Bästa Tanganyikaboken?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidMartin
    Användare
    • February 2004
    • 213

    #16
    Frågade Kjell Fohrman ang ny BTN om Tanganyika. Han säger att den kommer till senhösten. "Antal sidor etc. är ännu inte helt bestämt men den lär bli i stil med den nya malawiboken dvs med ca 600 foton."
    Något gott att vänta på...
    www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • July 2002
      • 5395

      #17
      Jo visst är BTN-böckerna överskådliga och bra, men "In their natural habitat"-böckerna är ju mer eller mindre bibliska

      Jag måste ta och skaffa Tanganyikavarianten. Vet inte var Malawi-boken kostade mig (3dje alltså) men den är ju värd sin vikt i guld vill jag lova. Jag har nog gett 1500kr för den om den nu kostade det.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Jonas E
        Användare
        • February 2003
        • 2533

        #18
        Aja, det är ju överpris om du gett 1500kr.....det är ju vad bok, cd, aulonocaraposter, MC/OB-poster och flyg-frakt kostar från cichlidpress i USA.

        Lasse i södra sandby tar 650kr för malawiboken, och han har inte direkt de billigaste priserna. Samma pris har han även för Aqualog tropheus -boken.
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • July 2002
          • 5395

          #19
          Ja, jag har inte gett 1500kr Jag bara menar att den är värd det och att jag nog hade gett 1500kr om den kostade så mycket. Så bra tycker jag att den är. Jag gav nog inte mer än 500-600kr på Herkules eller så.

          *EDIT* 450kr kosta den på Herkules.

          Jasså, Sandby tar inte mer än så. Då frågar jag er som har den, är Aqualog Tropheus värd 650kr? Herkules tar 690kr. Ovanligt att de är dyrare, hmm...
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • Jonas E
            Användare
            • February 2003
            • 2533

            #20
            Ok, det var så du menade. Cd-romen och boken skall jag nog försöka att skaffa någon gång, jag har tittat i båda och det är ju perfekta redskap för den malawi-tokige. Först boken med en massa information och fina bilder, ovanpå det kommer cd-romen med ännu fler bilder på fiskarna!

            Men nu handlade väl tråden om tanganyikaböcker eller
            /Jonas
            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

            Kommentar

            • Bilbo
              NCS Medlem
              • April 2002
              • 1159

              #21
              Jag fick min "Tanganyika cichlids in their natural habitat" idag
              Totalkostnad från CichlidPress inklusive flygfrakt och bankens pålägg för att man betalar i dollar blev 607.38 SEK
              En fantastisk bok och leverans inom en vecka, synd bara att jag inte hade den innan stämman så man kunde fått den signerad [:p]
              // Magnus Arvidsson

              Kommentar

              • Jonas E
                Användare
                • February 2003
                • 2533

                #22
                607kr är mindre än vad jag betalade för min (exkl. frakt), och då fick jag åka över till danmark för att köpa den. Men jag fick ju den signerad på stämman så jag ska väl inte klaga
                /Jonas
                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                Kommentar

                • Robin
                  Användare
                  • January 2003
                  • 4526

                  #23
                  Fan vad dyrt det ska vara med böcker då...[]
                  Mvh
                  Robin

                  Kommentar

                  • Zaphi
                    NCS Medlem
                    • July 2002
                    • 5395

                    #24
                    Nja, både och tycker jag. Det är ju sjukt att man lägger 4000kr på en troffegrupp och inte kan lägga en 500-ing för att lära sig ALLT om dem. Jag tycker böcker är halva hobbyn och det går inte många dar innan man iallafall slår upp nått i nån bok. Men visst, skall man ha alla så blir det ju en slant. Det finns ju inte sååå många bcker ändå, bra böcker alltså.
                    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                    Kommentar

                    • Micke
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9579

                      #25
                      citat:Ursprungligen skickat av Robin

                      Fan vad dyrt det ska vara med böcker då...[]
                      Du får skriva artiklar till Ciklidbladet så att du har chansen att bli premierad med NCS presentkort för akvarielitteratur.
                      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                      Kommentar

                      • daniel_i_malmö
                        Användare
                        • April 2002
                        • 1338

                        #26
                        Bästa Tanganyikaboken?

                        Pierre Brichards Fishes of Lake Tanganyika från 1978 svarar jag av ren nostalgi. Jag fick den när jag fyllde tolv... Oändligt många timmar tillbringade jag begravd i den, fantiserandes kring berättelser om krokodiler och flodhästar och giftiga vattenkobror och kring bleka och suddiga bilder på fiskar som många var döda och hjälpligt uppmonterade mot en fattig bakgrund. Ahh...

                        Boken var enastående på sin tid. Idag skulle knappast några av bilderna platsa ens på en amatörhemsida på nätet men på det sätt som den beskrev fiskarna, populärvetenskapligt och i dess naturliga biotop var det utan tvekan en föregångare och fyller nog en funktion än i dag även om många av de latinska namnen naturligvis ändrats.
                        Tjugofem år med ciklider.
                        http://www.malmoakvarieforening.se
                        Centralamerika 2006
                        Svart kaffe och drömmeri...

                        Kommentar

                        Arbetssätt...