Problem med cyanobakterier?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Chph
    Användare
    • November 2003
    • 26

    Problem med cyanobakterier?

    Hej

    Mitt minsta akvarium (ca. 50 liter) har blivit överlupet av en tät grön överväxt. Jag misstänker att det är cyanobakterier, men är inte säker. I mikroskop ser det ut som en massa av långa segmenterade trådar. De luktar ganska illa.

    För att tackla problemet har jag försökt ha en grupp otocinlus i akvariet, men de dör en efter trots försiktig acklimatisering. Vattenvärdena är bra och övriga invånare mår prima.

    Fråga nummer 1: Är det cyanobakterier jag har, vad tror ni?
    2: Finns det någon algätare som äter cyanobakterier,
    otocinclus verkar inte klara av dem.

    Tacksam för svar.
    Christopher
  • defdac
    Användare
    • April 2002
    • 865

    #2
    Om trådarna hade vridit sig under mikroskopet hade det säkerligen varit Oscillatoria, en Cyanobakterie.

    Men iom att den luktar och är trådlik kan vi nog sluta oss till det ändå.

    Jag har sett Black Molly naffsa Cyanobakterier faktiskt, men jag är lite osäker på den punkten.

    citat:
    Vattenvärdena är bra och övriga invånare mår prima
    Exakt. Du har extremt låga kvävenivåer i akvariet vilket säkerligen de flesta firrarna diggar.

    Däremot mår växter och övriga alger dåligt av så låga kvävenivåer, något som inte bekommer Cyanobakterier i lika hög grad. Ju mer vattenbyten man gör i det här läget kommer bara göra Cyanobakterierna ännu gladare.

    Det finns ett lite olika sätt att komma runt problemet. Det snabbaste är att ha akvariet totalt mörklagt i 3 dagar (inte en endaste foton får komma in i akvariet, ta ur doppvärmare om den har en lysdiod typ..). Då brukar akvariet vara helt fritt från Cyano tills du får låga kvävenivåer igen. För att behålla höga kvävenivåer kan du antingen testa att göra mindre vattenbyten eller skaffa KNO3.

    Det senare är synnerligen effektivt om du har växter.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Chph
      Användare
      • November 2003
      • 26

      #3
      Tack för svaret.

      Jo trådarna vrider sig så jag misstänkte väl att det var just oscillatoria, men det var bra att få det bekräftat eftersom man inte är någon ninja på cyanobakterier direkt.

      Jag tycker mig faktist ha sett att otosarna åt av den gröna beläggningen, men sedan dog dom ju...

      Jag ska prova att mörklägga så får jag se om det hjälper.
      Christopher

      Kommentar

      • Uffeman
        Användare
        • February 2004
        • 234

        #4
        Defdac:

        Hur mycket KNO3 rekommenderar du att man tillsätter i ett Tanganyika-kar om man inte kör med CO2 eller PMDD för att bli av med cyano-******** ?

        Kommentar

        • Mathias-D
          Styrelsemedlem
          • January 2003
          • 513

          #5
          skulle nog fråga om kan man överdosera med Kno3 för andra sorters alger och/eller höga halter kväve utan risk för fiskarna välbefinnande?

          Kommentar

          • defdac
            Användare
            • April 2002
            • 865

            #6
            citat:
            Hur mycket KNO3 rekommenderar du att man tillsätter i ett Tanganyika-kar om man inte kör med CO2 eller PMDD för att bli av med cyano
            Du kan testa att göra en blandning i en halvlitersflaska med 7 tsk KNO3 och dosera 10 ml per 100 liter efter varje vattenbyte.

            citat:
            skulle nog fråga om kan man överdosera med Kno3 för andra sorters alger och/eller höga halter kväve utan risk för fiskarna välbefinnande?
            Ingen risk då doseringen är långt lägre än vad du får med normala vattenbyten. Skillnaden är att du får ickeorganisk nitrat som växterna enklare kan ta upp med KNO3, istället för att behöva lita till en botten att mineralisera fiskskit åt dig.

            http://www.defblog.se

            Kommentar

            Arbetssätt...