If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Upptäckte nyss att min jättegrenmal har fått någon vit beläggning på huvudet. Han måste ha fått det idag eller över natten, eftersom han såg frisk ut igår kväll.
Det är ett bakteriangrepp och om du har möjlighet bör du flytta den till ett mindre kar med god genomströmning, temp runt 28-30 C och tillsätt lite salt 25-30 ml (2 msk) 100 L vatten.
Medicin som hjälper är de som innehåller Nitrofurazone som tex. Binox (fabrikat Jungle) 5 ml/100 L vatten och efter 2 dygn ett större vattenbyte och ytterligare 1 medicinering.
Har provat många mediciner och denna har visat sig överlägsen när det gäller malar, den stressar inte malen och är skonsam men ändå effektiv.
Du bör se resultat efter några dagar då detta går tillbaka och är det inte helt borta efter någon vecka eller två så kan det krävas en ny medicinering men förloppet är att det långsamt går tillbaks och malen blir frisk, utan medicinering kommer den troligtvis att dö men det är ingen panik för även detta förlopp är långsamt och tar ibland månader.
Va gör du me malen Alex ?
[]
Va e de för sort ? Latinsk namn ? Mina grenmalar e inte det minsta lik den i fäjset ju....tror mina är sturisoma aureum [8D]
hmm..knepigt med det här med namn på malar ibland ju []
Mitt gäng som är köpta som sturisoma aureum misstänker jag att dom är panamensis för dom är för små för att vara aureum tycker jag.
Trodde inte dom var könsmogna och lekvilliga förräns dom blev typ 20-25 cm .....då mina är runt 12-14 cm och lekt 2 ggr på en månad nu så börjag man ju undra.
Utav Sturisoma finns många liknande arter eller lokaliteter, alla importeras som S. aureum (Colombia). Många tror att de har S. panamense men de importeras mycket sällan och det blir inte bättre utav att så gott som alla sidor eller böcker visar fel mal...tom på PC är alla bilder utom 1 fel, den här visar en panamense http://www.planetcatfish.com/catelog...som/289_25.php
Under många år har Sturisoma arter identifierats felaktigt och många original beskrivningar är gamla och en del har gått förlorad...antingen handlingarna eller typexemplaren.
Men Alexander's Sturisoma stämmer bra med barbatum.
Kommentar