If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Apropå fiskar, badkar och kemikalier; Jag förvarade tillfälligt 15 st Nothobranchius i ett 15-litersakvarium som jag ställt på badrumsgolvet.
När jag senare duschade råkade jag få ner ytterst lite schampoo i akvariet. Fiskarna såg fortfarande OK efter en liten stund och eftersom jag hade bråttom iväg lät jag dem vara. När jag kom hem efter 2-3 timmar var alla fiskarna stendöda. Jag skulle gissa på att schampoo interfererar med fiskarnas slemlager, eller med hjälarnas syreupptagningsförmåga - jag tror inte det innehåller något som är extremt giftigt vid förtäring.
Hallo fellows!
Jag skulle faktiskt införskaffa en "regntunna" i plast, finns på typ Bauhaus eller dylikt och kostar inte mer än ca. 100:- . Fick tipset av Christer på Akvarielagret för ett tag sedan. Den är ju på ett antal hundra liter så det går att ha fisken där några dagar om så skulle behövas (montera bara i ett filter).
Det låter lite som en overkill för att flytta 40 fiskar. Det skall väl inte vara något större problem. Det bästa hade ju dock varit om han hade ett 100 liters igång eller så, men hinkar funkar bra annars.
Kan jag hålla med om för just detta speciella fall. Men en regntunna är väldigt bra om man behöver ha fisken evakuerad några dagar och inte har något annat kar tillgängligt (och billigt). Mera som ett tips i fall någon ska göra något större ingrepp framöver.
jag har faktiskt en "regntunna" som vi fått från en släkting, den har jag använt under flera akvarieflyttningar. Fungerar skitbra och så kan man spara ca 200 liter vatten.
/Jonas
540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus
En liten "modifiering"..... hur länge kan man ha t ex 7 Mbunas i en plasthink (med syresten i dvs). Över natten? Jag tänkte, om man skall sälja dem morgonen efter så kan det kännas smidigare att redan ha dem framme då.
hur länge kan man ha t ex 7 Mbunas i en plasthink (med syresten i dvs).
Rent syremässigt, hur länge som helst egentligen, men det är ju inte optimalt. Däremot om det blir stress och slagsmål kan festen vara slut redan efter 15 minuter. [B)]
Kommentar