Tipps på att få yngel att äta annat än artemia?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dedlander
    Användare
    • January 2005
    • 25

Tipps på att få yngel att äta annat än artemia?

Hej
    Håller på att föda upp en kull A,panamensis. Ynglen har varit frisimmande ca 2,5 veckor. Problemet är nu att det börjar bli lite jobbigt att hålla 2 artemia kullar igång hela tiden. Har gjort lite halvhjärtade försök med diverse annat foder, cyklops, smulade flingor, daffnier osv. Det verkar vara omöjligt att få dem att äta detta, de smakar gärna på det men äter inte av det. Frågan är när man vågar svälta dem lite för att tvinga i dem annat foder. Hur gör ni andra? De växer verkligen bra med artemia men vill få dem att äta mat som inte tar tid att slabba med.

//dedlander
  • jinnarparen
    • April 2002
    • 2670

Jag matar med artemia 1 gång om dagen, övriga gånger får de Tetra Mikromin.
    Det ser ut att fungera för mig, i början var de kräsna och ville inte ha men nu går de upp til ytan så fort jag hällt ut fodret.
    Lite envishet lönar sig, så fort några stycken börjar äta av det så kommer de andra efter och gör likadant. De som inte anpassar sig tappar i tillväxt och "försvinner" så småningom. Med 200-300 yngel så blir detta en bra gallring då det inte är svårt att dra upp alla till en bra storlek.
    Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• dedlander
      Användare
      • January 2005
      • 25

Matar med artemia ca 5 ggr om dagen, ger ju verkligen pigga och glada yngel. Få göra nya försök med "dött" foder. Den dagen de tar vanligt foder ska de flyttas från föräldrarna och placeras i ett kar med automatisk matare (flingor) som jag bara kommer att besöka 2ggr per vecka.
      Tack för tippset ger lite hopp iallafall
      //Dedlander

Kommentar

• Alexander Ylipää
        Användare
        • October 2003
        • 3615

Har du prövat frysta bosmider? Det hugger iallafall mina annars kräsna nicaragua yngel.
        Mvh Alex

Kommentar

• dedlander
          Användare
          • January 2005
          • 25

Japp provat bosmider med, troligtvis spelar det ingen roll vad jag slänger i de måste vänja sig vid att äta dött foder. Får ge mig ut och håva lite i dammar med, så de får smaka på lite annat än artemia. Om de nu finns vid denna årstiden.
          //Dedlander

Kommentar

Arbetssätt...