Kolla vilka balla små kräftor!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nyllet90
    Användare
    • October 2004
    • 1133

fan va coolt! Jag är riktigt avis på dej! Ta hand om dom dära små krabaterna ordentligt och säg till när det händer någe kul!
    Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

Kommentar

• FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

Tyvärr händer det tråkiga saker också, en bytte och skal och hittades död ett tag senare.
      Den såg väldigt ranglig ut ett bra tag efteråt så jag vet inte om vattenvärdena var fel för att det nya skalet skulle hårdna, den var i alla fall mjuk som gelé då jag plockade upp den och verkade rätt vilsen efter skalbytet och vimsade runt bland de andra kräftorna som givetvis nöp till.
      Jag läste att man helst skulle sära på dem då de bytte skal men tyvärr har jag ju inte någon möjlighet att göra detta, jag har fixat lite fler gömställen så tillsvidare hoppas jag att det räcker så.
      Att de blev färggrannare då de bytte skal hann jag i alla fall få bekräftat, den som bytte skal var klart färggrannast av dem alla efteråt men var dassigt grå just innan skalbytet.
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

Fantastiskt rolig läsning FI!

Är de svåra att få tag på?
        Vilken storlek på karet har du?

Hittade denna lilla faktaruta:

Kommentar

• Belgarath
          Användare
          • February 2005
          • 584

Håller med Stefan..kul läsning och kul med en sån udda krabat i karet, och grattis till tillökningen i familjen...hoppas dom små kommer att klara sig, kanske kan du börja kränga dom här sen via Köp & Sälj, skulle tro att mer än 1 är sugen på att testa dessa små "juveler" för dom är faktiskt jäkligt fina

Kommentar

• Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

När det gäller krabbor så äts de upp med 100% sannolikhet av de andra krabborna när de ömsar skal. Jag tror att det är smart att vara uppmärksam och sära på dem om möjligt.
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Nyllet90
              Användare
              • October 2004
              • 1133

hmm... lite off topic det här men är du hemma i Sverige igen Ola? Och om du är det så välkommen till fårat avlånga land!

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

Stefan: Tack för länken, första engelska sidan jag ser faktiskt.

Karet är ett 60 liters med ca 60x30 centimeters bottenyta.

Det fungerar säkert med mindre också om man bara har någon enstaka kräfta men de tycks ha revir så ska man ha många bör man nog inte ha för litet.

Jag vet inte hur svåra de är att få tag på, jag snackade med butiken jag köpte dem på och det lät inte som de var överdrivet ovanliga, något svenskt handelsnamn fick jag inte men butiken beställer ofta från Akvarieteknik så kanske det är därfrån de kommer.

Belgarath: De skulle tydligen vara rätt pigga på att käka upp varandras ungar så jag tror det är svårt att få fram någon större mängd ungar, då måste man nog hålla dem i separata kar. Men höll man de större kräftorna mätta brukade tydligen alltid någon av ungarna överleva, vi får väl se hur tur jag har, jag har sett ungarna käka små smulor av maten de större äter så det verkar inte vara något problem med matningen i alla fall. Och så länge de håller sig kring mamman är det nog lugnt.

Ola: Jo det var precis så det stod på en kräftsida jag hittade, de pratade inte om just denna art men kräftor i allmänhet, även om man hade ett par så rekommenderades det att man särade på dem då de bytte skal. Beroende på vilken art det rörde sig om kunde det ta allt från några få timmar till några veckor innan det nya skalet hårdnade.
                Jag gör ett försök med grottor nu men går nästa skalbytare samma öde tillmötes så får jag hitta på någon bättre lösning.
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• WaterBoy
                  Användare
                  • November 2004
                  • 39

Vågar påstå att marmorkräftan är mycket vanlig iom att den förökar sig i så grymma mängder, har bl.a matat mina malawis med små marmorkräftor. I riktigt hårt vatten kan den bli blåfärgad vilket är ganska kul. En annan trevlig kräfta är "blåkräftan" (Procambarus alleni) http://www.wirbellose.de/arten.cgi?a...show&artNo=016
                  Alla typer av kräftor är utmärkta klättrare och man bör därför använda täckglas(annars hittas de döda på golvet nån meter från akvariet)
                  Ibland kan det uppstå komplikationer då kräftan byter sitt skall med följden att den dör. De tomma skalen bör man lämna kvar i akvariet som kalkrik föda.
                  Tänkte jag skulle skriva en ordentlig infosida men orken tog slut... fråga får man

P.S: Skulle vara trevligt om man inte var tvungen att läsa så många "fan" och "skit", försök använda andra ord tack.
                  Ett stort bankkonto är tecken på utebliven glädje.

Kommentar

• FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

Tack för infon WaterBoy, det låter som du har koll på kräftor så här kommer lite frågor.

Är det okej att bara fortsätta mata de större kräftorna som vanligt och kanske bara smula sönder maten lite extra så de små också får i sig av maten? Eller bör man mata ungarna med någon annan föda för att de ska växa snabbt och bli starka osv?

Hur snabbt växer marmorkräftor? Och hur ofta byter de skal? Och hur länge tar det innan skalet hårdnat?

Är de hyfsat skyddade mot attacker av mindre fiskar då skalet är hårt? Skulle det gå att ha ciklidyngel i karet t.ex?
                    Det är ett kar jag normalt använder som yngelkar de går i och nu har det börjat bli yngel i ett annat andra kar så jag funderar på hur jag ska få allt att klaffa om jag vill dra upp några yngel till en 5cm eller så.
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

Kommentar

• FI
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3743

Har ni bra syn? I så fall kan ni få se en liten kräftunge här.
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

Kommentar

• Belgarath
                        Användare
                        • February 2005
                        • 584

Hehehehe...ja inte var den stor precis, hoppas nu att någon klarar sig, inte fel att vara "självförsörjande" med kräftorna om inte annat.

Kommentar

• Nyllet90
                          Användare
                          • October 2004
                          • 1133

coolt!

Kommentar

• Mattias Andersson
                            Användare
                            • September 2003
                            • 788

nice

Kommentar

• FI
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3743

citat:Ursprungligen skickat av Belgarath

Hehehehe...ja inte var den stor precis, hoppas nu att någon klarar sig, inte fel att vara "självförsörjande" med kräftorna om inte annat.
                              Nej precis, att använda dem som mat som WaterBoy sa lät ju intressant, jaguarcikliderna och fengäddorna lär säkert inte tacka nej till smarriga små kräftor.
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

Kommentar

• malawigolf

FI: Köpte du dom på Rolles akvariecenter?

Kommentar

Arbetssätt...