Vattenberedning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lena
    Användare
    • April 2002
    • 114

    Vattenberedning

    Hur stor mängd vattenberedningsmedel (Aquatan) ska man tillsätta efter ett delvattensbyte? Ska man gå efter mängd vatten man bytt eller efter hur mycket akvaritet rymmer?

  • Niclas Lundin
    Användare
    • April 2002
    • 128

    #2
    Hej Lena

    Har du verkligen så dåligt vatten att du behöver Aquatan?
    Komunalt vatten i Sverige håller MYCKET hög kvalitet, men om man har egen brunn kan det ju vara annorlunda...
    I princip behövs, enligt min mening, inte dessa produkter annat än möjligtvis vid uppstart av ett nytt akvarium.
    Vill du ändå använda dessa produkter skall du dosera efter den mängd vatten du bytt.


    // Niclas Lundin
    // Niclas Lundin

    Kommentar

    • Lena
      Användare
      • April 2002
      • 114

      #3
      Ja, det råder väl delade meningar om Aquatan eller ej.

      Tack för ditt svar!

      Kommentar

      • salar
        Användare
        • June 2002
        • 227

        #4
        Hej!

        Enligt bruksanvisning så ska man tillsätta vid varje vattenbyte 5ml/40liter nytt vatten. Men det är ej nödvändigt vid delvattenbyte på mindre än 50%. Det skadar inte om du har känsliga fiskar, men det kostar i längden och är i princip onödigt vid normala och mindre vattenbyten.

        I Tyskland och på andra håll, där dessa preparat ofta tillverkas och säljs så har de sämre vattenkvalite och mer klorering än vi har. Så bl.a därför dessa rekomendationer.Sen vill ju både fabrikant och butik sälja sina produkter, så dom kan man inte riktigt lita på.

        På våren lär det kloreras något mer i sverige (med toppar om man har otur). Då kanske man får se upp!

        SALAR
        SALAR

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • April 2002
          • 1884

          #5
          Man kan ju slå en blick i tex. den där broschyren från Tetra om hur man startar upp ett akvarium. Den som man gärna får gratis i butikerna om man är helt grön. Jag satt och räknade på det där för något år sedan och kom fram till att man behövde mer pengar för olika tetra-preparat än för fiskar och övrig utrustning.

          I mina kar har jag bara vatten. Inget salt inget bikarbonat inget torv och ingen slamsugning eller bottenstädning. Bara massor av vatten och massor av vattenbyten. Det verkar funka bra här i Malmö i alla fall.

          mvh,

          Fredrik H.
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          • salar
            Användare
            • June 2002
            • 227

            #6
            Radera!
            SALAR

            Kommentar

            • acmueller

              #7
              Har någon erfarenhet med detta råd i GBGs trakten (att man inte behöver ha någon vattenberedningsmedel)? Jag låter mitt vatten stå några dagar så att kloren ska "försvinna", men finns det ingen klor så är det här onödvändigt.

              Kommentar

              • Reily
                Användare
                • May 2002
                • 28

                #8
                Kolla med ditt vattenverk, uppgifterna brukar finnas på internet.
                Jag, som bor i stockholm, har ett kloröverskott på 0,31 mg/l.
                Jag tillsätter inga beredningar och har inte haft några problem, har bla odlat fjärilsciklid som skall vara en känslig fisk.

                Vet någon vad det är för skillnad mellan Klorid(Cl) och Klor(Cl2), är kloriden också nånting man ska se upp med. Jag har iallafall 16 mg/l klorid.

                Mvh Rickard
                /R

                Kommentar

                • acmueller

                  #9
                  Hej Rickard, tack för rådet. Om jag minns rätt, så finns Cl2 bara som en gas. Klorid (Cl) finns i vattnet oftast som upplösta joner.

                  Kommentar

                  • MrGadget
                    Användare
                    • April 2002
                    • 74

                    #10
                    Jag bor i centrala GBG och har inte använt annat än Nitrivec vid uppstart av mitt. Vattenbytet kör jag från kran direkt i och fyller på med lite bikarbonat om det behövs. Vill man "lufta" ur kloret, sätt en "stril" på slangen vid påfyllning.

                    Jag har Troffar & hästnosar och de verkar må helt OK av detta vattenledningsvatten.



                    Beauty is in the eye of the beer holder!
                    "First they ignore you, then they laugh at you, then they'll fight you and then you'll win -- M.Gandhi"
                    http://mrgadget.esmartguy.com

                    Kommentar

                    Arbetssätt...