Vetenskapliga namn

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #31
    Hej

    Jag har inte skrivit nagon artikel vad jag vet, men forfattade ett inlagg nagon gang. Som manga foreslar sa borde vi nog satta upp en FAQ som sedan galler som regel for Ciklidbladet ocksa.

    Ska vi lagga upp den har pa lanksidan tycker ni, eller finns det nagon battre? http://www.bollmoraakvarieklubb.org/...atin/latin.htm
    (spegel pa http://hem.passagen.se/dunger/Latin.htm)
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • July 2002
      • 5395

      #32
      Ah, då skulle jag bli en Brachybarbus macrosoma

      Skämt o sido. Det är en jättebra idé att både lägga upp latinet och hur det skrivs med temporära namn, artnamn, fångstplatser, släktnamn och om och isåfall hur handelsnamn bör eller inte bör användas etc.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

        #33
        Nar det galler "handelsnamn" sa tycker jag att de ofta ar at He-vete. Colombiatetra ar ett praktexempel. Hu j-vla manga tetror tror ni att det finns i Colombia? Att kalla "svenska namn" for "handelsnamn" och sedan tycka att allt ar ok och att alla far tycka vad de vill tycker jag ar illa.

        Kolla pa www.artdata.slu.se/SA_Artnamn.htm eller www.ardata.slu.se och klicka pa artnamn. Indisk glasmal bor allsa tas bort enligt paragraf 3.

        Den fisfornama installningen att vetenskapliga namn alltid ar bast ar nog en av orsakerna att inget hander har. Kjell Fohrman foreslog SARF en gang att man tillsammans skulle satta ihop en lista, men intresset var noll. I Finland har en bekant fatt i uppgift att satta finska namn pa alla ciklider utifran liknande kriterier och det ar deras riksmuseum som haller i det.

        FishBase hade nyligen ett seminarium om "trivialnamn" pa fisk. Jag kunde tyvarr inte komma. Nagon som var dar som vet vad det ledde till?
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • April 2002
          • 9579

          #34
          citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

          Som manga foreslar sa borde vi nog satta upp en FAQ som sedan galler som regel for Ciklidbladet ocksa.
          I Ciklidbladet kör vi enligt följande:

          Vetenskapliga namn i Ciklidbladet
          Ibland är olika ”vetenskapsmän” oense om vilket vetenskapligt namn som är korrekt på en viss art. Av praktiska skäl har vi i Ciklidbladet valt att använda de vetenskapliga namn som anges i ”Referenceservice” på www.cichlidpress.com, inte för att dessa nödvändigtvis måste vara ”korrekta” utan för att vi inte vill använda flera namn på en och samma art och därmed röra ihop det för ciklidisten.

          Beskrivna arter skrivs enligt:
          Metriaclima esterae, Minos Reef

          Handelsnamn skrivs enligt:
          Aulonocara sp. "stuartgranti maleri", Chidunga Rocks

          Ibland förekommer olika "populärnamn" som jag brukar skriva enligt:
          Placidochromis phenochilus, Mdoka ”white lips”
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • February 2003
            • 2695

            #35
            citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

            Hej

            Jag har inte skrivit nagon artikel vad jag vet, men forfattade ett inlagg nagon gang.
            Jaha, så kan det ha varit.

            Fast vad är det för fel på Colombiatetra? Det finns inga regler för populärnamn/handelsnamn, och man får väl vara glad så länge de är unika (till skillnad från t.ex. Jack Dempsey) och inte missvisande (som t.ex. Silverhaj).

            (Det arma djuret borde kanske egentligen kallas Columbiatetra, tack vare det kollektiva hjärnsläpp hos författarna, reviewerna, och DATZ editor som gör det latinska namnet mer missvisande än det svenska.)

            Micke: cichlidpress referensservice suger. De verkar plocka bland publikationer och följa de rekommendationer de gillar. Cf Neolamprologus/Lamprologus. Så kan man göra som systematiker, men det är inte så bra av en referensservice.
            Jag har föreslagit att ni borde byta till Fishbase eller Eschmeyer förr, jag gör det igen. De är inte alltid up-to-date, men drivs i alla fall av proffs.

            Zaphi: tack för rättningen vad gäller skillnaden mellan latinskt och vetenskapligt namn. Vem vet hur många som annars trott att jag pratade om vad de gamla romarna kallade fisken, och att det vetenskapliga namnet var nåt helt annat.

            Tack också till Ciklid.se, som fimpade mitt första & avsevärt längre försök att svara, med felmeddelandet "network busy".

