Hjälp! Nitrit!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hillevi
    Användare
    • January 2005
    • 20

    Hjälp! Nitrit!

    hej!

    jag har haft mitt 150 literskar i två månader och till en början var allt frid och fröjd. Jag har 8 fiskar i. Fyra hongis och fyra trewavasae. Alla fiskarna är små... mellan 3 och 6 cm..

    För ungefär två veckor sedan började problemet. Nitriten började helt plötsligt skjuta i höjden. Jag har matat var tredje dag och nu det senaste inte alls, men det bara fortsätter att stiga...

    Jag gjorde ett vatenbyte på 50 procent samma dag som jag upptäckte det och tillsatte nitrivec, men efter bara en till två dagar hade nitriten stigit igen. Denna procedur upprepade sig ett antal gånger, tills jag bestämde mig för att bya i princip allt vatten. Men redan dagen efter hade det höjts igen.

    Nu börjar jag bli desperat! Jag känner att det bara blir fel i mina försök. Jag behöver tips på hur jag ska få balans i akvariet igen!!

    Tack på förhand.
    Hillevi
  • deathdealer
    Användare
    • August 2004
    • 1639

    #2
    Hillevi; få INTE panike *ler*
    Fortsätt med dina vattenbyten dvs 1/3, och detta kan du göra en gång per dag om du så vill! Så länge fisken är pigg och inte reagerar på något sätt kommer det bli stabilt.
    Har du ingen i din omgivning som har ett kar, eller du kanske kan gå ner till din zoobutik, och be att få lite "filtersump" dvs be att någon kramar ur ett filter och häll "brunvattnet" på flaska som du sedan tömmer i karet....då är probl. borta!

    Med vänlig hälsning

    Deathdealer
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • July 2002
      • 5395

      #3
      Jep, Stefano har rätt. Gör stora vattenbyten varje eller varannan dag tills du ser att det går ner till orange på mätaren. Mata inte på 1-2 veckor och sen börja göra dina veckoliga 50%are. Börja mata sparsamt. Är man noga behöver man inte tilsätta några bakterier. Håll koll på hur fiskarna mår.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      Arbetssätt...