Vetenskapliga namn

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • November 2004
    • 572

    #46
    detta med handelsnamn:rent olidligt blir det ju om jag översatt en bok o öppnar en hemsida som blir poppis...och "döper" en socolofi tex till blåbärsciklid...menar inte nog med att det är svårt med latin...man måste ta till krångelsvenska med

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • July 2002
      • 5395

      #47
      Jag håller med, handelsnamn borde inte användas alls, det krånglar till saker otroligt mycket.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • November 2004
        • 572

        #48
        ibland önskar man att "L" systemet infördes på malawiciklider också.

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • February 2003
          • 2695

          #49
          citat:Ursprungligen skickat av hutti

          ibland önskar man att "L" systemet infördes på malawiciklider också.
          Faktiskt ingen dum idé alls.

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • April 2002
            • 9579

            #50
            citat:Ursprungligen skickat av Zaphi

            citat:Ursprungligen skickat av Fjärilscikliden
            Och varför kallar de Golden för kakusa när man vet att just kakusan är den som är minst gul av de tre fångstplatserna för just golden
            Jag tror inte detta stämmer. Kollar man i böcker är Kakusan gulast över hela kroppen och har även gul analfena, vilket Lion's Cove-varianten inte har, den är nämligen vit. Labidochromis caeruleus fångas på minst 10 olika platser och som jag ser det är Kakusa lätt gulast.
            Vid sitt föredrag i Göteborg för några år sedan berättade Ad om två varianter av Labidochromis caeruleus vid T'hoto strax söder om Lion's Cove. En helgul i norra delen av området och en gul/vit i den sydliga delen.
            Mer om detta finns att läsa i denna artikel:
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • Felipe
              Användare
              • April 2002
              • 327

              #51
              Hej pa er!
              En dum fraga...; skulle detta amnet inte kunna vara pa "ovrigt" ?
              Det ar hogst intressant for alla och det ar kanske inte alla som hittar det under "afrikanska ciklider"?
              Jag haller med om att "problemmet" ar nagot storre hos afrikanska ciklider...men samma sak galler for resten av varlden.

              Ha det!
              Felipe
              Felipe

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • July 2002
                • 5395

                #52
                Självklart är det så, men många ämnen flyter ihop och eftersom det just gällde afrikanska ciklider i detta fallet tyckte jag att det funkade bra här.

                Ett tips är att klicka "aktiva ämnen" när du använder forumet. Då får du upp allt som hänt sen du var här sist och det är då lätt att skumma genom alla trådar som byggts på... Om du bara går in i "dina" kategorier kan du missa vissa av ämnerna som flyter ihop och är svårplacerade.
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • Felipe
                  Användare
                  • April 2002
                  • 327

                  #53
                  Zaphi; tack for tipset!!
                  (hoppas bara det inte ar sa manga som missar detta).

                  Apropa detta med handelsnamn kan jag passa pa att beratta att i borjan nar jag exporterade sa hade som jag politik att alltid ha fangstplatsen eller regionen i slutet (mellan situationstecken), exempel;

                  Gymnogeophagus gymnogenys "Santiago"

                  Och detta oavsett om det var ett "kand" art eller obeskriven;

                  Gymnogeophagus sp. "Santiago", eller till och med Gymnogeophagus cf. gymnogenys "Santiago".

                  Min "politik" (som inte alls ar min utan sjalvklart lanad!) fick tyvarr se sitt slut efter min forsta export till USA (till en av dem storsta grossisterna over dar...).
                  Bara nagon vecka efter sandningen kunde jag konstatera att nagra av "mina namn" hade andrats.
                  Nar jag skrev och fragade sa svarade han med att en del namn lat "for trista" och han valde att hitta pa roligare namn som dels hade att gora med fisken (utseende, farg,etc) men som ocksa lat "ratt affarsmassigt"; "Blue neon", "Big lips", "Silver head",etc,etc,etc.

                  Efter sadant blir det svart....han ar kand over hela varlden och ingen kanner mig....alltsa ar det betydligt manga fler som ser (mina) fiskarna (namnen) pa hans websida an pa min.
                  Da fragar man sig; vilka namn ska dessa arter halla i framtiden??
                  Namnet som jag som "fangstman" och exportor har gett dem eller namnet som storsta och mest kanda grossisten har gett dem??
                  Fragan ar egentligen mycket aldre an vad vi tror; manga av dem "vanliga" namn son djur har, anvands pa fel art och da ar det fragan om den "ratta vanliga" namnet ska galla eller den som dem flesta manniskor anvander?

