Bästa Tanganyikaboken?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidMartin
    Användare
    • February 2004
    • 213

    Bästa Tanganyikaboken?


    Hej!
    Vilken är den bästa tangayikaboken?
    Har läst Back to nature's "Tanganyika ciklider" av Ad Konings/Kjell Fohrman och tycker den är bra. Mycket bilder av god kvalitet och hyfsad presentation av de olika arterna. Vilka tanganyikaböcker tycker ni är värda att läsa? Naturligtvis måste de vara på svenska eller engelska.
    //Martin

    www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump
  • Niklas Olsson
    Användare
    • February 2003
    • 1156

    #2
    Jag tycker Tanganyika Cichlids in their natural habitat me Konings e kanon...
    //Niklas

    www.nofoto.se
    Nofoto på Facebook
    ____________________________________

    Kommentar

    • Cutekid
      Användare
      • January 2003
      • 3368

      #3
      Om man är intresserad av Tanganyikas är "Tanganyika Cichlids in their natural habitat" grym. Om man är sugen på tropheus och intressantläsning om dem så är "Aqualog african cichlids II. Tropheus" att rekomendera. Det tråkiga är att bilderna och grafiken är usel.

      Mvh
      Carl

      Besök petrochromis.com´s forum:

      http://petrochromis.com/phpbb3/

      Kommentar

      • ciklidMartin
        Användare
        • February 2004
        • 213

        #4
        Har "Aqualog african cichlids II. Tropheus" men tycker den är lite enformig och långtråkig. Är lite missnöjd med köpet då priset för boken är rätt högt.
        //Martin
        www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

        Kommentar

        • Jonas E
          Användare
          • February 2003
          • 2533

          #5
          Tanganyikacichlids in their natural habitat är den överlägset bästa bok jag nånsin köpt. Har du inte den, köp den innan den tar slut. Cichlidecentret i danmark har nog några exemplar kvar. Boken finns enligt uppgift från andra affärer som försökt beställa hem den till mig inte hos någon grossist i Sverige, knappt någon i Europa.

          Så köp den medans det finns några kvar.....
          /Jonas
          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • July 2002
            • 5395

            #6
            Addan skall tydligen släppa en andra upplaga av Back to nature's "Tanganyika ciklider" i höst. Förhoppningsvis blir den lika bra som andra utgåvan av samma variant fast för Malawi.
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • specmats
              Användare
              • December 2004
              • 3060

              #7
              tycker nog att "Tanganyika Cichlids" av förlaget verduijn cichlids skriven av ad konings är den bästa
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

              Akvarie-setup (Salt)

              Kommentar

              • bmwpower
                Användare
                • December 2002
                • 1934

                #8
                finns 3 ex kvar på amazon jag skulle gärna vilja ha ett exemplar någon som ska beställa??
                Kostar ju 65 dollar så frågan är ju om den blir billigare än att köpa i sverige

                Kommentar

                • Zaphi
                  NCS Medlem
                  • July 2002
                  • 5395

                  #9
                  Frågan är VAR man köper den i Sverige? Nån som vet? Verkar inte så vanlig i nätbutikerna iallafall.
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  • Jonas E
                    Användare
                    • February 2003
                    • 2533

                    #10
                    Bmw-power och Viktor: Köp den via cichlidecentret i danmark annars, de brukar ha bra priser. Är de slut så kan ni beställa den via www.cichlidpress.com , det kostar inte så himla mycket i frakt som jag trodde. jag ska nog beställa paketet med Malawicichlids in their natural habitat + cd-skiva, riktigt bra pris !
                    /Jonas
                    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                    Kommentar

                    • ozric
                      Användare
                      • March 2004
                      • 3187

                      #11
                      Nån som vet nåt om denna; "Tanganyika Secrets" (Ad Konings and Horst Dieckhoff) ??
                      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                      c",)

                      Kommentar

                      • Mikael W
                        NCS Medlem
                        • August 2002
                        • 8616

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av ozric

                        Nån som vet nåt om denna; "Tanganyika Secrets" (Ad Konings and Horst Dieckhoff) ??
                        Trevlig bok, fast den blir nog efter "Tanganyika Cichlids in their natural habitat". Den är (delvis) disponerad enligt olika beteenden, vilket kan vara intressant. Den finns (fanns) för övrigt också på svenska.
                        mvh
                        Mikael W
                        (NCS-medlem sedan 1981)

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 14633

                          #13
                          Det ar lite "coffe table book" over Tanganyika Secrets och tiden har gjort att den inte kanns lika fantastisk langre. Bilderna i Ciklidbladet ar ju ofta lika bra och stora!
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Zaphi
                            NCS Medlem
                            • July 2002
                            • 5395

                            #14
                            Nån som vet om "Tanganyika Cichlids in their natural habitat, 2nd ed." kommer ut i en 3rd edition inom kort? Den har ju ändå 7 år på nacken nu.

                            "Aqualog: African Cichlids II, Tanganyika I Tropheus" kostar över 700kr på amazon.com. För 190 sidor. Det va dyrt! Kan den verkligen vara värd det?
                            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                            Kommentar

                            • Jonas E
                              Användare
                              • February 2003
                              • 2533

                              #15
                              Jag frågade Ad på stämman ang. en tredje version av Tanganyika cichlids in their natural habitat och det verkar inte komma på några år.

                              Ang. aqualog-boken: Bilderna är kass men jag skulle gärna vilja läsa texten i den. De enda bilder där fiskarna visas i sina normala färger är de snygga illustrationerna. Fotogalleriet kunde han skippat (så som det ser ut nu) och istället fixat ett billigare pris på boken. Hade fotogalleriet vart av bra kvalitet hade jag mycket väl kunnat tänka mig att betala de ca 700kr den kostar.

                              I dagsläget är den inte värd mer än 300spänn för mig, dvs jag väntar tills ett beggat exemplar dyker upp.
                              /Jonas
                              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...