Passande arter i större kar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anli
    Användare
    • March 2003
    • 3740

Jag har skivtetror med mina CA och det funkar finfint, visst lite jakt var det när den stora citrinellumhannen var som värst agressiv. Men de klarade sig bra, med något litet hack i sjärtfenen.
    I ett 150 cm kar dessutom
    Anders L

Kommentar

• H2O
      Användare
      • December 2003
      • 138

Härligt att logga in och se att man fått en massa kommentarer.

Ang Staniolbarberna så har sökt lite på nätet och jag håller med om att de verkar mera rejäla men samtidigt känns formen inte riktigt rätt för CA. Lekmässigt verkar de vara lite klurigare att få upp ett bra stimm av dem.
      Då känns skivtetrorna bättre samt att jag har hittat en grupp i rätt storlek för lek.

Så hittills så är förslaget tre arter ev fyra och ta bort en med tiden.

friedrichsthalii, zonata och nicaraguense

Några andra förslag?
      Det enda som är helt säkert ännu är nicaraguense så inspirera mig med er favorit
      Magister Mundi sum!

Kommentar

• anli
        Användare
        • March 2003
        • 3740

Trimaculatum förstås!
        Anders L

Kommentar

• Lundensis
          Användare
          • March 2004
          • 2262

citat:Karet är på runt 1100-1200 liter, har sump på 300 liter.

Dessa har jag tänkt mig:
          Parachromis Friedrichstahlii
          Hypsophrys Nicaraguense
          Vieja Maculicauda
          Vieja Zonata
          Jack Dempsey
          Låter bra, men du får gallra efterhand som de växer. Går de för trångt växer de dåligt och de behöver ett visst utrymme för revir. Det är ändå bra att låta dem växa upp tillsammans, så att alla finner sin plats i karet och chanserna är betydligt större att få jämvikt, rent revirmässigt.
          Andra arter som också kan fungera är:
          Parachromis loiselli
          Nandopsis tetracanthus
          Cichlasoma salvini
          Cichlasoma pearsei
          Cichlasoma bocourti
          Cichlasoma grammodes

Vissa av dessa är mkt svåra att få tag på.

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

citat:Ursprungligen skickat av Diskusfreak

Några andra förslag?
            JAGGOR!!!! hehe
            Kommer förmodligen ta över mer än halva karet vid leken men inse hur tufft det skulle vara att ha ett lekpar i ett sånt bamsekar, fiskarna skulle bli gigantiska. Och jag tror nicaraguense skulle fungera jättebra med jaggor, de ska väl leva där dovii lever i naturen och doviin är ännu värre än jaggan.
            Annars är ju doviin också ett alternativ. Ett lekpar, och några nicaraguense. Sedan köper du en påse svärdbärare varje månad och slänger i. Klart!
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• jinnarparen
              • April 2002
              • 2670

citat:Annars är ju doviin också ett alternativ. Ett lekpar, och några nicaraguense. Sedan köper du en påse svärdbärare varje månad och slänger i. Klart!
              Doviin är definitivt inte ett alternativ.
              Nu skall vi inte lura på en nybliven (om jag nu har tolkat diskusfreak rätt här) CA-akvarist en massa dumheter så att han tröttnar på detta.
              Sedan så är jag övertygad om att bara för att doviin och nicaraguensen skulle ha något som fungerar i naturen så går det inte att få liknande i ett akvarium. Nicaraguensen är en rätt så vek fisk när det väl blir allvar så den är inget lämpligt sällskap till ett doviipar.

Såg också i något inlägg att det nämndes att jag hade många fiskar i ett stort kar. Allvarligt talat så är det inte så här jag vill ha det men jag vet bara inte vilka jag skall göra mig av med samt att en del av fiskarna fortfarande har en bra bit kvar innan de är fullvuxna.
              Idealet för mig är;
              3 m karet; max 7 par
              2 m karet; max 4 par
              1,5 m karet; ett par med yngel
              Totalt max 12 par.

Värt att tänka på är att inte ha för lite fiskar heller om man inte skall ha lek på dem. Lite fler fiskar i karet innebär att det blir svårare att hålla revir (för de flesta) och aggressionerna minskar.
              Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

citat:Ursprungligen skickat av jinnarparen

Nu skall vi inte lura på en nybliven (om jag nu har tolkat diskusfreak rätt här) CA-akvarist en massa dumheter så att han tröttnar på detta.
                Äsch det var ju bara lite på skoj, därav smileyn, jag förstod från tidigare trådar att några monster inte var ett alternativ. Friedrichsthalii, zonata och nicaraguense är som jag skrev högre upp vad jag personligen skulle försöka med.
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• H2O
                  Användare
                  • December 2003
                  • 138

Nu har jag suttit och letat information i ett par timmar. Inte lätta val men jag tror att jag kommer att välja 4 arter och med tiden se vilka jag skall behålla.
                  Eftersom jag kommer hålla yngel blir inte detta någon större kostnad.

Doviin har jag faktiskt tagit bort själv varför övningsköra med en ferrari. Samma när det gäller Jaguaren, där vann Friedrichstahlii
                  pga färg samt att de är ovanligare.

Jag har hittat Vieja Maculicauda på tropisk akvarie import men det hade varit trevligt att se föräldrarna innan man handlar så jag väntar nog och ser om nån annan dyker upp. (ingen som har tips om vem som lämnat dessa yngel där?)

Den sista arten hoppas jag hitta på fiskauktionen på lördag.

Magister Mundi sum!

Kommentar

• jinnarparen
                    • April 2002
                    • 2670

citatoviin har jag faktiskt tagit bort själv varför övningsköra med en ferrari.
                    Den var bra!

Om du skall ha zonata (som jag såg i ett tidigare inlägg) så skall du inte ha maculicauda, de är för lika varandra.
                    Om du ändå skall ha en vieja till så satsa då på synspila, formen är densamma som zonatan, men färgen är annorlunda.

Kanske skulle du försöka få in någon art med avvikande form.
                    Själv så har jag Theraps Lentiginosus som har en ganska långsmal kroppsform. Med sitt svarta rutmönster på vit botten ser de väldigt fina ut som små. När de blir större så antar de en mer ljusblå iriserande färgteckning.
                    Tyvärr så är denna art inte så vanlig. Men det kanske finns någon annan liknande art som går att få tag på.
                    Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

Arbetssätt...