"Testpiloter"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Belgarath
    Användare
    • February 2005
    • 584

    "Testpiloter"

    Har snart tänkt släppa i 2 "testpiloter" i mitt för 1 vecka sedan uppstartade 375. Har använd grus + kramat ur inkört filtermaterial i burken..kollar vattenvärde osv. varje dag + ska byta 40 % vatten idag.
    Allting ser bra ut ännu så länge. Nu undrar jag hur länge man ska låta "testarna" gå innan man släpper i övrig fisk, om dom nu verkar klara sig bra i baljan?
  • Nyllet90
    Användare
    • October 2004
    • 1133

    #2
    Typ en eller kanske två veckor borde väl räcka?
    Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

    Kommentar

    • mpimbwe
      Användare
      • December 2004
      • 170

      #3
      Jadu detta skiljer nog avsevärt beroende på vem du frågar.. jag brukar bara köra ca 2 dagar sen hivar jag ner resten.
      /Andreas (Karlstad)

      Under uppbyggnad:
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=353092

      (1000L, 840L, 2*720L, 2*540L, 3*375L, 240L, 3*222L, 2*200L, 9*180L, 2*105L, 9*54L)

      Kommentar

      • Chicke
        Användare
        • May 2004
        • 497

        #4
        å jag brukar inte ens köra med testpiloter

        Kommentar

        • Fildur
          Användare
          • April 2005
          • 68

          #5
          Kan vara svårt få igång bakteriefloran i ett så pass stort akvarium med bara 2 testpiloter? (beror ju på storleken förstås!) Om det ser bra ut efter 4-5 dagar med dina testpiloter skulle jag personligen lägga i en grupp fiskar som gäster där (4-6st något). När man matat de 5-6 dagar och värdena stabila brukar det vara lugnt, iaf för mig.

          Jag tror det är viktigt att bakterierna i akvariet får en chans hinna med i ökad belastning, så det inte ökar extremt fort avfallsmängder utan att bakterierna får chans hinna med och bli rätt antal.

          Om allt måste i på en gång (stor tropheus grupp eller något) får man ju byta vatten desto oftare i början.

          Detta funkar för mig, andra mer erfarna har säkert än bättre lösningar!

          mvh/Peter
          Troffar, centralamerika och sydamerika.

          Kommentar

          • Belgarath
            Användare
            • February 2005
            • 584

            #6
            inga givna direktiv m.a.o...bara att prova och se, har väl tänkt att dom ska få gå ett par dagar i alla fall, skulle något vara fel med vattnet bör detta ju visa sig ganska snabbt.

            Kommentar

            Arbetssätt...