Fiskdödare/kannibal.....

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mek
    Användare
    • January 2005
    • 540

Fiskdödare/kannibal.....

I förrgår lade jag märke till att bara 3 Rödzebror var framme när det vankades mat. Förstod att den minsta måste dött, men var var den? Igår såg jag plötsligt ngn slags "vimpel" vaja från fyrtornet i akvariet. Eftersom min akvariets Ancistrushane (11 cm) haft detta som sitt revir, anade jag ugglor i mossen och plockade upp tornet. Uppe i toppen fanns resterna av en fisk (både jag och tjejen var ense om att detta måste vara den fd rödzebran).

Misstänker att den stackars nyfikna rödzebran måste lyckats ta sig in i tornet, varpå malen återvänt dit och först visat vad som händer om ngn försöker sno hans revir och sedan börjat käka upp fiskstackarn.

Ngn som varit med om liknande?
  • daniel_i_malmö
    Användare
    • April 2002
    • 1338

Fyrtornet?
    Tjugofem år med ciklider.
    http://www.malmoakvarieforening.se
    Centralamerika 2006
    Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• GoSatta
      Användare
      • February 2003
      • 1686

Ja att fiskar äter andra fiskar är ju inget ovanligt. Men det där med fyrtornet tyckte jag också lät lite mystiskt =)
      /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
      http://www.gosatta.org

Kommentar

• daniel60
        Användare
        • March 2003
        • 527

Rödzebran dog säkert alldeles själv. Men sen är det klart att Ancistrusen tackade och tog emot när maten serverades!
        mvh Daniel
        PS. Ett sjunket skepp, en rapande krokodil eller till och med en döskalle kan jag förstå, men varför har man ett fyrtorn under vattnet?
        Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
        Mina fiskar & burkar

Kommentar

• mek
          Användare
          • January 2005
          • 540

Skaffade detta torn som en rekommendation för Ancistrusavel (tycker att dödskallar och mycket annat ser lite tråkiga ut). Hade dock Paletter i samma kar, och de lade beslag på tornet. Då fick det vara med Malawina istället. Inte nu längre :/

Om rödzebran dog själv eller inte är väl en spekulationsfråga. Dessa firrar brukar vara både smidiga och envisam när de vill ngn stans (och därifrån). På ett eller annat sätt, stoppades den i alla fall av malen.

Kommentar

• Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

Jag tycker att det mest sannolika ar att malen ar oskyldig till sjalva dodsfallet. Skulle kalla det for en kvalificerad gissning snarare an spekulation.
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• mek
              Användare
              • January 2005
              • 540

Att rödzebran skule fastnat i fyrtaket utan att kunna komma loss, har jag alltför svårt att tro på. De är för envisa och smidiga för det.

Detta är min kvalificerade gissning, men viktigast är väl att man hindrar något motsvarande att hända igen.

Kommentar

• Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

citat:Ursprungligen skickat av mek

Att rödzebran skule fastnat i fyrtaket utan att kunna komma loss, har jag alltför svårt att tro på. De är för envisa och smidiga för det.

Detta är min kvalificerade gissning, men viktigast är väl att man hindrar något motsvarande att hända igen.
                Exakt, och jag tror inte att det hjalper att ta bort malen (eller att ta bort fyrtornet heller). Du skriver att de ar smidiga osv. vilket dessa bada forklaringar mindre sannolika.

Du fragar om nagon varit med om nagot liknande och, ja, alla som har Ancistrus har varit med om att de knaprar pa fiskar som dott.

Varfor har da fisken dott? Tja, det ar ju alltid svart att svara pa, sarskilt nar man inte vet omstandigheterna. Hur stort ar akvariet? Hur mycket fisk har du? Just nu har du tre rodsebror vilket ju okar risken for att det hander igen (och den kan nog betraktas att vara relativt stor redan med sa fa som fyra, sarskilt om det finns tva hanar) osv.

Jag menar inte att vara snorkig, och visst fick du en del ovidkommande fragor om fyrtornet, men jag haller med de foregaende svararna som inte trodde att det var Ancistrusen (fast visst visst, Ancistrusar kan vara hiskeligt aggressiva och doda fisk, sarskilt andra Ancistrusar).
                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...