Vetenskapliga namn

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #61
    Jaguarciklid ar bra, Parachomis sp. "Dotted sunrise extreme delux" ar daligt. OK, overdrev lite, men visst ar det battre att kalla den tokroda eldbuken fran Rio Champoton Thorichthys meeki, Rio Champoton an nagot saljande som "Fire Mouth Extra Red Belly". Eller se alla exempel Felipe gav.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Felipe
      Användare
      • April 2002
      • 327

      #62
      Krangligt...krangligt....jag beholl i alla fall namnen (pa engelska) pa en del av vara ciklider, sasom "Blue lips", "High dorsal", "Blue neon" och "Big lips".
      Anledningen till detta ar enkelt; hade jag gatt in for att "motarbeta" detta sa hade det varit annu svarare for en del kunder att fatta vilka som var vilka...
      Detta med att behalla dessa marknadsforingsnamn betyder SJALVKLART inte att jag slutar ange fangstplatsen (vilket kan antingen vara namnet pa regionen eller vattendragen dar just den arten blev fangad).
      En annan orsak ar det att dessa fantasinamn ar trots allt "dem basta bland dem samsta" (??)....dem haller sig inom gransen; endast 2 ord, syftar pa nagot karakterystiskt hos arten (blaa lappar, hogre rygfenna an andra inom gruppen,tjockare lappar an andra inom gruppen, etc,etc).
      Men visst har Ola ratt; man ska ALLTID som kund krava att den som saljer fisken ska kunna ange fangstplatsen (om inte sa kan man alltid forsoka direkt med importoren eller exportoren....fast fragan ar hur manga av dessa egentligen vet eller bryr sig...eller annu samre; ar sa pass arliga och sager; "jag vet ej".
      Det sista ar ALLTID battre an att hitta pa.....tro mig!!

      Felipe
      Felipe

      Kommentar

      Arbetssätt...