Passande arter i större kar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • H2O
    Användare
    • December 2003
    • 138

Passande arter i större kar

Nu har jag äntligen kommit igång med mitt CA-akvarium. Ha förkovrat mig lite lätt men känner att jag behöver veta mer.
    Så kommentera gärna vilka fiskar som inte passar in alternativt borde finnas i mitt kar.

Karet är på runt 1100-1200 liter, har sump på 300 liter.

Dessa har jag tänkt mig:
    Parachromis Friedrichstahlii
    Hypsophrys Nicaraguense
    Vieja Maculicauda
    Vieja Zonata
    Jack Dempsey

Samt ett större stim skivtetror (silverdollar)

Min tanke är att köpa yngel som får växa till sig tillsammans.

Magister Mundi sum!
  • H2O
    Användare
    • December 2003
    • 138

Hoppas gör lite fynd på auktionen på lördag men då är det bra att ha lite mer på fötterna så att jag inte köper fel.
    Magister Mundi sum!

Kommentar

• imported_n/a
      Användare
      • November 2004
      • 572

har du tänkt hålla par sedan?+skivtetror?Som ungdjur inga problem...men som vuxna så tror jag att du överskattar karets storlek.

Kommentar

• H2O
        Användare
        • December 2003
        • 138

Hur många av dessa arter kan jag ha som vuxna då?

Jag har med vilje valt att ta lite mer yngel än vad som är lämpligt så att de bildar mindre revir.

Sedan när de börjar växa till sig får jag välja vilka jag skall behålla av varje art.

Skivtetrorna har jag mest valt av två anledningar.
        1 Ett stim ger mer liv i akvariet och ger mig lite fint i karet medans jag väntar på att CA-cikliderna blir fina
        2 Om CA-cikliderna kan ta ut sin aggression över skivtetrorna så blir de lite lugnare mot honorna.
        Magister Mundi sum!

Kommentar

• Nyllet90
          Användare
          • October 2004
          • 1133

två arter vieja funkar väl inte? Det kommer väl bli hybrider sen? eller?
          Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

Kommentar

• Moga_
            Användare
            • September 2003
            • 98

Hei!
            Ville kuttet ut to arter har jeg vært deg + skivetetraene.
            Ciklider passer best i par og da blir det også yngel. Yngelen skal forsvares og da må det store territorier til for at foreldrene skal føle at yngelen er trygg. Maculicauda og friedrichsthalii er fisker jeg har erfaringen med at de tar store revir. En hel 530 liter er passe for et av disse parene...så da er det bare å se for seg hvor stor plass de vil gjøre krav på i ditt akvarium. Hvis flere par leker i dette karret samtidig vil det bli trangt om plassen.
            Tre arter er nok i et 1000 liters karr (ca. 250cm langt).Da kan du holde et par av hver art. Fisken vil da ha plass til å ha egne revir og fisk som føler seg truet vil kunne trekke seg tilbake uten å bli jagd fra side til side.
            Lykke til!!
            Ole

Kommentar

• Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

citat:Ursprungligen skickat av Nyllet90

Om de parar ut fel sa marker man ju det. Tror att risken for parasitisk spridning av mjolke ar ratt liten (sneaking och liknande), men vet egentligen inte. Det ar en stor risk hos Malawi och Viktoria + att man dar inte ser vem honan lekte med (hanen ar ju kvar och vaktar hos CA).
              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Pangaea
                Användare
                • February 2004
                • 390

citat:Ursprungligen skickat av Nyllet90

det beror på vilka viejasorter det är frågan om... tidigare hade jag maculicauda och synspila ihop utan några som helst problem... och för tillfället har jag t.o.m. tre sorter ihop i det stora karet... min zonatahanne får gå ihop med ett bifasciatapar och mitt stora maculicaudapar som nu dessutom börjat med lekbestyr och det verkar också funka bra...
                när jag däremot släppte ihop zonataparet med mina tonåriga synspilor tog det däremot hus i helvete... min största synspilahona blev alldeles till sig i trasorna över den stora ståtliga zonatahanen... hon flörtade hej vilt med den inte helt ointresserade zonatan samtidigt som hon genast jagade iväg sina egna artfränder när de kom för nära... till slut kände jag mig tvungen att avbryta det hela genom att flytta på zonatahannen... några hybrider vill man ju inte vara med om att avla fram...
                "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

Min zoon

/Magnus

Kommentar

• H2O
                  Användare
                  • December 2003
                  • 138

Jag blir inte helt förvånad när jag valt för många sorterdet svåra är att välja bort nån.

Vad jag har gått på mycket är Jinnarparen´s hemsida med de grymt fina fotografierna.

I hans stora kar går det en mängd arter och det var ltie så jag hade tänkt mig.

Magister Mundi sum!

Kommentar

• H2O
                    Användare
                    • December 2003
                    • 138

Pangaea: Din Zonatahane är verkligen ståtlig.
                    Svårt val om man måste välja mellan

Och

Inte alls lätt val då båda är otroligt fina

Alternativet är att tro på Ola och ta dem båda[:p]
                    Magister Mundi sum!

Kommentar

• FI
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3743

Jag skulle köra med friedrichsthalii, zonata och nicaraguense av de du räknar upp. Sedan hade jag kört med stanniolbarb istället för skivtetra.

Då fiskarna är små så kommer det du skrev högst upp fungera perfekt, problemet är som Moga säger då fiskarna blir större och vill leka. Men ta problemen som de kommer, det är lättare att börja stort och tvingas plocka bort fisk senare än att börja litet och tvingas introducera ny fisk senare.
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

Kommentar

• Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

Varför staniolbarb istället för skivtetra? Bara pga. smak, eller finns det någon annan orsak (ser båda som vettiga men har inte testat någon av dem själv).
                        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Jade
                          Användare
                          • November 2004
                          • 17

Om jag förstod det rätt skulle du ha ett CA-Akvarium.
                          Är inte Skivtetran en SA-tetra? (jag kan ha fel)
                          Å Stanioltetran är väl en Asiat? (jag kan ha fel) så då torde ju Skivtetran vara mer rätt. Om man nu rädd för att den blir för stor så finns ju en annan SA-tetra som jag gillar och som säkerligen skulle vara snyggt i ditt kar i ett större stim, colombia tetran (Hyphessobrycon columbianus) men det kan ju vara så att de andra fiskarna oxå tycker om dem, fast då som mat.
                          Ta nu inte mitt inlägg allt för alvarligt då mina kunskaper är begränsade men på tillväxt. []
                          Lycka till, ska bli kul å höra hur det går för dig.
                          mvh.Jade
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=303508

Kommentar

• FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

Ola: Nja egentligen funkar det väl bra med vilket som, men jag upplever stanniolbarbarna som tåligare och buffligare, mer lämpade att gå med stora centralare.
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

Kommentar

• Mattias Andersson
                              Användare
                              • September 2003
                              • 788

+ att skivtetran ska ha en kost som går mer åt de gröna hållet...

Kommentar

Arbetssätt...