                  Ha det!
                  Felipe
                  Felipe

                  Kommentar

                  • Zaphi
                    NCS Medlem
                    • July 2002
                    • 5395

                    #54
                    Filipe: Ok, jag flyttatde det nu ändå :-)

                    Intressant berättelse det där. Man har väl vetat om det, men det är alltid kul att höra från någon som exporterat och varit med om just detta maktspel vad gäller namnen.
                    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                    Kommentar

                    • Jonas E
                      Användare
                      • February 2003
                      • 2533

                      #55
                      citat:Ursprungligen skickat av Micke

                      citat:Ursprungligen skickat av Zaphi

                      citat:Ursprungligen skickat av Fjärilscikliden
                      Och varför kallar de Golden för kakusa när man vet att just kakusan är den som är minst gul av de tre fångstplatserna för just golden
                      Jag tror inte detta stämmer. Kollar man i böcker är Kakusan gulast över hela kroppen och har även gul analfena, vilket Lion's Cove-varianten inte har, den är nämligen vit. Labidochromis caeruleus fångas på minst 10 olika platser och som jag ser det är Kakusa lätt gulast.
                      Vid sitt föredrag i Göteborg för några år sedan berättade Ad om två varianter av Labidochromis caeruleus vid T'hoto strax söder om Lion's Cove. En helgul i norra delen av området och en gul/vit i den sydliga delen.
                      Mer om detta finns att läsa i denna artikel:
                      Hmm.....där ser man, har väl blandat ihopa det lite som vanligt =) Det var nog det där med att just Lions cove finns i två varianter som konstrade till det. I alla fall, Lions cove är där de håvar upp de flesta VF golden som finns, vid Mbowe är populationen väldigt liten och kauksa har jag ingen aning om. De hade gärna fått lov att ta upp några från varje ställe och jämföra, sida vid sida.
                      /Jonas
                      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                      Kommentar

                      • Zaphi
                        NCS Medlem
                        • July 2002
                        • 5395

                        #56
                        I Ad Konings bok jämför han 10 olika varianter på en sida med karta och nummer var de är fångade. Den boken är för övrigt helt otrolig "Malawiciklider i sin naturliga miljö, tredje upplagan". Ett måste för varje malawiist.
                        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                        Kommentar

                        • Felipe
                          Användare
                          • April 2002
                          • 327

                          #57

                          [quotIntressant berättelse det där. Man har väl vetat om det, men det är alltid kul att höra från någon som exporterat och varit med om just detta maktspel vad gäller namnene][/quote]

                          Japp...det ar mycket som hander runt om detta och valdigt fa som far veta sanningen.
                          Sista sandningen jag skickade till denna gubben var 2001....men annu idag kan man se bilder pa fiskarna pa hans sida dar det star; "unika juveniler, vildfangade Gymnogeophagus xxx"
                          Snacka om att vaxa langsamt....

                          Felipe
                          Felipe

                          Kommentar

                          • FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

                            #58
                            Det gäller bara att hitta på BRA handelsnamn, antingen så unikt att det inte förväxlas med något annat eller så beskrivande att det känns självklart. Det skulle bli en enda soppa om alla skulle tvingas använda handelsnamnet, tänk på att det inte bara är vi forumnördar som är intresserade av akvariehobbyn. Fiskarna skulle på sikt få smeknamn efter de vetenskapliga namnen, smeknamnen skulle sedan sätta sig och nya "handelsnamn" skulle uppstå, med all säkerhet sämre än de handelsnamn någon kunnig hade kunnat ta fram.

                            Varifrån tror ni smeknamnet Oscar har kommit? Nu har det ju satt sig rejält och de flesta vet att man pratar om påfågelcikliden, men särskilt bra handelsnamn är det ju inte. Samma smeknamn skulle kunna användas till en drös andra fiskar då ocellatus som oscar kommer från knappast är unikt bland de vetenskapliga namnen.

                            Och vem springer runt och säger Poecilia reticulata och Carassius auratus auratus istället för guppy och guldfisk utanför forumvärlden i en vanlig dialog?

                            PS. Jag hade för övrigt ingen aning om de vetenskapliga namnen för guppy och guldfisk innan jag skrev detta inlägg...
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

                              #59
                              Hej

                              Fredrik, det du skriver ar inte "handelsnamn" utan "common name" dvs. inarbetade namn. Sok t ex pa Oscar pa Fishbase. Skilnaden ar att det inte ar ett stolligt marknadsforingsnamn utan ett namn som anvands. En heelt annan sak alltsa (ett bra handelsnamn kan alltsa med tiden bli ett bra svenskt namn).

                              Filippe, det enda jag kan saga ar att du ska sta pa dig. Forhoppningsvis kommer den ratta benamningen sla igenom. Den finns ju liksom kvar (floden och fisken). Sedan kan du ju skriva pa hemsidan att fisken tidigare kallats turbo mega blu lips eller vilket fantasinamn handlaren anvander.

                              Har i Sverige har jag hort en likartad historia men fran en importor. Affarerna ar helt ointresserade av fangstplatser eftersom att det inte ar fangstplatsen som saljer.

                              Sammanfattning: Vi som kunder ska fraga efter riktiga namn (vetenskapligt namn + fangstplats) pa vildfangad fisk.
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              • FI
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3743

                                #60
                                Okej jag vet tydligen inte ens vad ett handelsnamn är hehe, men skitsamma det är de där enkla inarbetade namnen jag vill ha. Fler krångliga vetenskapliga namn som gör att man känner sig som ett ufo då man försöker prata med akvariehandlaren ser jag ingen fördel med, speciellt inte eftersom handlare och grossister ändå ofta säljer fiskarna under fel vetenskapligt namn vilket gör att man vrickar tungan helt i onödan.
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...