Spirulina - nervgift?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • daniel_i_malmö
    Användare
    • April 2002
    • 1338

    Spirulina - nervgift?

    Se här:


    OM det har någon relevans i akvariesammanhang vet jag inte...
    Tjugofem år med ciklider.
    http://www.malmoakvarieforening.se
    Centralamerika 2006
    Svart kaffe och drömmeri...
  • Challe
    Användare
    • December 2003
    • 111

    #2
    Ja, jag såg det, har en hälsofanatiker här på jobbet som alltid tjatar om spirulinajuice, han får sin beskärda del av riktad ironi nu på morgonen

    Jag hade ingen aning om att spirulinaalgen var en cyanobakterie, jag citerar "Den blågröna algen spirulina, den kallas också cyanobakterie, är en av de blågröna alger som producerar nervgiftet BMAA." :slut citat

    Jag tänker i alla fall fortsätta att använda spirulina i min räkmix då jag misstänker att det är just mäniskor som kanske skall undvika spirulinaprodukter.

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • February 2003
      • 2695

      #3
      Fast nu är det där aftonbladet.
      Jag misstänker de frågat en forskare om cyanobakterier inte är giftiga, han har sagt "jo, de kan innehålla BMAA", och sen har aftonbladet ringt juicetillverkaren...

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

        #4
        Det verkar ju vara lite oklarheter hur mycket man ska behöva få i sig för att det ska vara skadligt.

        Men vad exakt är det som är bra med spirulina? Och nu tänker jag då för fiskarna alltså.
        Är det den färgframhävande effekten man är ute efter? Drar man fram en annan färg med spirulina än t.ex. caroten? Varifrån kommer pigmentfläckarna? pga giftet eller?
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • Belgarath
          Användare
          • February 2005
          • 584

          #5
          Ja hej och hå..snart ska man väl ha komplett skyddsutrustning när man ska mata fiskarna oxå. Skulle inte tro att man blir förgiftad av BMAA bara för att man står och strör i lite spirulinaflingor i karen.

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

            #6
            Det star lite om det nyupptackta nervgiftet i DN ocksa http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=398276 samt aven om "juicescoopet" http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.j...usRenderType=6
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • July 2002
              • 5395

              #7
              Ännu ett steg i vårt mål att leva för evigt...
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • Torsten
                NCS Medlem
                • September 2002
                • 647

                #8
                Så det e därför mina fiskar dör ibland..va bra, eller.. Jag menar, nu har jag ju en orsak att skylla på!! *ironi*

                Kommentar

                • Mike_Noren
                  Användare
                  • February 2003
                  • 2695

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

                  Det star lite om det nyupptackta nervgiftet i DN ocksa http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=398276
                  Hahahaha! De lyckades knöka in växthuseffekten där också.

                  Kommentar

                  • Hank
                    Användare
                    • April 2002
                    • 1321

                    #10
                    Slutade med spirulina i min räkmix för något år sen.
                    Kör med astaxantin istället......
                    /#378 Hank
                    Zoonen:
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                    NCS medlemsbilder:
                    http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • April 2002
                      • 14633

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av Mike_Noren
                      Hahahaha! De lyckades knöka in växthuseffekten där också.
                      Ojojoj, man ar sa van att de ska trycka in alla "dommedagshot" samtidigt att man inte reagerar langre. Overgodningen var nog inte tillrackligt abstrakt och skrammande . Sedan var ju inte giftet nytt, utan det nya var att det finns i CB. Jaja.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • Mathias-D
                        Styrelsemedlem
                        • January 2003
                        • 512

                        #12
                        kan det komma in eller utveklas cyano lättare om man matar med spirulina? är det nån som har forskat på det?

                        Kommentar

                        • Mike_Noren
                          Användare
                          • February 2003
                          • 2695

                          #13
                          citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson
                          Ojojoj, man ar sa van att de ska trycka in alla "dommedagshot" samtidigt att man inte reagerar langre. Overgodningen var nog inte tillrackligt abstrakt och skrammande .
                          Multipla domedagshot skadar nog inte om man vill förbättra sina chanser att få anslag. Det är ju anslagstider nu, så det hinner säkert komma ett par spekulativa larm till.
                          citatedan var ju inte giftet nytt, utan det nya var att det finns i CB. Jaja.
                          Cyanobakterier producerar såna mängder olika toxiner så jag har svårt att bli förvånad. Roligt gift, dock.

                          Kanske skall förklara... Jag har i åratal skämtat om att när man söker anslag, och oavsett vad ämnet är, bör man till varje pris a) få in växthuseffekten, och b) nånstans ha en paragraf med titeln "genusperspektiv" fylld med fluff.

                          Kommentar

                          • jowa
                            Användare
                            • February 2004
                            • 194

                            #14
                            Hörde på radio att en drycktillverkare visst skulle dra in alla sina juicer med spirulina i. Frågan är ju nu om hälsokostaffärerna ,där jag tidigare köpt mina spirulinatabletter, slutar att ta in produkter med sådant innehåll?

                            Kan de inte hålla ett sortiment för galna akvarister ändå
                            http://hem.bredband.net/aquascene

                            Kommentar

                            • jan olof
                              Användare
                              • December 2002
                              • 254

                              #15
                              Jom en det år väl inte så mycket att fundera på.
                              Jag körde på spirulina ett tag tillsammans med räkmix, fick väldigt bra färg på gula och röda, fast jag fick lite svarta pigmentfläckar.
                              Så jag la ner spiriluna, sen körde jag bara med räkmix fick även bra färger på röda och gula men inga pigmentfläckar. Sen läste jag tricellas uppslag om axacantin, svårt ord det, det är säkert felstavat(det är inte så lätt).
                              Det kan jag säga att det var skillnad på färg och inga svarta fläckar nu pratar jag om gula röda malawi RÖD ZEBRA OCH HONGIE BLEV DJUPRÖDA.
                              Jag ger en eloge till tricella som har givit oss möjligheten till att köpa astanxtinså billigt.(blev det fel igen)mvhJanne
                              malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

                              Kommentar

                              Arbetssätt...