendera är en Canon EOS 300D/350D en otroligt kul kamera.
Nästan oavsett kamera kommer ljuset antagligen inte att räcka till, så ta gärna med en extern blixt med i budgetberäkningarna. Den inbyggda blixten ger ofta stora reflexer i glaset samt att ögonen ser konstiga ut. Bättre då med indirekt ljus, gärna från flera håll om pengarna räcker till.
En begad 300D ligger idag på runt 4000-4500. Det är oerhört mycket kamera för pengarna, men sedan tillkommer kanske en del för övrig utrustning man behöver (andra / fler objektiv, minneskort, blixt osv).
För att ta bra bilder behöver du lite känsla för bildkomposition, teknisk kunskap kring blixtfotografering och mängder med tålamod. Det har inte så mycket med kameran att göra som du tror. Håller dock med om att 300D är det best buy for the buck!
"Hur mycket zoom man behöver man?" Mitt svar är helst ingen alls då zoomoptik oftast har mycket sämre kvalitet än fast optik. Zoom är absolut inget sätt att mäta kamerans och/eller optikens kvalitet...
Vill understödja tidigare inlägg som konstaterar att en begagnad EOS 300 D killar skönt. Med rätt optikval till den kameran kan du växa som fotograf.
Tycker också du är på rätt spår som är nyfiken på skakreducering. Det finns gluggar för Canon med den fineseen. Är faktiskt också bra om du plåtar familjen och så när det är skymning eller gråväder. KonicaMinolta är vad jag vet ensam tillverkare som gör vissa modeller med inbyggd skakdämpning.
Sant att zoomar generellt har en sämre kvalitet, både optiskt och mekaniskt, än fast optik. Fasta gluggar (alltså en fix brännvidd)är att föredra, främst för att man får mycket mera ljusstyrka för en rimlig penning. Zoomar som en vanlig människa har råd med är ljussvaga och då sitter du blixtträsket. Ljusstarka zoomar är svindyra och tunga åbäken. Men med en zoom behöver du inte byta objektiv och det är väldigt användbara grejor om man också plåtar semestern och barnen och lite till.
En fast 100 eller 125-a skulle jag föredra, trots nackdelen med litet skärpedjup jämfört en normaloptik ( 50-a). Men med en ljusstark 125-a kan du blända ned gluggen och bättra på skärpedjupet en smula om du vill. Jag föredrar att ha lite distans till det jag fotar och så rensar du bilden på onödig information (säger jag som tycker att firren och inte mycket mer ska finnas på en bild).
En annan nackdel med en normalglugg och ännu mera med en vidvinkel är kanske att det blir svårare att få till ljussättningen med blixt/blixtar (men det har jag inte provat så det är bara en gissning)
Kommentar