            Kommentar

            • Micke
              Användare
              • April 2002
              • 9579

              #36
              citat:Ursprungligen skickat av Mike_Noren

              Micke: cichlidpress referensservice suger.
              Det finns säkert för och nackdelar med de olika referenstjänsterna. Det viktiga tycker jag är att man är konsekvent.
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

                #37
                citat:Fast vad är det för fel på Colombiatetra?
                Fran min lank: 15. Namnet bör vara tidlöst, undvik ”allmän”, ”vanlig”, ”dansk”, etc. En arts vanlighet och utbredning kan ändras relativt snabbt.)

                Om man nu ska ge firren ett namn sa kan det val lika val vara bra? Tank om jag hittar en ny stekel och kallar den for svensk stekel pa svenska. Sedan gillar jag Opaltetra battre (som jag har kommit pa aldeles sjalv ).
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

                  #38
                  citatDet arma djuret borde kanske egentligen kallas Columbiatetra, tack vare det kollektiva hjärnsläpp hos författarna, reviewerna, och DATZ editor som gör det latinska namnet mer missvisande än det svenska.)
                  Ar Datz "peer reviewed" (vetenskapligt granskad av [u]oberoende</u> forskare. Jag trodde att de "peer reviewade" sig sjalva.

                  Det arma djurets handelsnamn var Astyanax sp. "Columbien", vilket kan ha lett till att de kor tyska pa artepitetet.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Mike_Noren
                    Användare
                    • February 2003
                    • 2695

                    #39
                    citat:[i]
                    Om man nu ska ge firren ett namn sa kan det val lika val vara bra? Tank om jag hittar en ny stekel och kallar den for svensk stekel pa svenska.
                    Ja?
                    citatedan gillar jag Opaltetra battre (som jag har kommit pa aldeles sjalv ).
                    Jo, det är ett bättre namn, det håller jag med om.

                    Kommentar

                    • Mike_Noren
                      Användare
                      • February 2003
                      • 2695

                      #40
                      citat:Ar Datz "peer reviewed" (vetenskapligt granskad av [u]oberoende</u> forskare. Jag trodde att de "peer reviewade" sig sjalva.
                      Nu när du säger det har jag nåt svagt minne av att det är editorn och ibland nån av hans kompisar som är reviewer på DATZ, men jag kan minnas fel, och det är en godkänd tidskrift.
                      citatet arma djurets handelsnamn var Astyanax sp. "Columbien", vilket kan ha lett till att de kor tyska pa artepitetet.
                      Det är säkert anledningen till att det blev som det blev, men de hade kunnat döpa den till Hyphessobrycon columbien, vilket varit ett nonsensnamn, istället för H. columbiensis vilket betyder "hyphessobrycon från columbia".
                      Jag ger dock extra stilpoäng för att "Columbien" inte är tysk stavning heller, utan engysk eller latysk.

                      Kommentar

                      • Mike_Noren
                        Användare
                        • February 2003
                        • 2695

                        #41
                        citat:Ursprungligen skickat av Micke

                        citat:Ursprungligen skickat av Mike_Noren

                        Micke: cichlidpress referensservice suger.
                        Det finns säkert för och nackdelar med de olika referenstjänsterna. Det viktiga tycker jag är att man är konsekvent.
                        Det är väl ingen skillnad att vara konsekvent med Fishbase/Eschmeyer eller att vara konsekvent med cichlidpress? Namn ändrar sig i vilket fall som helst.

                        Kommentar

                        • Micke
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9579

                          #42
                          citat:Ursprungligen skickat av Mike_Noren

                          Det är väl ingen skillnad att vara konsekvent med Fishbase/Eschmeyer eller att vara konsekvent med cichlidpress?
                          Nej det är ingen större skillnad, därför fortsätter vi med referenceservice för att vara konsekventa .
                          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                          Kommentar

                          • Zaphi
                            NCS Medlem
                            • July 2002
                            • 5395

                            #43
                            citat:Ursprungligen skickat av Fjärilscikliden
                            Och varför kallar de Golden för kakusa när man vet att just kakusan är den som är minst gul av de tre fångstplatserna för just golden
                            Jag tror inte detta stämmer. Kollar man i böcker är Kakusan gulast över hela kroppen och har även gul analfena, vilket Lion's Cove-varianten inte har, den är nämligen vit. Labidochromis caeruleus fångas på minst 10 olika platser och som jag ser det är Kakusa lätt gulast.
                            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                            Kommentar

                            • Nyllet90
                              Användare
                              • October 2004
                              • 1133

                              #44
                              Asså.. jag fattar inte hur ni kan allt! ni är mina gudar!
                              Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                              Kommentar

                              • Zaphi
                                NCS Medlem
                                • July 2002
                                • 5395

                                #45
                                Nyllet: Det är många timmar med näsan i nörd-böcker som ligger bakom Om du inte har "Malawiciklider i sin naturliga miljö" av Ad Konings så köp den, det är iallafall min bibel!
                                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...