räk mix

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ake
    Användare
    • December 2002
    • 99

    räk mix

    Varför har man gelatin i mixen. Och varför blir vattnet "skitigt" när man matar med räkmixen? Normalt??
  • Mathias-D
    Styrelsemedlem
    • January 2003
    • 512

    #2
    gelatin är för att det ska binda bättre och inte skita lika mycket men, lite skitar det inte extremt skulle jag påstå men ett bra filter är att föredra....

    Kommentar

    • ake
      Användare
      • December 2002
      • 99

      #3
      så om mina filter fugnerar bra så försvinner skiten??

      Kommentar

      • blackened
        Användare
        • January 2005
        • 1042

        #4
        jepp... mitt fluval 4+ är inte helt tillräckligt så det svävar omkring en massa småpartiklar i ett par timmar efter matning. Med ett ytterfilter på ett antal liter kan jag tänka mig att det försvinner snabbare.

        Kommentar

        • GoSatta
          Användare
          • February 2003
          • 1686

          #5
          bra gjord räkmix skitar inte ner.

          Sen beror ju det självklart på vilka fiskar man har, en del fiskar skitar ju alltid ner pga. deras sätt att äta. Gäller väl oftast större fiskar som har en tendens att vräka ut skit ur sina gälar och då skitar ju allt foder ner som inehåller små patriklar.

          Skitar fiskarna ner mycket i vanliga fall så använder man mer gelatin i sin räkmix för att minimera det.

          Men har man fiskar som skitar ner mycket så bör man ju även ha pumpar/filter som klarar av det.

          en Oscar kommer ju alltid skita ner mer än en neontetra hur bra räkmix man än har.
          /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
          http://www.gosatta.org

          Kommentar

          • ake
            Användare
            • December 2002
            • 99

            #6
            ok..jag har viltfångade Röd zebror och goldens....hur gör man då rätt gjord räkmix??

            Kommentar

            • jimel
              Användare
              • January 2005
              • 63

              #7
              Dom räkmixer jag köpt har inte skitat ner alls, dock nu har jag gjort egen och då dammar det i hela karet, det försvinner på en timme så det spelar inte så stor roll, kanske ska testa lite mer gelatin nästa gång.
              Min Zoon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275432

              Kommentar

              • Fredrik H.
                Användare
                • April 2002
                • 1884

                #8
                Min räkmix skitar ner något alldeles otroligt men det är inga fel på mina vattenvärden och vattnet är glasklart 23 timmar av 24.

                Det är inte lämpligt att mata med räkmix mer än en gång per dygn och att det ser illa ut när du släpper i den spelar ingen större roll förutsatt att du har koll på dina filter.

                Jag har numera helt skippat gelatin eller annat bindemedel.
                Fredrik H.
                Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                www.cichlidgallery.org
                www.tropheini.com

                Kommentar

                • jimel
                  Användare
                  • January 2005
                  • 63

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av Fredrik H.

                  Min räkmix skitar ner något alldeles otroligt men det är inga fel på mina vattenvärden och vattnet är glasklart 23 timmar av 24.

                  Det är inte lämpligt att mata med räkmix mer än en gång per dygn och att det ser illa ut när du släpper i den spelar ingen större roll förutsatt att du har koll på dina filter.

                  Jag har numera helt skippat gelatin eller annat bindemedel.
                  Blev det någon skillnad när du slutade med gelatin, mer skitit eller inte????
                  Min Zoon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275432

                  Kommentar

                  • Cutekid
                    Användare
                    • January 2003
                    • 3368

                    #10
                    Jag kör precis som Fredrik H utan gelatin och mixen skitar också ner men det är kristallklart efter en timme igen. Jag tyckte det skitade ner lika mkt med gelatin som utan och då överdoserade jag med gelatin i mixen.
                    Carl

                    Besök petrochromis.com´s forum:

                    http://petrochromis.com/phpbb3/

                    Kommentar

                    • GoSatta
                      Användare
                      • February 2003
                      • 1686

                      #11
                      Skulle det bli lika kristallklart för oss som inte har samma cirkulation i karen som dom flesta (eller iaf många) "rift valley" akvaristerna har?

                      i ett "låg cirkulerande" akvarium tror jag smulande räkmix blir ett större problem.

                      Men det är bara rena spekulationer. Själv kör jag med gelatin och matar med fryst räkmix och brukar ha väldigt lite nedsmutsning av räkmix. Det som for ut ur gälarna ur större fiskar togs hand om av tetror.
                      /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                      http://www.gosatta.org

                      Kommentar

                      • bmwpower
                        Användare
                        • December 2002
                        • 1934

                        #12
                        Varför ska man bara mata med räkmix 1gång om dagen??
                        Ingen mår bra av att bara äta en gång om dagen.
                        Har man bra filtrering så kan man mata obegränsat så länge fiskarna äter upp och inte bli feta tycker jag.
                        En fråga jag ställer mig till er som kör utan bindnings medel är följande
                        Stänger ni av pumparna vid matning??
                        Varför köra utan bindningsmedel?

                        Kommentar

                        • Tony
                          Användare
                          • April 2002
                          • 4594

                          #13
                          Jag har också slutat använda gelatin i mitt foder, och det gäller både "högcirkulerande" rift-vallery-akvarier och diskusakvarier. Jag har inte märkt någon som helst skillnad, och det ser jag som positivt.

                          bmwpower, kul att träffas för övrigt! =)
                          Tony Englund

                          Kommentar

                          • Fredrik H.
                            Användare
                            • April 2002
                            • 1884

                            #14
                            Jag märker inte heller någon skillanad och det är därför jag slutat med gelatin, multivitamin, spirulina eller Cyklopezee. Jag stänger aldrig av pumparna och matar med grön-pellets på morgonen och räkmix på kvällen så fiskarna får ofta man mer än en gång om dagen. Jag tror visserligen inte att vuxen fisk behöver mat mer än en gång per dag.
                            Fredrik H.
                            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                            www.cichlidgallery.org
                            www.tropheini.com

                            Kommentar

                            • mek
                              Användare
                              • January 2005
                              • 540

                              #15
                              När ni säger att vattnet är rent en timme efter matning med räkmix.... gäller detta även på vattenytan (oljehinnan dvs)?

                              Själv gick jag över från räkmix till pellets så hinnan nästan försvann. Innebar dock att sugmalarna inte fick ngt, och algtabletterna är också poppis hos Malawina.
                              Har därför börjat ge räkmix 1-2 ggr i veckan, för sugmalarnas skall få sitt. Innebär dock även att hinnan kommer tillbaks en stund.......

                              Kommentar

                              Arbetssätt...