Hur dämpa resonans från filter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MrGadget
    Användare
    • April 2002
    • 74

    Hur dämpa resonans från filter?

    Vet inte om någon annan har problem med detta, men jag får lågfrekvent resonans(vibration) från mina filter (inner & Ytter).

    Problemet är att det inte hörs i min lägenhet, men däremot inne hos grannen... Som har sitt sovrum mot den vägg där akvariet står.

    Jag har ett 2252 inner och ett 2128 ytter och behöver isolera dessa så att jag får bort resonansen.

    Fn står 2128:an på ett 15 cm frigolitblock och det verkar ha tagit udden av det mesta, men hur isolerar jag 2252:an. Den är upphängd med sugfötter mot glaset i dagsläget. Flytkrage av frigolit? Stort filtermatte block att ställa huvudet i?

    Som sista utväg får jag väl flytta baljan, men då mina E.Cyanostictus ruvar är det inte läge just nu.

    Hur mycket tål ett aluramakvarium stående på 50mm frigolit när det gäller flytt? Tänkte tömma karet så gott det går för att sedan skjuta runt min akvariebänk med hela härligheten på. Fisken hamnar givetvis i separata baljor under tiden.

    Tips, idéer mm mottages tacksamt

    /Johan



    Beauty is in the eye of the beer holder!
    "First they ignore you, then they laugh at you, then they'll fight you and then you'll win -- M.Gandhi"
    http://mrgadget.esmartguy.com
  • olof
    Användare
    • April 2002
    • 1823

    #2
    Hej!

    Om du sätter ditt ytterfilter på en bit skummgummi istället för frigolit kan du glömma resonansen från detta filter. Innerfiltret är lite mer problematiskt. Jag har vid något tillfälle fäst filtervadd runt pumbuvudet med gummiband. Något tjockt lager är inte nödvändigt, lite räcker. Problemet är ju att du inte kan fästa upp filtret utan sugproppar.
    Frågan är knappast vad ditt akvarium pallar, frågan är vad din akvariebänk pallar.

    Mvh

    olof

    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

    Kommentar

    • MrGadget
      Användare
      • April 2002
      • 74

      #3
      Akvariebänken pallar nog, vi pratar inte aluminiumbenställning, utan 22 mm spånskiva runt och 8 st stående 2x2 regel i hörnen... :-) Dessutom med filtsula i botten för bättre glid på parketten

      Har ytterfiltret stående på frigolit+spånskiva+skumgummi mot golv, skall hem via järnaffären få se vad de kan ha...

      /Johan

      Beauty is in the eye of the beer holder!
      "First they ignore you, then they laugh at you, then they'll fight you and then you'll win -- M.Gandhi"
      http://mrgadget.esmartguy.com

      Kommentar

      • olof
        Användare
        • April 2002
        • 1823

        #4
        Hej!

        Jag har seriöst övervägt att sätta hjul på min akvariebänk för att kunna möblera om lättare.

        Mvh

        olof

        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

        Kommentar

        • Rickard
          Användare
          • April 2002
          • 727

          #5
          SÄTT INTE HJUL PÅ KARET
          Ett hjul har endast en mycket liten yta mot underlaget d.v.s. golvet. Sedan hur skall du justera hjulen för att få karet vågrätt? men i vilket fall som helst tror jag inte ens ett marmorgolv skulle klara en punktbelastning på 500kg/mm2 (beroend på vad karet väger)

          M.v.h.
          Rickard
          M.v.h.
          Rickard

          Kommentar

          • olof
            Användare
            • April 2002
            • 1823

            #6
            Hej!

            Visst kan man väl ha akvarium på hjul? Till mitt gamla 310 liters akvarium hade jag en mycket kraftig egenhändigt byggd bänk. Uppskattad vikt 450 kg för hela härligheten. Med sex stycken hjul blir inte belastningen större än om karet står på sex ben, eller?
            Poängen med hjul var ju inte att dämpa vibrationer utan att kunna flytta akvariet enkelt.

            Mvh

            olof

            http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

            Kommentar

            • Kenneth
              Användare
              • April 2002
              • 277

              #7
              Som Rickard skrev så har hjul en väldigt liten yta mot golvet, tänk sambandet sten på botten av akvariet med ett litet gruskorn emellan. Ett akvarieställningsben kanske har en yta av 1.5 cm2 medan ett hjul kanske har 0.5 cm2 max. Dessutom tenderar hjul till att gå sönder spontant. *huu, ryser vid tanken*

              MVH
              /Kenneth Johansson, www.akvarie.net
              MVH
              /Kenneth Johansson,

              ordförande
              Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
              Ansvarig för Ciklidstämman 2007

              Kommentar

              • olof
                Användare
                • April 2002
                • 1823

                #8
                Hej!

