Någon som har testat?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan1
    Användare
    • May 2002
    • 390

Någon som har testat?

https://sites.google.com/site/johandiskus/Home
  • tropfrog
    Användare
    • July 2003
    • 1836

Inte exakt samma modell, men visst har jag testat. Dock tror jag inte att det finns någon bättre "tumlare" än den som naturligt gör det, dvs fisken själv.
    MVH
    Magnus

Kommentar

• Gwendly
      Användare
      • December 2003
      • 374

jag har en modell som ar snarlik. Det ar sant som tropfrog att det inte finns nagon battre tumlare an fiskarna sjalva, men vissa fiskar ar for nervosa for att klara av att halla ynglen ut. Cyathopharanax ar ganska vanligt att de inte klarar av att halla tiden ut tex.

btw johan, andra din signatur for din hemsida. du har ett kommatecken som sitter nara adressen, vilket gor att sidan tror att din adress had ett kommatecken, vilket inte ar sant

Kommentar

• Johan1
        Användare
        • May 2002
        • 390

Om vi bortser att fisken själva kanske är bättre i vissa fall. Min fråga gäller tumlaren. Ger den högre kläckningsgrad. Eller använder man den till speciella arter som har högre krav på att vatten hela tiden strömmar framför äggen.

När jag kläcker ägg brukar jag göra det i en 95%(ro) lite kranvatten. I en vanlig gbglasslåda som får stå helt mörkt. Jag brukar klämma dit syreslangen med en klädnypa. Inga så seriösa projekt.

https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

Kommentar

• tropfrog
          Användare
          • July 2003
          • 1836

citat:Om vi bortser att fisken själva kanske är bättre i vissa fall. Min fråga gäller tumlaren. Ger den högre kläckningsgrad.
          Oj vilka språkmässiga fnurror. Fiskarna är bättre på att tumla äggen än denna konstgjorda tumlare. Med bra menar jag givetvis att det ger en högre kläckningsprocent. Det blir svårt att bortse från att fisken är bättre när du ju eftersöker en jämförelse.

Givetvis finns det fall där föräldrafisken inte klarar av att ruva så länge som behövs. Då tycker jag att man först och främst skall försöka lura ut varför. Det går ju bra i naturen.

MVH
          Magnus

Kommentar

• Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

Vi kör en likartad metod på jobbet men i plaströr som man kör i vatten kontinuerligt. Kan fråga om kläckningsgraden (man kör det om honan spottar ägg i håven när hon fångas). Mina Pundamilia spottar inte ut äggen när man fångar dem verkar det som så jag behöver aldrig köra med äggkläckare. Jag har kläckt centralare artificieltlt någon gång och det verkar gå lika bra med hink och syresten som om färäldrarna tar hand om det.
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...