Råd vid "sidbyte"?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aquanord
    Användare
    • January 2005
    • 373

    Råd vid "sidbyte"?

    Halloj ciklidvänner!
    Håller just på att göra en liten rockad i mina kar och skulle behöva lite råd så jag inte missar något, eller gör något tokigt.

    Just nu kör jag ett Juwel 240 liters där jag har ett 15-tal mbunas och 2 st C. moorii. Ett nytt 450-liters kar är nyss inköpt och där har jag planerat att ha en grupp Vieja synspila + ev någon art till.
    Synspilorna är beställda hos den lokala butiken och anländer i slutet av veckan. Problemet är att de ju är väldigt små, bara ett par centimeter. Därför tänkte jag göra ett "sidbyte" i något halvår eller så. CA-cikliderna får gå malawi-karet på tillväxt och malawi-cilkiderna får lyxa till sig med utrymme i 450-liters karet under tiden.

    Problemet är att jag inte har 450-liters burken igångsatt än. Jag väntar fortfarande på en bakgrund som ska silikonas fast innan jag kan starta igång det. Jag hoppas att den kommer i morgon eller på tisdag men jag kommer ändå inte kunna "smygstarta" det nya karet med några fiskar i taget.
    Jag måste mer eller mindre flytta alla malawisarna på en gång för jag törs inte släppa ner 3-4 cm synspila tillsammans med dem.

    Min plan är som följer.
    Kommentera gärna om jag tänker fel eller borde göra någpt annorlunda.

    1. Jag silikonar fast bakgrunden och väntar 1,5-2 dygn så att silikonet härdar klart.
    2. Fyller 450-liters karet med sand och vatten och tömmer/fyller det 2/3 ggr. Sista gången när jag fyller det tar jag 100 liter vatten från det aktiva 240-liters karet.
    3. Jag tar kör ner ytterfiltret som "hör till" 450 -liters burken. Det har jag kört igång redan idag i 240's burken där det ska få stå och gå tills det är dags för detta. Förhoppningsvis borde väl det kunna skapa lite nyttiga bakterier i det.
    4. Jag tar även och kramar ur filtermassan från 240's burken ner i det nya karet. Den är inte rengjord på ett par veckor minst.
    5. Tillsätter ev lite nitrivec också
    6. Väntar en dag (eller två om jag har det utrymmet innan synspilorna anländer).
    7. Flyttar malawi-besättningen till det nya karet och sätter i synspilorna i 240's karet. (Malarna får gå kvar i 240 ett tag tills det har hunnit bildats lite alger i 450 liters karet.)

    Frågan är, räcker detta?
    Törs man introducera så pass många fiskar (17 st) på en gång i ett nytt kar eller är det risk för akut nitrit? Självklart lär jag ju få ta det grymt lungt med matningen de första veckorna...
    Jag tycker att det borde göra en hel del att jag har haft det nya ytterfiltret igång i det gamla karet i en vecka eller är det för kort tid för att det ska ha någon vidare effekt??
    simma lungt...
    ------------------------
    www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
    Umeå akvarieförening
    ------------------------
  • Nyllet90
    Användare
    • October 2004
    • 1133

    #2
    Ett 240 Liters kar är alldeles förlitet för cyrtocara moorii. Dom behöver minst 375 Liters kar.
    Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

    Kommentar

    • aquanord
      Användare
      • January 2005
      • 373

      #3
      citat:Ursprungligen skickat av Nyllet90

      Ett 240 Liters kar är alldeles förlitet för cyrtocara moorii. Dom behöver minst 375 Liters kar.
      Jo, självklart ska de ju få flytta till ett större kar när de blir större men medan de är små är det ju knappast något problem.
      simma lungt...
      ------------------------
      www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
      Umeå akvarieförening
      ------------------------

      Kommentar

      • Belgarath
        Användare
        • February 2005
        • 584

        #4
        Varför inte be butiken hålla på dina Synspilor några dagar extra. Förklara hur landet ligger så förstår dom säkert varför du ber om denna tjänst. Då hinner ju vattnet/karet "sätta" sig lite till i alla fall.

        Kommentar

        • aquanord
          Användare
          • January 2005
          • 373

          #5
          Jo, de är säkert inte omöjliga på att hålla dem en extra vecka. Men, problemet kvarstår. 17 firrar ner i ett nytt kar. Även om jag då skulle kunna släppa ner dem några i taget skulle det ändå innebära att allihop måste ner under en relativt kort period. Men det är klart en vecka extra är ju alltid en vecka. Det lär ju inte skada.
          Huvudsaken lär ju vara att ta det väääldigt lugnt med maten.

          Vad jag nog egentligen ville veta var hur pass långt den biologiska processen hinner gå i ett nystartat ytterfilter om man kör det i ett inkört kar i en vecka innan man kör igång det i det nya.
          simma lungt...
          ------------------------
          www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
          Umeå akvarieförening
          ------------------------

          Kommentar

          • blackened
            Användare
            • January 2005
            • 1042

            #6
            Kör igång ditt nya filter i det lilla karet ett par dagar så ska det itne vara något problem... Du kan även göra ett vattenbyte i det lilla karet och tömma det skitiga vattnet i det nya karet. Även om vattnet är smutsigt så innehåller det nyttig bakteriekultur. Gör så och blanda sedan ut det med nytt vatten och flytta ditt nya filter till det nya karet så kommer det fungera kalas =) Jag gjorde så och började mata för fullt med en gång utan några problem med nitrit. Samma nivå som i karet jag hade innan.

            /Andreas

            Kommentar

            • aquanord
              Användare
              • January 2005
              • 373

              #7
              Det var precis det som var planen. Då vet jag att jag inte är ute och cyklar helt. Tack!
              simma lungt...
              ------------------------
              www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
              Umeå akvarieförening
              ------------------------

              Kommentar

              Arbetssätt...