Hur många discus till 390L?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • reecord
    Användare
    • February 2004
    • 341

jodå klart du kan göra så tänk bara på att du måste se till att alla discusarna får mat! skalarer brukar vara ganska så mat glada

lite mat nyttigt om discus:

mat: oxhjärta, rödamygglarver, discus foder osv finns mycket mer men dom foder sorterna matar jag med.

vad det gäller vattenbyten så är det 40-50% i veckan.

dom blir könsmogna efter cirka ett år.

ph ska ligga på 6-7.

tempen ska vara 26-30 grader själv har jag 28 funkar utmärkt!

om du inte kan så mycket om discus så tycker jag att du ska köpa back to nature boken om discus av dick au. Den är mycket bra!

lycka till!
    Sydamerika

Kommentar

• Fildur
      Användare
      • April 2005
      • 68

Gör så!
      Det blir säkert riktigt fint. Viktigaste med diskusen vad jag märkt av (ingen expert alls inte haft dem så länge). Är att de hinner få mat vid matdags (lite försiktiga) och sen jämn vattenkvalite med små vattenbyten ofta.

/Peter
      Troffar, centralamerika och sydamerika.

Kommentar

• davide
        Användare
        • December 2003
        • 335

citat:Ursprungligen skickat av reecord

om du inte kan så mycket om discus så tycker jag att du ska köpa back to nature boken om discus av dick au. Den är mycket bra!
        Håller med, den är även mycket lättläst.
        Internet är bra, men det finns även mycket felaktig info.
        MVH David
        www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

Kommentar

• Mård
          Användare
          • February 2004
          • 285

Det där med 50 l vatten per discus gäller väl för vuxna djur vad jag förstår. Som små vill de ju gå i stim. I mitt kar på 240l har jag 11 discusar från 5-10 cm. När jag hade färre discusar hade jag problem med att de var rädda och trodde ett tag att de var sjuka. Så om du köper discus i 6 cm klassen borde du nog ha fler än 8 st. Spelar ingen roll hur stort karet är de tränger nästan alltid i hop sig ändå, mer eller mindre. Min erfarenhet är att de trivs betydligt bättre när man har några fler djur. De äter bättre, vågar mer och blir trevlihgare att ha. Det gäller bara att byta vatten efter hur många man har och hur mycket man matar. Mina discusar får i stort sätt så mycket mat de orkar äta. Jag pluggar hem ifrån just nu så de får rätt mycket mat. Små givor men många gånger per dag. Men jag byter lite vatten nästan varje dag också...Men lycka till tror nog att det blir bra
          Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

Kommentar

• Johan1
            Användare
            • May 2002
            • 390

50 till 75 liter per vuxen diskus. Tänka dock på att andra faktorer påverkar. Hur många andra fiskar har du? Hur mycket vatten kommer du att byta? Vad har du för pumpar och hur bra fungerar dessa? Vad har du tänkta att mata med för foder. Visst foder skitar ned vattnet.
            https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

Kommentar

• imported_n/a
              Användare
              • October 2004
              • 531

Hej!
              Har själv Altum ihop med VF Diskus fungerar alldeles utmärkt.Mvh Ann-Mari
              bryggan

Kommentar

• Midas_Tom
                Användare
                • March 2005
                • 809

reecord: jag tror att jag kommer att hålla en temp på ca27 grader eftersom att jag har ett par med kakaduaciklid i karet, och ca 30st kardinaltetror nu!
                En back to the nature bok med discus har jag,tycker också att den är bra!!

Fildur: japp så får det bli hämtar discusarna imorn!!(tror jag)

davide: okej jag har den hemma tycker också att den är en bra bok som jag nämner ovan!

Mård: så du tror inte att det funkar att ha 4st att börja med sen köpa in flera?(plånboken är inte direkt så full)

Johan1: har ca 30st kardinaltetror och ett par med kakaduaciklid.
                kommer att byta ca 40procent i veckan, jag har en Eheim proffesinal som funkar bra! hade tänkt att mata med: räkmix, torrfoder, discusfoder tror jag.

anmari: okej det låter ju coolt skulle man kunna få se på nån bild??

mvh: tom
                //tom

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

Kommentar

• mdan
                  Användare
                  • September 2002
                  • 90

Hej,

Jag skulle nog akta mej för att gå under 28 grader C i ett kar med Diskus. Fiskar som går i samma kar som Diskus bör tåla höga temperaturer. En hög temp minskar nämligen risken för parasitangrepp och ibland måste du kunna höja temeraturen till 32-34 grader för att just få bort parasiter, typ flagelater. Rekommenderar 29-30 grader.
                  Magnus D
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=311344

Kommentar

• Midas_Tom
                    Användare
                    • March 2005
                    • 809

okej,

men vad tror du om 29gradit vatten då?

//tom

Kommentar

• Mård
                      Användare
                      • February 2004
                      • 285

Hej Tom! Jo då det tror jag visst det var ju precis så jag började av i stort sätt samma anledning som dig, så det har jag full förståelse för Visst fungerade det för mig. Men det gick lite i perioder....och det är lättare nu när jag har fler dock...Har du hämtat discusarna än?
                      Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

Kommentar

• Midas_Tom
                        Användare
                        • March 2005
                        • 809

bnej jag har inte hämtat dom än blev inte av idag. men kanske hämtar dom imorgon!

mvh:tom
                        //tom

Kommentar

• Midas_Tom
                          Användare
                          • March 2005
                          • 809

Nu är de hemma i karet! det blev: 2st red turquise, 2st angels dimond och 2st marlbouro red!

//tom

Kommentar

• Kentaberglund
                            Användare
                            • February 2005
                            • 22

citat:Ursprungligen skickat av annmari

Hej!
                            Du kan ha runt 8 st, tänk bara på vattenbyten.Mvh Ann-Mari
                            Ja med vattenbyten kan man ha hur många som helst[B)]

Kommentar

• Johan1
                              Användare
                              • May 2002
                              • 390

Tror inte att 28 grader är problem. Jag har hållt vissa av mina diskus runt 27 när jag har växter. Visst man brukar säga 30 men får ju inte vara allt för slavisk. Samma sak med vattenbyten. Ser man att fisken mår bra och man inte har strul så kan man byta mindre vatten. Sedan om du väljer 8 eller 10 tror jag inte spelar så stor roll.
                              https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

Kommentar

• Mård
                                Användare
                                • February 2004
                                • 285

Hej Tom! Hur har det gått med discusarna? Vilken storlek va dom ? Trevliga fiskar va eller hur?!!

Kommentar

Arbetssätt...