förtryckta diskus

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Me
    Användare
    • June 2004
    • 79

förtryckta diskus

Har nu 4st diskus (vet att man ska ha fler men har haft svårt att få tag i de varianter jag vill ha) 2st blåa & 2st golden dragon. Problemet är att den stora blå jagar den lilla blå & den stora gula jagar den lilla gula. I övrig bryr de sig inte om varandra. Det har nu blivit så illa att den lilla gula knappt vågar sig fram för att äta. Funderar på att dela på dem så att de svaga går kvar & att de större får gå i ett 100l tills jag har köpt fler & sedan introducera dem samtidigt. Vad säger ni, kommer det att fungera eller finns det något annat sätt?

Mvh /Anna Karlsson, Braås
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191

Om man vill att folka ska lyssna är det bättre att knacka dem lätt på axeln & vänta med hammaren till senare...
  • imported_n/a
    Användare
    • October 2004
    • 531

Hej!
    Tyvärr är det vanligt att mindre diskus mobbas av större och då speciellt vid matningen.När man köper diskus så är det viktigt att man har en jämn storlek på dom,nu vet jag inte hur många akvarier du har,men lägg gärna dom 2 små i ett mindre akvarium och låt dom gå där ett tag detta är en erfarenhet jag själv gjort,så att dom slipper mobbas.Jag hoppas att det löser sig för dig.Mvh Ann-Mari
    bryggan

Kommentar

• Me
      Användare
      • June 2004
      • 79

Ok tack för svaret, men är det inte bättre att flytta på de två mobbarna så att de svagare har lite av ett övertag (genom att ha gått i orginal-akvariet längre) när man återintroducerar dem för varandra, eller det kanske inte spelar någon roll?

(Det är inte mer än max 1cm storleksskillnad mellan de av samma färgvariant, kallar dem lilla & stora för att kunna göra skillnad på dem)

Mvh /Anna Karlsson, Braås
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191

Om man vill att folka ska lyssna är det bättre att knacka dem lätt på axeln & vänta med hammaren till senare...

Kommentar

• imported_n/a
        Användare
        • October 2004
        • 531

Hej!
        Du kan flytta på mobbarna det går bra.Mvh Ann-Mari
        bryggan

Kommentar

• Mård
          Användare
          • February 2004
          • 285

Hej Me! Jag tycker nog att du ändå ska köpa fler fiskar. Har själv fiskar från 5 till över 10 cm i mitt kar och det är inga problem alls....de små får äta utan problem. Klart att de är lägre i rang men de far ju inte illa för det iaf inte hos mig. Och 1 cm skillad är ju inte alls mycket. Det handlar väl mäst om att vissa växer snabbare än andra, typ hanar. Eller kanske du kan lösa det genom att skaffa andra fiskar som kan dela på uppmärksamheten..typ skalare.

Men ja någon som är bättre på discus får ju gärna rätta mig om jag har fel
          Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

Kommentar

• imported_n/a
            Användare
            • October 2004
            • 531

Hej!
            Enligt dom erfarenheter jag gjort så bör diskus hålla en någon så när jämn storlek.Kommer att hålla ett Diskusföredrag i Uppsala Af på Måndag.Mvh Ann-Mari
            bryggan

Kommentar

• Mård
              Användare
              • February 2004
              • 285

Hej Annmari! Det har jag också alltid hört och läst. Men hos mig fungerar det trots att skitbra. De minsta äter och växer precis som de stora. Min minsta som enbart var skin och ben när jag köpte den ser skitfin ut och han är rätt mycket mindre än alla andra fast typ tjockast.

Hur stort är ditt kar Me?
              Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

Kommentar

• Fildur
                Användare
                • April 2005
                • 68

Hej

Mina slåss en del också (6st), speciellt vid matning. Men även den minsta äter en hel del när de andra inte ser. Gömställen ordentligt och mata på 2 ställen samtidigt funkar än så länge för mig iallafall. Min ringa erfarenhet säger mig att diskus är tålig så länge vattnet är ok. En hade bakfenan lite sönder efter kamp, det växte tillbaka på under en vecka.

/Peter
                Troffar, centralamerika och sydamerika.

Kommentar

• imported_n/a
                  Användare
                  • October 2004
                  • 531

Hej!
                  Fungerar stora och små diskus ihop så är det ju bara bra.Mvh Ann-Mari
                  bryggan

Kommentar

• Johan1
                    Användare
                    • May 2002
                    • 390

Låter bra. Gör även så att du placerar inredingen så att det finns naturliga revir för fiskarna att bevaka så att det inte blir bara en öppen zon i mitten av tanken.
                    https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

Kommentar

• imported_n/a
                      Användare
                      • October 2004
                      • 531

Hej!
                      På Måndag håller ja ett föredrag om hållningoch odling av diskus i Uppsala AF
                      bryggan

Kommentar

• wofflan
                        NCS Medlem
                        • September 2003
                        • 660

har också olika storlekar bland mina diskus och det funkar bra, oftast koncentrerar sig de stora för mycket på inbördes maktkamp att de mindre kan äta mest.
                        Mvh Fredrik

Kommentar

• Mård
                          Användare
                          • February 2004
                          • 285

Känner igen det du säger Vofflan. Men jag måste säga att jag tycker att discus har skum rangordning, känns inte som om man får grepp på den riktigt.

En fisk som inte bott hos mig mer en några veckor är rätt aggro, han är lite förkrymt (Hur man nu kan lyckas förkrympa en fisk som äter som en häst?). Han blir mer och mer dominant hela tiden, är ju förmodlingen äldre än vad han ser ut att vara. Men han knäpper discusar som är väldigt mycket större än honom på näsan (min snackeskin och redruby, troligtvis hanar). Dock hunsas han av två andra discusar som är större än honom men som i sin tur båda två blir hunsade av redrubyn och snackeskinnen. De två så kör lite med Ugly (den förkrymta)är två som troligvis är honor och annars inte är så himla dominanta. Discus verkar han invecklad rangorning tycker jag...eller aknske är det jag som missat något jag vet inte. Men det brukar oftast vara lätt att veta vilket djur i en grupp som är dominant (om de har rangordning)men med mina discusar vet jag inte riktigt för det finns ingen som jag kan se är helt på uppe på toppen. Lustigt tycker jag

Trevlig helg!

Kommentar

• samhir

Hej, alla!
                            Jag har upplevt att det alltid är en av diskusarna som blir störst och bäst (på att mobba), även om man börjar med samma storlek på fiskarna. Vet dock inte om det stämmer alltid.

Kommentar

• Johan1
                              Användare
                              • May 2002
                              • 390

citat:Ursprungligen skickat av samhir

Hej, alla!
                              Jag har upplevt att det alltid är en av diskusarna som blir störst och bäst (på att mobba), även om man börjar med samma storlek på fiskarna. Vet dock inte om det stämmer alltid.
                              Inte hos mig utan snarare ålder under förutsättning att de är inom rimliga gränser lika stora. Hanar i par står oftas högre i rang.
                              https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

Kommentar

Arbetssätt...