                Köper inte riktigt era argument. Kontakt ytan beror ju på vilka hjul man har. Deras benägenhet att gå sönder är ju oxå beroende av fabrikat. Vill väl i och för sig inte hävda att det är speciellt bra att ha akvariet på hjul. Jag hävdar bara att det går.

                Mvh

                olof

                http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                Kommentar

                • MrGadget
                  Användare
                  • April 2002
                  • 74

                  #9
                  Köpte 2 extra fästlister(vinklarna som sugfötterna sitter i) till min 2252:a och hängde den i 4 st gummiband... Inga vibrationer i glaset, inga resonanser i akvariebänken längre. så förhoppningsvis kan grannen sova lugnt efter detta.

                  Beauty is in the eye of the beer holder!
                  "First they ignore you, then they laugh at you, then they'll fight you and then you'll win -- M.Gandhi"
                  http://mrgadget.esmartguy.com

                  Kommentar

                  • David Johansson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 581

                    #10
                    Ett alternativ är ju också att använda upphängningsskenorna istället för sugproppar till 2252:an. Detta upplever jag tar bort den resonanseffekt som akvariet har. Var också noga med att sladden från pumphuvudet inte ligger emot akvariet eller täckglas.

                    David
                    David

                    Kommentar

                    • elof
                      Användare
                      • May 2002
                      • 225

                      #11
                      jag har själv problem med ljud från akvariet.. hela akvariet "skakar"... jag förstår inte rikitigt hur du har gått till väga. kan du förklara på ett lättförståerligt sätt?

                      MVH Simon

                      MVH Simon

                      Kommentar

                      • Karon
                        Användare
                        • April 2002
                        • 880

                        #12
                        Elof, har du kollat så att innerfiltret eller pumphuvudet eller vad du nu har inte ligger mot glaset?

                        Kommentar

                        • MrGadget
                          Användare
                          • April 2002
                          • 74

                          #13
                          För en kort rekapitulation av mina resonansproblem och åtgärder...

                          1) medföljande upphängningsskenor. Höll mig och grannarna bredvid och under vakna en helg med resonans och frekvens a la slagborr i betong...

                          2) Sugfötter, sänkte resonansen till nästan noll i lägenheten, Akvariebänken fungerade som lågfrekvent klanglåda mot grannen bredvid. Hon fick huvudvärk...

                          3) Extra fästvinklar + gummiband & upphängningsskenor (förutsätter bakgrund med utrymme för filter på baksidan...) 2252'an hänger i 4 gummiband (ett i varje fästvinkel)från upphängningsskenorna som ligger över bakgrund och aluram. Inga vibrationer i glaset, mindre oljud i akvariet och ingen resonans i akvariebänken... Filtret vibrerar som förut, men nu finns det väldigt lite material att fortplanta det till, då det mesta tas upp av gummibanden.

                          (Primitiv skiss på arrangemanget, sett ovanifrån, nedan)

                          Akvarieram ______________
                          | \ / |Upphängningsskenor
                          | ¤¤ |Filter
                          | ¤¤ |
                          | / \ |Gummiband
                          BTN _/--\---___|___

                          Skall in till grannen strax, får se om hon fortfarande har huvudvärk.. I så fall återstår bara flytt av karet.


                          Beauty is in the eye of the beer holder!
                          "First they ignore you, then they laugh at you, then they'll fight you and then you'll win -- M.Gandhi"
                          http://mrgadget.esmartguy.com

                          Kommentar

                          • David Johansson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 581

                            #14
                            citat:
                            1) medföljande upphängningsskenor. Höll mig och grannarna bredvid och under vakna en helg med resonans och frekvens a la slagborr i betong...
                            För att dessa skall fungera tillfredställande gäller att båda plastskruvar ligger an mot glaset lika mycket, eventuellt får man stätta en sugpropp i ändan. Blir det en slagborrseffekt som du anger tyder detta på att en ligger helt emot och den andra bara snuddar glaset.


                            David
                            David

                            Kommentar

                            • MrGadget
                              Användare
                              • April 2002
                              • 74

                              #15
                              Jo, jag tillbringade många timmar med att försöka få tyst på upphängningsskenorna och som du påpekar så var en av faktorerna anliggningen av plastfötterna mot glaset. Dessa låg dock så tight det gick mot glaset, men skruvade så sakteliga loss sig av vibrerandet allt eftersom tiden gick.

                              Men nu är jag nöjd, hoppas att grannen blir det också!







                              Beauty is in the eye of the beer holder!
                              "First they ignore you, then they laugh at you, then they'll fight you and then you'll win -- M.Gandhi"
                              http://mrgadget.esmartguy.com

                              Kommentar

                              Arbetssätt...