cyano! gift?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • November 2004
    • 572

    cyano! gift?

    har drabbats av detta gissel i ett kar...växer hejdlöst,,,även under täckglas..dax för rengöring...lyfter ett täckglas o håller på att baxna..en stark ammoniak lukt slår nästan ikull mig!??Äckligt värre...ligger som stora mattor på inredningen....Nu till min undran:slog på tv4 text tv idag o ser att forskarna har funnit ett nervgift i cyano i östersjön...verkade inte va så nyttigt om man säger så...är det cyano som cyano??Med andra ord föreligger det någon risk att handskas med detta slem??Någon mer som tänkt på detta?
  • jowa
    Användare
    • February 2004
    • 194

    #2
    Läste det där i svd i morse och de betonade att det inte var någon fara för människor så länga man inte åt kopiösa mängder alger. Faran låg i att äta djur som under lång tid livnärt sig på växter som anrikade giftet (BMMA). Djuren som det rörde sig om var fladdermöss så jag tror att vi i Sverige kan det det ganska lugnt =)
    http://hem.bredband.net/aquascene

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • November 2004
      • 572

      #3
      Tänkte typ att i ett akvarium kan det minst sagt bli väldigt koncentrerat,kladd o slabbade med inandning,kanske nått sår på handen för man skärt sig på ett täckglas,sug i hävertslang(kallsup:-))....urrrk!Vad vet jag?bara en tanke

      Kommentar

      • Durin

        #4
        Nej, det är inte cyano som som cyano. Finns en mängd olika arter av cyanobakterier, och bara vissa är giftiga. Sen är väl frågan vilka du lyckats odla i ditt kar

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

          #5
          Nu stod det forstas att de hittat nervgiftet i alla cyanobakterier som de hade testat, men det handlar garanterat om ifall man ater det. Det gar sakerligen slabba pa, aven om det skulle visa sig att det har larmet var "pa allvar".
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Orppo
            Användare
            • September 2004
            • 518

            #6
            Om man man nu har lyckats med bedriften att att få in cyanobakterier,i ett akvarium,så är det nog bara att försöka rengöra och att tvätta noga.
            /

            Kommentar

            Arbetssätt...