Införsel av egna stenar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PowerMerca
    Användare
    • March 2005
    • 173

    Införsel av egna stenar

    Hej allihopp!
    Jag är nybörjare och ska inreda mitt akvairium. Jag tycker att stenarna som finns i akvarieaffären är alldeles för dyra. Är det möjligt att sätta i 'hittade' stenar i akvariumet?
    Jag har testat med danska strandstenar förut och det går jättebra. Men detta är svenska stenar som har legat i skogen, någon av dem var det lite mossa på.
    Det jag har gjort är att lagt dem i blöt och sedan skrubat dem med en svamp. Räcker det eller finns det några andra förslag?
    Någon som har erfarenheter av detta. Jag vill ju inte att min malawisar ska dö...
    Hjälp mig snälla


    //Merca
  • dempa
    Användare
    • April 2005
    • 35

    #2
    Nu är jag knappast någon expert men jag läste genom lite trådar här innan och tipset man fick där var bland annat att koka stenarna i en kastrull. Eller slänga dom i en hink med vatten och klorid och låta stå över natten, sen låta den skölja av i hinken med endast vatten ett par dagar - en vecka.

    Tror att det uppmandes att undvika stenar som legat i jorden, men det borde väl inte spela någon roll om man kokar / kör i klorid?

    Kommentar

    • Nyllet90
      Användare
      • October 2004
      • 1133

      #3
      nee.. skit i det! skrubba bara lite!! det har funkat för mej!
      Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • February 2003
        • 2695

        #4
        Håller med Nyllet90. I med stenen bara.

        Kommentar

        • wenger
          Användare
          • February 2003
          • 233

          #5
          oj låter väldigt overkill. SKrubba rent dom bara har jag gjort med stenarna i mina akvarium och har funkat utmärkt.

          Kommentar

          • Torsten
            NCS Medlem
            • September 2002
            • 647

            #6
            Det räcker om du spolar av dom med varmt vatten och tar bort det som sitter löst på stenen. Jag har aldrig kokat och skulle definitivt INTE lägga den i klorid för att sedan ha den i ett akvarie.

            Kommentar

            • Nyllet90
              Användare
              • October 2004
              • 1133

              #7
              Tack Mike, tack!
              Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

              Kommentar

              • dempa
                Användare
                • April 2005
                • 35

                #8
                Torsten..
                Med ditt utlåtande så antar jag att du inte skulle lägga NÅGONTING i klorid och sedan stoppa i ett akvarium?

                Algiga stenar mm har jag fått tipset att lägga i klorid. Och självklart skölja oerhört noggrant sen förstås.


                Hoppsan hoppsan. Nu kommer frugan in och säger "KLORIN! KLORIN!" och jag förstår att jag är ute på djupt vatten.

                Vet inte riktigt vad klorid är, och naturligtvis var det klorin jag menade!

                Kommentar

                • Orppo
                  Användare
                  • September 2004
                  • 518

                  #9
                  Hej powerMerca.
                  "Hittad" Granit på ca 10cm,gärna lite runda,är ju väldigt tjusigt i ett Malawikar,det gör inget heller om de går lite åt en ljusare nyans heller.

                  Skölj,skrubba,inred,det är mitt tips.
                  Lycka till.

                  Kommentar

                  • Karon
                    Användare
                    • April 2002
                    • 880

                    #10
                    Är inte klorid salt?
                    Natriumklorid är ju vanligt salt som man äter.

                    Kommentar

                    • Challe
                      Användare
                      • December 2003
                      • 111

                      #11
                      Klorid = klor
                      Och ja, klor finns i koksalt (natriumklorid), den är dock bunden i jonform med en natriumjon så därför reagerar ej kloret på det aggresiva sätt den annars gör.

                      Jag tycker att det enklaste sättet att sterilisera stenar är att slänga upp dem på en bakplåt och köra dem i ugnen, fast jag steriliserar bara porösa stenar som har kommit ifrån kar med okänd historik, sten ifrån naturen skrubbar jag och sköljer i vatten...

                      Kommentar

                      • bmwpower
                        Användare
                        • December 2002
                        • 1934

                        #12
                        När jag tog in grå sten i karet som jag skrubbat fick jag brunalger så det inte gick att se in i karet

                        Kommentar

                        • tseppae
                          Användare
                          • March 2005
                          • 104

                          #13
                          i med stenarna dett är som nästan alla säger det är bara att skrubba rent. försök att hitta så slätta stener som du kan hitta,vanligt granit är jakligt svår för malarna att hålla rent..jag har till o med tror det är en gran eller tall rot i karet det tar bara en jäkla tid för den att suga i sig vatnet har haft den i snart 5-7 år och fiskarna leker å verkar må bra.. man jag vett ju inte hur Malawisar skulle reagera jag har bara Amerikaner..men jag tror inte att dom är mer tjänsligare an andra fiskar..

                          Kommentar

                          • Hank
                            Användare
                            • April 2002
                            • 1321

                            #14
                            citat:När jag tog in grå sten i karet som jag skrubbat fick jag brunalger så det inte gick att se in i karet
                            Knappast stenarnas fel....


                            Jag brukar koka upp vatten i vattenkokaren och skålla stenarna.
                            /#378 Hank
                            Zoonen:
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                            NCS medlemsbilder:
                            http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                            Kommentar

                            • PowerMerca
                              Användare
                              • March 2005
                              • 173

                              #15
                              Tack för alla svar!
                              Tänkt vad bra det här var...att bara slänga in en tråd och få en massa råd från er "kloka" människor med en massa erfarenhet. Iaf tänker nog koka stenarna och sedan skrubba några minuter. De verkar ju inte vara överdrivet smutsiga.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...