If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Alternativ två är att använda samma reaktor. Flaska tja jag tittade upp det med brandflaskor runt Jönköping. Här finns det ingen som fyller på dem. Så då får man skicka iväg flaska etc. Så jag valde att ta en 20kg AGA flaska. Den är dyrare i inköp men det enkelt att fylla på de har flaskor i lager man kan hämta. Med 10 kg brandflaska skulle kosta 600kr, en aga 20 kg kostar ca 1800 kr. Så skillnaden är inte så stor om man tittar på att flaskan är dubbelt så stor. Prylarna på flaskan kostar ju runt en 1000 lapp. Diffusor kanske 500 till 600kr. När jag tog bort min hemma gjorda syresten med en akvariepump gick mitt pH ned ca 1h till så jag ligger kvar med hemmagjort jäst. Oavsätt hur jag räknar kommer man knappast under 3000 kr om man skall ha ett vettigt system.
Detta får du för 160 Euro på aquaristic:
Manometer med nålventil
Magnetventil 220v
Flaska 2 kg
Detta är i min mening ett mycket bra system som kostar mindre än 3000kr, tillochmed mycket billigare.
Om man vill ha reaktor till får man lägga på 50-100euro, men bästa reaktorn är ett ytterfilter. Har man redan ett ytterfilter så räcker dom 160 eurona för ett bra system.
MVH
Magnus
Om man vill ha reaktor till får man lägga på 50-100euro, men bästa reaktorn är ett ytterfilter. Har man redan ett ytterfilter så räcker dom 160 eurona för ett bra system.
Jag håller inte alls med om att ytterfiltret skulle vara bästa reaktorn. Mycket bullrigare, osäkrare (filtret kan stanna pga gasen) och sämre kontroll än att köra med en separat reaktor.
Bara för att du inte håller med mig innebär det inte att jag har rätt .
Mitt ytterfilter har aldrig stannat.
Filtret rapar lite 2-3 gånger om dygnet, det stör mig inte.
Kontroll förstår jag inte vad du menar med, jag har tunzecontroller och det ger mig fullständig kontroll på ph och upplösning. Har man inte controller så går det lika bra att mäta ph förhand, det är det enda värde du behöver för att ha "kontroll" på upplsöningen. Eller vad menar du?
MVH
Magnus
Mitt ytterfilter har aldrig stannat.
Filtret rapar lite 2-3 gånger om dygnet, det stör mig inte.
Kontroll förstår jag inte vad du menar med, jag har tunzecontroller och det ger mig fullständig kontroll på ph och upplösning. Har man inte controller så går det lika bra att mäta ph förhand, det är det enda värde du behöver för att ha "kontroll" på upplsöningen. Eller vad menar du?
Ja, du verkar ha lyckats bra med just din setup, men jag tror endå att man måste vara mycket försiktig om man tänker använda filtret som reaktor. (Hur väl man lyckas beror säkert på en massa parametrar som filtermodell, val av filtermaterial, genomströmningshastighet som följd av slangläng och lyfthöjd etc, etc...)
Men kontroll menar jag full frihet i val av genomströmningshastighet etc... Detta för att slippa rapningar och det underligga begreppet "restgas" som en del använder. I min setup med extern reaktor får jag efter att ha trimmat in lämpliga parametrar ALDRIG några rapningar... Har heller aldrig sett någon succesiv uppbyggand av
sk "restgas".
Jag har inte bara kört med mitt ytterfilter som reaktor utan även med aquamedic 1000 och denerle 1000+. Med de reaktorerna fick jag aldrig bra upplösning oavsett gasmängd och genomströmmningshastighet. Restgas var för mig ett mycket större problem när jag använde reaktorn.
Full kontroll vad gäller genomloppshastighet har jag via pumpens avstängningskran som förövrigt var det enda sättet att styra genomloppshastigheten när jag använde de andra reakttorerna.
Du verkar onekligen ha fått till det i din reaktor då den även löser upp andra gaser än co2, snyggt jobbat.
När det gäller gasens upplösning så är materialets volym det viktigaste, ju större reaktormaterial man har desto effektivare upplösning. Därför är ytterfilter den effektivaste reaktorn. Mina andra reaktorer fungerade bra innan jag ökade ljusmängden. I mitt kar har jag (liknande ditt) 1w/l. Skillnaden är att jag har karet proppfullt med snabbväxande växter. Varför jag hade det är helt enkelt för att jag har varit nyfiken på hur långt man kan dra det. Jag tillsätter en fulldos gödning varje morgon och den är alltid slut på kvällen. En 8 kilosflaska med gas tar slut på en dryg månad. Kanske lite extremt, men jag har iallafall fått fram vilka metoder som är mest effektiva vad gäller gödnings och co2 docering.
Frågan är om du har lagt ner lika mycket krut som jag på att testa dom olika metoderna. Det är lätt hänt att man ger sig den på att optimera den lösningen som man redan har betalat 1000kr för. Man vill ju inte att de penarna har varit spenderade förgäves. Det tog mig lång tid innan jag gav upp reaktorerna och provade med filtret av just den anledningen. Nu sitter jag på två reaktorer som tillsammans kostat mig 1700kr, och tvingats inse att det var "pengar i sjön".
Vill man minska problemet med restgas så är det helt enkelt bara att minska på doceringen. Om vi förutsätter som du att restgasen är enbart co2, så har man den för att man docerar för mycket co2 för vad reaktorn orkar med. Nu är ju inte allt i flaskan co2 och en 100% upplösning verkar i det sammanhanget inte helt bra, min levernatör säljer gasen som garanterat 98%ig. Helt fri från restgas blir man inte om man inte lyckast hitta 100% co2, vilket jag inte tror existerar.
MVH
Magnus
Beror ju på vad man är ute efter, en 2kg flaska på 600 liter vatten är för litet helt enkelt. I Jönköping så skickar man iväg flaskorna till annan ort. Den initiala kostnaden blev dyrar men med en 20kg flaska blir driftkostnaden billigare. Jag valde även AGA gas flaskan för den är mera standard (vi använder AGA-Gas på jobbet).
En kompis använder CO2 enligt jäst metoden. Han och jag använder "Dennerle CO2 filliper" för den kräver inte att man blandar in ytterfilter etc, den drivs direkt av gasen.
citat:Beror ju på vad man är ute efter, en 2kg flaska på 600 liter vatten är för litet helt enkelt. I Jönköping så skickar man iväg flaskorna till annan ort. Den initiala kostnaden blev dyrar men med en 20kg flaska blir driftkostnaden billigare. Jag valde även AGA gas flaskan för den är mera standard (vi använder AGA-Gas på jobbet).
Jag vägrar gå med på att det inte finns någon co2 depå i eller omkring Jönköping, det finns du har bara gjort lite dålig research. I Växjö finns det två gasdepåer utöver AGA.
Kul att du nämner standard då AGA är det enda fabrikat i Sverige som inte använder sig av Europastandard. AGAs flaskor går bara att fylla på hos AGA men ingen annan stans. Alla andra flaskor går att fylla på överallt utom just hos AGA. Det tycker jag låter som om AGA är väldigt dåligt standardiserat.
citat:En kompis använder CO2 enligt jäst metoden. Han och jag använder "Dennerle CO2 filliper" för den kräver inte att man blandar in ytterfilter etc, den drivs direkt av gasen.
Mycket smidig lösning som tyvärr bara funkar om man har mycket liten åtgång.
MVH
Magnus
Kommentar